افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان خلاف قانون است

افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان خلاف قانون است

رفعت الملوک وکیلی (عضو هیأت های تجدیدنظر وزارت کار) با انتقاد از مصوبه افزایش دستمزد بازنشستگان گفت: افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان هم با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی و هم با مصوبه این قانون مغایرت دارد. مشاوره کارگری عالی حقوق بازنشستگان هر ساله با مصوبه شورای عالی کار افزایش می یابد، اما امسال دولت به کلی رویه را تغییر داد.

وی ادامه داد: اینکه دولت حقوق برخی از مستمری بگیران را با مصوبه شورای عالی کار و برخی دیگر با لایحه بودجه افزایش می دهد نشان دهنده قطع رویه است. این در حالی است که قانون درباره افزایش حقوق بازنشستگان همه چیز را مشخص کرده است.

وی افزود: بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی، حقوق مستمری بگیران باید متناسب با افزایش نگهداری افزایش یابد. چگونه دولت ده درصد دستمزدها را افزایش می دهد و فکر می کند قانون را رعایت می کند؟

این فعال کارگری گفت: همه اجناس گران شده و طبق آمار مرکز آمار تورم حدود 50 درصد است، پس چگونه می توان تنها ده درصد دستمزدها افزایش پیدا کرد؟

یک وکیل دادگستری گفت: مستمری بگیری که در دوران بازنشستگی خود سال ها کار کرده و برای بهره مندی از خدمات صندوق و بازنشستگی حق بیمه پرداخت کرده است، امروز با مشکلات زیادی مواجه است.

وی گفت: پس از سال ها پرداخت حق بیمه، همچنان حق بیمه در دوران بازنشستگی تا زمان سرویس دهی مناسب از حساب آنها کسر می شود. اکثر خدمات پزشکی و داروها تحت پوشش بیمه نیستند. چرا کارگران باید میلیون‌ها دلار برای آزمایش هزینه کنند و پس از آن بیمه اضافی فقط کسری از پول را برای آنها پس انداز می‌کند. پس قانون الزامات برای چیست؟

وکیلی در ادامه به مشکلات کارگران اشاره کرد و گفت: کارگران از امنیت شغلی برخوردار نیستند و بسیاری از آنها مجبور به پرداخت دستمزد کمتر از مصوبه شورای عالی کار هستند. آنها حتی جرات شکایت از کارفرما را در ادارات کار ندارند. بسیاری از آنها پس از سال ها کار در شرایط بد و پس از اخراج برای احقاق حقوق خود به اداره کار مراجعه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید