افزایش قیمت مصالح چالش جدیدی در بازار مسکن است/ ناظران در بخش مسکن ضعیف هستند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز عسگری رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در تشریح آخرین وضعیت قیمت مسکن در شهر اراک گفت: در حال حاضر رکود در بازار مسکن به ویژه به دلیل کاهش قدرت خرید وجود دارد اما در این رکود شاهد افزایش قیمت مصالح هستیم. به عنوان مثال هزینه ساخت یکپارچه 100000 تومان قیمت کابل مسی یا سیمانی نیز به بالای 400000 تومان رسیده است که از افزایش 35 درصدی آن صحبت می شود.

وی افزود: افزایش قیمت مصالح در دو ماه آینده تاثیر خود را بر قیمت مسکن نشان می دهد زیرا زمانی که هزینه ساخت افزایش یابد این افزایش بر متراژ ساختمان و قیمت مصرف کننده اعمال می شود.

عسگری ادامه داد: در 6 ماهه نخست امسال شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم که این افزایش در 3 ماهه نخست سال با شیب تندتر و در ماه های دوم و سوم با شیب ضعیف تری همراه بود، اما در سه ماهه چهارم و در ماه های باخمن و در ماه مارس قطعاً شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود، مگر اینکه قیمت تمام شده مواد و تورم در این بخش کنترل شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: متأسفانه مراجع نظارتی در حوزه ساخت و ساز مسکونی به ویژه نظارت بر قیمت مصالح بسیار ضعیف است و این در حالی است که قیمت مصالح بر اساس افزایش قیمت ها افزایش می یابد. افزایش نرخ دلار اما زمانی که قیمت دلار شروع به کاهش کرد. به نظر می رسد قیمت مصالح با کاهش همراه نبوده است، بنابراین شاهد افزایش تدریجی قیمت مصالح و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده مسکن هستیم، البته شیطنت هایی نیز وجود دارد که باعث التهاب در بازار می شود.

وی به مسکن به عنوان یکی از دغدغه های اصلی خانوارها اشاره کرد و افزود: ساخت و ساز مسکن و پروانه های صادر شده در شهر اراک در سال جاری بسیار اندک است و به نظر می رسد در اردیبهشت سال آینده چالش هایی در بحث کمبود مسکن به ویژه برای مردم وجود داشته باشد. که نیازمند واحدهای زیر 100 متر و افزایش اجاره بها هستند.

عسگری اذعان داشت: سال گذشته و امسال افزایش چشمگیری در تعداد مهاجران ساکن در شهرستان مهاجران و حتی گاهی در شهرستان امیرکبیر و مهردشت (گاوداری) داشتیم. به نظر می رسد سال آینده برای مستاجران با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین باید از این به بعد برنامه ریزی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید