افزایش حقوق بازنشستگان حل نشده باقی ماند

افزایش حقوق بازنشستگان حل نشده باقی ماند

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در تازه ترین گزارش ها از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مقرر شد هیات وزیران صلاحیت تصمیم گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان را به هیات امنا تفویض کند. سازمان تأمین اجتماعی».

با وجود گذشت 5 ماه از سال 1401، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی هنوز به پایان نرسیده و اکنون دولت پس از عدم تصویب افزایش حقوق بازنشستگان، کار هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را به عهده گرفته است.

در پایان خرداد 1401 حجت الله عبدالمالکی وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای دولت از افزایش 57 درصدی حقوق 70 درصد مستمری بگیران با حداقل تامین اجتماعی خبر داد.

اما تاخیر در افزایش حقوق بازنشستگان سایر رده های کاری توسط وزیر تعاون و نقض مصوبه هیات مدیره این سازمان که مصوبه شورای عالی کار است توسط دولت در نهایت منجر به استعفای اولین وزیر دولت سیزدهم شد.

در اواسط فروردین ماه 1401 علی اصغر بیات رئیس مرکز عالی تامین اجتماعی مستمری بگیران در رابطه با افزایش حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی از افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد و مستمری بگیران خبر داد. 38 درصد برای سایر مقاطع علاوه بر 515 هزار تومان و افزود: مابه التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه در اردیبهشت ماه پرداخت می شود.

اما دیری نپایید که افزایش حقوق 38 درصدی در سایر سطوح بازنشستگان لغو شد و افزایش 10 درصدی جایگزین آن شد. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بر اساس مصوبه دولت افزایش 57.4 درصدی حداقل حقوق بگیران و افزایش 10 درصدی به اضافه 650 هزار تومان به 10 میلیون تومان و از 10 را اجرا کرده ایم. میلیون و بالاتر، 10 درصد افزایش را اجرا کردیم.

اعلام این خبر منجر به تجمع گسترده مستمری بگیران تامین اجتماعی در شهرهای مشهد، اصفهان، ایلام، رشت و کرمانشاه در مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان ها شد و مستمری بگیران خواستار رسیدگی و رسیدگی به مطالبات خود شدند. اجرای دقیق مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی عنوان مهمترین خواسته آنان شد.

عدم انطباق افزایش 10 درصدی مزد مستمری بگیران با قانون در نهایت منجر به لغو آن شد و در 30 خرداد 1401 شورای اجرا تشخیص داد که افزایش 10 درصدی مزد مستمری بگیران در سال 1401 مغایر با ماده 96 قانون کار است.

به گفته ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، با مصوبه شورای دولت، حقوق این قشر تنها 10 درصد افزایش یافته که مغایر با ماده 96 قانون تامین اجتماعی و تصویب هیأت امنا و هیأت مدیره تأمین اجتماعی که سایر سطوح افزایش 38 درصدی را تصویب کرده بودند، اما دولت در آن مصوبه دخالت کرد و آن را به 10 درصد کاهش داد.

طبق قانون، زمانی که رئیس مجلس ابطال تمام یا بخشی از تصمیم را به دولت ابلاغ می کند، باید ظرف یک هفته مشکل رفع شود، در غیر این صورت طبق قانون با متخلف برخورد می شود. 14 مرداد 1401 مهلت یک هفته ای دولت برای اصلاح مصوبه مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به پایان رسید و تنها اقدامی که دولت در این مدت مشاهده کرد دستور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بود. در سومین روز از مرداد ماه که دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را صادر کرد

18 مرداد ماه یکی از اعضای هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: مقرر شد افزایش حقوق بازنشستگان و چالش اخیر مستمری بگیران سایر رده ها طبق قانون و همه افراد انجام شود. باید قانون را رعایت کند.»

علی اکبر عیوضی از اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران اعلام کرد که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به اتفاق اعضای هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی جلسه ای با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونین وزارتخانه و سازمان کرد: در جلسه مقرر شد حقوق بازنشستگان افزایش یابد و چالش اخیر مستمری بگیران در سایر سطوح طبق قانون بررسی شود. و همه باید از آن پیروی کنند.

چرا وزارت کار از افزایش دستمزد «بازنشستگان بیمه» خبر نداد؟
این در حالی است که هنوز دولت و وزارت کار در خصوص تصویب افزایش 38 درصدی حقوق سایر رده های بازنشستگان اظهار نظر شفافی نکرده اند. بازنشستگان منتظر اعلام رسمی دولت از پنجشنبه گذشته هستند. قرار بود روز شنبه هفته جاری وزارت کار موقت تصمیم دولت برای افزایش مستمری بگیران کشوری را اعلام کند اما این اتفاق نیفتاد.

علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در این خصوص می گوید: روز پنجشنبه آخرین جلسه کانون عالی و نمایندگان مستمری بگیران با وزارت کار فعلی و رئیس اجرایی تامین اجتماعی و … بود. حزب کارگر قرار بود روز شنبه موضع خود را به طور رسمی اعلام کند. همچنین مقرر شد تا روز شنبه مصاحبه و گفتگو با رسانه ها انجام نشود. در این چند روز جوابی به رسانه ها ندادیم و منتظر ماندیم تا وعده های آقایان محقق شود اما اتفاقی نیفتاد.

وی با بیان اینکه «نظر مستمری بگیران نیروی انتظامی همان 38 درصد به اضافه مبلغ ثابت برای سایر مقاطع بازنشستگی است»، می گوید: قرار بود روز شنبه مصاحبه کنند و بگویند احکام جدید چه زمانی صادر می شود اما نشد. اخبار شنبه یا یکشنبه ; در این مدت ما با تماس های بازنشستگان بمباران شدیم. بازنشستگان نگران و ناراضی هستند و مدام می پرسند که چرا وعده ها عملی نشده است؟

به گفته دهقان کیا، قول دادن و عمل نکردن از نظر اخلاقی و شرعی کار درستی نیست; بنابراین عمل نکردن مسئولان به وعده های خود غیرقابل قبول است.

در حالی که نزدیک به دو هفته از لغو مصوبه دولت در خصوص افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان می گذرد، هنوز مشخص نیست که دولت در خصوص افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان چه تصمیمی خواهد گرفت و سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت از بحث افزایش حقوق بازنشستگان کناره گیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید