افزایش بروز اسهال ویروسی

افزایش بروز اسهال ویروسی

روز جدید : رئیس اداره بیماری های آبزیان و غذایی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار اسهال های ویروسی در کشور راه های انتقال و درمان این بیماری را تشریح کرد.

دکتر مریم مسعودی فر در خصوص اسهال های ویروسی شایع در کشور گفت: بررسی ها نشان می دهد که تعداد موارد اسهال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. اسهال یک علامت بالینی است که می تواند توسط میکروارگانیسم های مختلف از جمله انگل ها، باکتری ها، ویروس ها و غیره ایجاد شود.

هیچ موردی از وبا گزارش نشده است

وی افزود: موارد اسهال از نظر وبا، ویروس ها و عوامل باکتریایی در حال بررسی است. بررسی ها نشان می دهد که هیچ موردی از وبا گزارش نشده است و به نظر می رسد با توجه به علائم بالینی و برخی آزمایشات، آنچه در گردش است اسهال ویروسی است، اما این بدان معنا نیست که ویروس جدید و اسهال ناشی از این ویروس در گذشته وارد کشور شده است. سالها وجود داشته است.

علت احتمالی افزایش اسهال ویروسی است

وی در خصوص علت افزایش شیوع این علائم گوارشی گفت: محدودیت های کروکرون این روزها برداشته شده است و افراد با یکدیگر ارتباط بیشتری دارند. به دلیل کاهش مواجهه افراد با عوامل بیماری زا، سطح ایمنی انسان در برابر عوامل باکتریایی و ویروسی کاهش یافته و این امر خطر ابتلا به بیماری های ویروسی را افزایش داده است.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: ویژگی اسهال ویروسی این است که خطر انتقال بیشتر از اسهال باکتریایی است، بنابراین افراد بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند. البته معمولا این بیماری به سرعت فروکش می کند و بیماران بهبود می یابند.

مسعودی فر خاطرنشان کرد: اسهال های ویروسی که در کشور شاهد آن هستیم جزو بیماری هایی است که از طریق آب و غذا منتقل می شود.

راه های انتقال اسهال ویروسی چیست؟

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: انتقال اسهال های ویروسی از طریق مصرف آب و غذا امکان پذیر است. وی افزود: عدم رعایت بهداشت دست باعث انتقال بیماری توسط فرد سالم می شود. به عنوان مثال، اگر فردی پس از اجابت مزاج دست های خود را به طور کامل نشوید و با دست های آلوده به دیگران غذا بدهد، ویروس می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. تماس تنفسی باعث انتقال بیماری نمی شود.

مسعودی فر گفت: کودکان، سالمندان و بیماران زمینه ای یا نقص ایمنی ممکن است به مراحل شدیدتری از بیماری مبتلا شوند. کودکان بیشتر مستعد کم آبی ناشی از اسهال هستند.

میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید

وی با تاکید بر شست و شوی صحیح میوه ها و سبزی ها خاطرنشان کرد: اگر میوه ها و سبزی ها به خوبی شسته و ضدعفونی نشوند، منجر به بیماری های منتقله از راه آب و غذا از جمله اسهال های ویروسی می شوند.

هشدار نسبت به شستن میوه ها و ظروف در آب رودخانه

رئیس اداره بیماری های آب و غذای وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر شستن ظروف و میوه ها در آب رودخانه ها، گفت: استفاده از آب آلوده برای شستن دست ها و ظروف و حتی شنا در آب های آلوده نیز می تواند باعث انتقال آلاینده ها شود. توصیه ما این است که افراد برای شستن دست ها و ظروف خود همیشه آب تمیز همراه داشته باشند و اگر در جایی از سلامت آب مطمئن نیستند آن را بجوشانند زیرا ویژگی ویروس های حامل آب و غذا این است که این کار را نمی کنند. به مدت طولانی روی سطوح خارجی مقاومت می کنند و در اثر حرارت از بین می روند.

مهم ترین درمان اسهال ویروسی

وی درباره درمان اصلی اسهال ویروسی توضیح داد: چالش اصلی بیماران مبتلا به اسهال از دست دادن آب و الکترولیت های بدن است و به همین دلیل درمان های علامتی برای بیمار انجام می شود و مصرف آب سالم و محلول ORS می تواند کم آبی بدن را از بین ببرد. در صورت در دسترس نبودن این محلول می توان از نوشیدنی هایی مانند آب میوه طبیعی، دوغ، چای و … برای رفع کم آبی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید