افزایش خزنده قیمت ها در بازار دلار

افزایش خزنده قیمت ها در بازار دلار

باران طلایی قلم

زنگ ها در فردوسی به صدا درآمد. پس از بن بست طولانی کشدار در مذاکرات ایران و غرب، وضعیت دوباره قرمز شده است و اکنون چشم انداز تیره تر از همیشه است. اقتصاد ایران نزدیک به یک دهه است که رشد اقتصادی صفر درصدی داشته است و در این مدت تنها چیزی که به طور مستمر در ایران تولید شده است تورم است که از یک سو به کوچک شدن توده مردم و کاهش خرید منجر شده است. قدرت از سوی دیگر .

اکنون پس از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم و تلاش های بی ثمر برای دستیابی به توافق بر سر ابعاد برجام، به طور رسمی اعلام شده است که مذاکرات به مدت دو ماه متوقف می شود. آنچه بازار فردوسی را تکان داد، به تعویق افتادن مذاکرات نبود، بلکه مواضع اعلام شده از سوی سه کشور اروپایی بود.

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری، وزارت اطلاعات و امنیت ایران و سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات این کشور را به دلیل انجام فعالیت های سایبری علیه آمریکا در فهرست تحریم های خود قرار داده است. و متحدانش

همچنین تروئیکای اروپایی شنبه شب در بیانیه ای از درخواست ایران در مذاکرات برای از سرگیری توافق هسته ای مبنی بر پایان دادن به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته ای ابراز ناخرسندی کرد و گفت این تقاضا مذاکرات را به خطر انداخته است.

سه کشور اروپایی در این بیانیه اعلام کردند: این درخواست اخیر، تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهدات ایران در خصوص نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی ایران است و چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند.

در همین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدامات وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم های مکرر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر این وزارتخانه را به شدت محکوم کرد.

وی با اشاره به اینکه این برچسب تحریمی جدید مانند تحریم های غیرقانونی قبلی آمریکا علیه وزارت اطلاعات هرگز نمی تواند کوچکترین خللی در عزم و اراده مسئولان امنیتی ملت ایران در این نهاد پرافتخار ایجاد کند، تاکید کرد: اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهامات واهی دولت آلبانیایی جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع واشنگتن در تحریم های مکرر وزارتخانه و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همین موضوع. اتهام واهی و اثبات نشده، به وضوح نشان می دهد که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی این سناریو است که توسط واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است.

در بازار ارز چه می گذرد؟

اخبار دریافتی حاکی از آن است که قیمت دلار در بازار به محدوده متوسط ​​30 هزار تومان رسیده است اما تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان است. این برتری خریداران باعث شد تا بازار برای افزایش قیمت هماهنگ شود و زمینه ساز افزایش انتظارات تورمی شود.

قیمت دلار در یک سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده و از محدوده 25 هزار تومان به بیش از 30 هزار تومان رسیده است.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر دلار آمریکا در بازار به 30 هزار و 400 تومان رسیده است اما اهالی کوچه و خیابان بیش از این رقم را برای فروش دلار اعلام می کنند. البته بازار زیر سایه شایعات فراوان نفس می کشد. برخی شرایط را غیرعادی ارزیابی می کنند و شاید در همین راستا اخزتوننیوز نوشته است که برخی می گویند بازار در لبه قعر است زیرا فکر می کنند بازارساز برای غافلگیری منتظر افزایش تعداد خریداران است. بازار با عرضه زیاد

برخی می گویند که خریدار دستش را گرم کرده است و معامله ریسکی نمی کند، برخی دیگر می گویند که بازارساز بر هرات و بازار طلا اعمال قدرت می کند.

در فردوسی همه متفق القول هستند که روند صعودی بازارهای داخلی پس از بیانیه ترویکای اروپایی و تضعیف انتظارات مثبت مردم از آینده جلسات برجام اتفاق افتاد.

به هر حال، همه قبول دارند که روند صعودی بازارهای داخلی پس از کم رنگ شدن انتظارات مثبت مردم از آینده جلسات برجام اتفاق افتاده است.

این یک وضعیت غیرعادی نیست

اما کامران سلطانی زاده، دبیرکل کانون صرافی های ایران معتقد است که افزایش جزئی نرخ ارز ناشی از تعطیلات آخر هفته و تعطیلات شهریور و اربعین است که طبیعی است.

به گفته وی، با وجود سفرهای اربعین و سفرهای پایان شهریور ماه، تنها نیم درصد رشد معاملات در بازار را شاهد بودیم که رقم قابل توجهی نیست.

وی خاطرنشان می کند: با مقایسه وضعیت این روزهای بازار ارز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تغییرات و نوسانات محسوسی مشاهده نمی شود و این نشان می دهد که هیچ هیجانی در بازار وجود ندارد و رفتار بازار منطقی است.

دبیرکل شورای عالی کانون صرافان به ایرنا گفت: دلیل اصلی آرامش بازار ارز این است که صرافی های سراسر کشور ارز مورد نیاز مردم را تامین می کنند و مردم دیگر دغدغه خرید ارز را ندارند. . بازار متشکل ارز در این مورد نیز از عهده بر می آید.

سلطانی زاده می افزاید: البته معاملات ارزی توافقی نیز در بازار انجام می شود. در نتیجه، نه تنها مردم نگران دریافت ارز مورد نیاز خود نیستند. اما هیچ هیجانی در بازار برای خرید آنها وجود ندارد.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه بازار ارز در سال گذشته سودآور نبوده و مردم به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری در بازار ارز مطلوب نیست و مردم تمایلی به سرمایه گذاری ندارند. اکثر افرادی که در این بازار حضور دارند و ارز خریداری می کنند تنها به دنبال مصرف ارز مورد نیاز خود هستند.

اخبار دریافتی از فردوسی و سبزه میدان نیز حاکی از آمادگی بازار برای افزایش قیمت است، اما اکثر صرافی ها با دیده تردید به بازارساز می نگرند و معتقدند بانک مرکزی برای کاهش بار ناشی از رشد قیمت اقدام به عرضه می کند. ارز و این اقدام از رشد بیشتر قیمت ها جلوگیری می کند پیش از این وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به افزایش 500 درصدی درآمدهای نفتی و سایر اتفاقات اقتصادی، از بهبود شرایط ارزی صحبت کرده بود و رئیس کل بانک مرکزی نیز این موضوع را تایید کرد. . به نظر می رسد در شرایط فعلی بانک مرکزی بتواند ارز سنگین تری را برای مهار بازار عرضه کند، به ویژه اینکه حجم تقاضا در سایه سیاست های مهار تقاضا با کاهش قابل توجهی همراه است. هر چه هست در این دو ماه بازار ارز به میدان آزمایش شعارهای دولت سیزدهم مبنی بر عدم الزام سفره مردم به مذاکره تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید