افزایش بهره وری تولید با اصلاح ارز ترجیحی / خوداتکایی تولید کشاورزی ادامه دارد


ساعت: 20:33
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842428

مدیرعامل یک شرکت بورسی گفت: اجرای سیاست اصلاح نرخ ارز 4200 تومانی باعث ایجاد رقابت واقعی در تولید شرکت های کشاورزی و دامپروری می شود و سیاست استقلال باید با قوت ادامه یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابراهیم گلمی امروز در نشست خبری با موضوع اثرات حذف ارز 4200 تومانی بر شرکت های دامی اظهار کرد: 4200 جلد و اثر بر تولید و بهره وری را انجام دادیم که در آن گزارش تهیه کردیم و چون بورسی هستیم. این گزارش را در سامانه اطلاع رسانی ناشران بورسی منتشر کردیم.

وی افزود: قبل از حذف ارز 4200 تومانی 65 درصد دام سرمایه گذاری شده از طریق دولت و 35 درصد از منابع دولتی تامین می شد. پیش از این 65 درصد سرمایه گذاری از بازار و 35 درصد از بازار آزاد صورت می گرفت.

به گفته مدیرکل کشاورزی و صنعت شریف آباد یکی از زیرمجموعه های سازمان اقتصادی کوثر، بخشی از مواد اولیه را که برای کاهش هزینه ها باید از بازار آزاد خریداری کنیم، مستقیماً از واردکننده یا واسطه اول کاهش می دهیم. هزینه ها

گلمی افزود: البته اکثر واردکنندگان مواد اولیه دام با دامدار کار نمی کنند و با واسطه ها سر و کار دارند اما همچنان سعی کردیم از واسطه اول خریداری کنیم.

وی افزود: کشور با وجود بحران آب و کمبود منابع آبی، اما با برنامه ریزی هایی که در این شرکت انجام شد، تولید جو خوراکی در سال برداشت 97-98، 3880 تن در سال برداشت 98-99، 6 هزار و 840 تن بود. تن در سال گذشته 6 هزار و 956 تن و امسال علیرغم اینکه با بحران آبی مواجه هستیم و میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر است، اما بر اساس برنامه ریزی انجام شده تولید خوراک جوی به 8 هزار و 217 تن خواهد رسید.

گلمی همچنین ادامه داد: برای عبور از بحران آب تاکنون 50 درصد از مزارع مورد استفاده برای تولید علوفه به آبیاری نواری مجهز شده است که این امر باعث کاهش مصرف آب به میزان یک سوم یا یک پنجم و افزایش پروتئین گیاهی می شود. امسال 25 درصد دیگر به این فناوری مجهز می شوند و به همین دلیل 75 درصد مزارع با نوار یا طیف آبیاری می شوند.

وی گفت: با وجود مشکل سرمایه در گردش، مواد اولیه مورد نیاز را مستقیماً از واسطه اول خریداری کردیم و امسال با کشاورزان، تولیدکنندگان خوراک دام قرارداد مستقیم منعقد کردیم و با پیش پرداخت محصولات دامی به دامداران از پیش خرید کردیم.

گلمی افزود: تمام علوفه مورد نیاز امسال را در قالب قرارداد با کشاورزان تامین می کنیم.

وی درباره اثرات حذف ارز ترجیحی بر قیمت محصولات افزود: محصول اصلی ما شیر خام است که مستقیماً به دست مصرف کننده نمی رسد بلکه به کارخانه های لبنی تحویل می دهیم و علوفه مازادی که می کاریم را نیز با دولت به دولت می دهیم. ارز، بنابراین ما با کاربر مستقیم اشتراک زیادی نداریم. کشور ما شرکت های لبنی هستند.

وی گفت: به دلیل اینکه شیر تولیدی در مجموعه ما کیفیت بالایی دارد، بنابراین رقمی که دولت برای خرید شیر خام در نظر گرفته است که 12 هزار تن است، معمولا شیر ما به دلیل چربی بیشتر و 12 هزار تن، 150 تن بیشتر خریداری می شود. تن شیر در هر کیلوگرم. «و ما 150 تن می فروشیم.

گلمی همچنین به صحبت های وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: دولت قول داده مازاد شیر خام تولیدی دام را از طریق سازمان تعاون روستایی جمع آوری و خریداری کند. البته شیر ما به دلیل کیفیت بالا همیشه مشتری دارد.

وی ادامه داد: محصولات ما عمدتا به صورت پنیر و لبنیات فرآوری شده به قزاقستان صادر می شود و بخشی از برندسازی برای سازمان اقتصادی کوثر و جامعه هدف یعنی خانواده معظم شهدا در نظر گرفته شده است و در مشتریان کوچک مشارکت نمی کنیم. ،” او گفت.

گلمی در خصوص اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و کمبود مواد غذایی در دنیا گفت: خوشبختانه کشور ما از اول انقلاب با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند بنابراین این مسائل ما را شگفت زده نمی کند. مهم این است که نمی‌توانیم امنیت غذایی را نادیده بگیریم و خوشبختانه تحریم‌ها باید تهدیدی برای ما می‌شد، توانستیم آن را به فرصت تبدیل کنیم. در کشورهای دیگر، شرکت هایی که می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند موفق می شوند.

وی همچنین درباره سیاست استقلال اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کنونی دنیا که با کمبود مواد غذایی مواجه است، گفت: در دوران جنگ تحمیلی با وجود مشکلاتی که وجود داشت، کمبودی وجود نداشت. زمانی که به مردم اعلام شد هرکسی به اندازه نیاز نان بخرد، هیچکس بیش از نیاز خرید نکرد و این فرهنگ تعاون در مردم ما نهادینه شد. از سوی دیگر امکانات و منابع کشور در حال حاضر افزایش یافته است و با استفاده از زیرساخت ها می توانیم با سربلندی از این مرحله عبور کنیم.

گلمی افزود: باید به سمت خودکفایی و امنیت غذایی به ویژه تولید گندم حرکت کنیم و اگرچه مخالف کاشت محصولاتی مانند هندوانه نیستیم، اما کشت گندم باید در اولویت کاری کشاورزان باشد. تهدید محسوب شود.

وی کمبود سرمایه در گردش را یکی از پاشنه آشیل شرکت ها عنوان کرد و گفت: از زمانی که در این شرکت بودم اجازه ندادیم با خرید به موقع نهادهای بازار، روند تولید و سرمایه گذاری ها دچار مشکل شود. تا پایان شهریور امسال به اندازه مصرف دام خریده ایم. در این راستا یک انبار بزرگ خوراک و یک استخر آبرسانی ساختیم تا کمبود مواد اولیه نداشته باشیم.

وی گفت: برنامه امسال خروج از انبار مواد اولیه است و زنجیره ارزش را از مزرعه تا سفره دنبال خواهیم کرد. به عنوان مثال بر عرضه گوشت در بسته بندی نظارت می کنیم که از این طریق می توانیم 40 درصد ارزش افزوده را هنگام فروش دام زنده در کشتارگاه به دست آوریم.

به گفته غلامی، کشت و صنعت شریف آباد زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید است که در سال 55 تأسیس و پس از جنگ برای خدمت به جامعه هدف یعنی خانواده معظم شهدا به این سازمان واگذار شد. در حال حاضر دارای 900 هکتار زمین زراعی و یک مجتمع دامپروری متمرکز است که 8500 راس دام سنگین را پرورش می دهد که یکی از بزرگترین مجتمع های دامپروری کشور است و سالانه بالغ بر 53366 تن شیر در این کشت و صنعت تولید می شود. تولید شده.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از طریق سجام به سهامداران خرد سود می دهید؟ وی گفت: هنوز طبق تقویم واریز نشده است، اما موظفیم طبق الزام سازمان بورس از طریق سامانه سجام به سهامداران خود سود واریز کنیم چرا که سهامداران حق دارند سود خود را در روز جاری به حساب خود واریز کنند. زمانی و غیرمستقیم «از طریق سجام بلوک و بلوک را واریز می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید