افزایش تخلفات حمل و نقل هوایی؛ حرکت از مرحله “گران” به مرحله “بدون بلیط”.

افزایش تخلفات حمل و نقل هوایی؛  حرکت از مرحله “گران” به مرحله “بدون بلیط”.

شرایط مسافران هوایی پس از جریمه 119 میلیارد تومانی 8 شرکت بلیت و ایرلاین به دلیل گران فروشی بدتر شد. در دو هفته گذشته عرضه بلیت پروازهای داخلی به شدت کاهش یافته است. اقدامی که به نظر می رسد با هماهنگی برخی شرکت های هواپیمایی داخلی برای اجرای مصوبه افزایش قیمت شورای عالی هواپیمایی صورت گرفته است.

هرج و مرج حمل و نقل هوایی وارد مرحله «عدم وجود» بلیط هواپیما شده است که سازمان هواپیمایی آن را برنامه ریزی شده نمی داند.

شرایط حمل و نقل هوایی مسافر پس از جریمه 119 میلیارد تومانی 8 شرکت بلیت فروشی و ایرلاین به دلیل گران فروشی بدتر شد. در دو هفته گذشته عرضه بلیط هواپیما داخلی به شدت کاهش یافته است. اقدامی که به نظر می رسد با هماهنگی برخی شرکت های هواپیمایی داخلی برای اجرای مصوبه افزایش قیمت شورای عالی هواپیمایی صورت گرفته است.

سازمان هواپیمایی: با افزایش قیمت بلیط موافقت می کنیم

چهارشنبه گذشته محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال افزایش می یابد و جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه چیست؟ آگوست در مقر نظارتی در بازار است. بحث افزایش قیمت بلیت قبلا در هیات رقابت مطرح شده و منتظر اعلام آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم.

وی تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمتی فراتر از مصوبه شورای عالی هواپیمایی که هنوز ابلاغ نشده است غیرقانونی است. اخیرا با ورود مقامات قضایی به شرکت های هواپیمایی متخلف دیده شد و مازاد دریافتی باید به مسافران بازگردانده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما است، در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر کاهش عمدی پروازها از سوی شرکت های هواپیمایی برای فشار بر افزایش قیمت، اظهار داشت: این افزایش قیمت بلیت هواپیما را افزایش می دهد. وضعیت اقتصادی خطوط هوایی باید در نظر گرفته شود.

محمدی بخش ادامه داد: کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین ها صحت ندارد زیرا از زبان آنهاست. با توجه به فصل زمستان، برخی از پروازهای داخلی کاهش یافته است.

افزایش بی‌صدا قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط برخی شرکت‌های هواپیمایی و انعکاس عمومی آن، سازمان جنایی دولت را بر آن داشت تا با این تخلف آشکار برخورد کند. برهمین اساس غلامرضا صالحی، رئیس شعبه مهم و کشوری سازمان جنایی کشور، سوم ماه جاری در این باره گفت: در پی انتشار اخبار و اطلاعیه های مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما، هشت شرکت توسط شعبه های ملی سازمان جنایی دولتی مقصر شناخته شده اند.

وی افزود: 4 شرکتی که اقدام به عرضه و فروش بلیت کردند به مبلغ 77 میلیارد تومان و 4 شرکت هواپیمایی نیز به مبلغ 42 میلیارد تومان در مجموع 119 میلیارد تومان به صندوق دولت محکوم شدند.

رئیس شعبه مهم و کشوری سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این 8 شرکت علاوه بر میزان جریمه ای که در قبال صندوق دولت داشتند، ملزم به بازپرداخت نرخ هایی برابر با نرخ های مصوب سازمان شدند. حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان .

در عین حال حدود 2 هفته از جریمه 8 شرکت فعال در حوزه حمل و نقل هوایی مسافر می گذرد، بی نظمی در این بخش تشدید شده و عرضه بلیت نیز کاهش چشمگیری داشته است. این در حالی است که قیمت بلیت برخی از فعالان نرم افزاری در این بخش حذف شده است.

حسن کوشه، معاون هواپیمایی سامان در این خصوص گفت: در یک سال گذشته به دلیل تورم ناشی از تحریم ها و فشار بر شرکت های هواپیمایی برای تامین قطعات و همچنین برخی از تحولات پس از کرونا از جمله افزایش تقاضای سفر، یک چالش بوده است. ما سفرها را ملاقات کردیم تا پاسخ دهیم.

وی افزود: قیمت بلیت هواپیما اعلام شده از سوی شورای عالی هوانوردی در باخمن 1400 محترم است!

خوشخو با بیان اینکه توزیع کنندگان بلیت در ساعات اوج سفر قیمت ها را افزایش می دهند، گفت: بیشتر تخلفات مربوط به نرم افزارهای موبایلی است که لیست آن را در اختیار دادسرای فرهنگ و رسانه قرار داده ایم و شرکت های هواپیمایی متخلف را مجازات کرده ایم. “

با توجه به همکاری نسبی سازمان هواپیمایی کشوری با شرکت های هواپیمایی در بحث افزایش قیمت، به نظر می رسد راه حل مشکل فعلی مردم در حوزه حمل و نقل هوایی فراسازمانی بوده و ورود مقامات بالاتر به این موضوع باشد. لازم . از سوی دیگر ادامه روند کنونی با توجه به روزهای پایانی سال و ایام نوروز مشکلات بیشتری را برای مردم ایجاد می کند، بنابراین لازم است پیش بینی هایی در خصوص رفع این مشکلات توسط وزارت راه انجام شود. شهرسازی و معاونت حمل و نقل این وزارتخانه به ترتیب روزانه

دیدگاهتان را بنویسید