افزایش مستمری ها تورم زا نیست

افزایش مستمری ها تورم زا نیست

نشست زنده مجازی «بررسی دلایل مخالفت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان و آخرین وضعیت آن» ساعاتی پیش در صفحه اینستاگرام اتحادیه ایثارگران با حضور حسن صادقی رئیس جمهور برگزار شد. اتحادیه ایثارگران از شرکت کار.

صادقی در ابتدای این جلسه با اشاره به رای شورای اجرای مصوبه هیات وزیران گفت: روش دولت به گونه ای بود که در عمل در مقابل جامعه بازنشستگان ایستاد. این اقدام در واقع رد مصوبه شورای عالی کار و هیات تامین اجتماعی و عدول از مصوبه نمایندگان دولت در این شورا و در این شورا بود.

وی ادامه داد: حداقل سبد معیشتی که در واقع بیش از 10 میلیون تن بود در نهایت توسط جامعه کارگری کنار گذاشته شد و حداقل سبد مصوب دولت که هشت میلیون و 980 هزار تن بود به تصویب رسید. اما در نهایت دولت افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد و افزایش 38 درصدی میانگین دستمزد را اقدامی مثبت از سوی دولت دانست.

معاون امور استان های خانه کارگر با بیان اینکه پس از ورود به بحث بازنشستگان متوجه کارشکنی هایی شدیم، گفت: این موضوع را مطرح کردیم که در صورت عدم رعایت قانون اعتراض مستمری بگیران اجتناب ناپذیر است. بعد متوجه شدیم در متن قانون بازنشستگی امسال شیطنت هایی بوده که بین تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کاما اضافه شده است.

صادقی افزود: پس از سوال در مورد لایحه اولیه مجلس متوجه شدیم که در متن به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اشاره شده است و در این شرایط بود که سازمان تامین اجتماعی تسلیم شد و همان مصوبات معظم له را تایید کرد. کار یدی. نصیحت.”

وی با اشاره به رویکرد دوگانه وزیر کار وقت گفت: خوشحال بودیم که تامین اجتماعی و وزیر کار وقت در جلسات دولت پشت ما بودند اما در 15 خرداد امسال. وزیر پیشنهادی حداقل دستمزد و حامی ما ناگهان سمت خود را به 180 درجه تغییر داد. وی بر کاهش متوسط ​​درآمد مشمولان به 10 درصد تاکید کرد.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار، ما بازنشستگان از این تصمیم آسیب‌های زیادی دیده‌ایم و در اعتراضات متحمل آسیب‌های زیادی شده‌ایم، اما در نهایت تلاش‌ها می‌تواند مجلس و سایر نهادها را حساس کند و جلسات متعددی را با کمیسیون‌های مجلس و دولت انجام دهد. .

صادقی گفت: کمیسیون نیروی انتظامی مجلس هفته گذشته مصوبه دولت بر اساس اصول 85 و 136 قانون اساسی درباره بازنشستگان را رد کرد و آن را ناشی از تلاش، مطالبات، اعتراض و مذاکره بازنشستگان دانست. لغو این مصوبه در چنین شرایطی هم بازنشستگان و هم ما را خرسند کرده که در کمتر از 24 ساعت صحبت ما را به هم ریخته است.

وی افزود: اصلاحیه انجام شد و ابطال آن مورد قبول دولت قرار نگرفت و نظریه حقوقی مجلس حاصل تلاش چندین ساله ما به عنوان بازنشسته و فعال بود.

این فعال کارگری گفت: بحث دولت این است که نظریه کمیته تطبیق به تایید رئیس مجلس برسد و به دولت ابلاغ شود. دولت اصل نظر مجلس را خلاف قانون نگفته، بلکه نحوه بیان و ابلاغ آن را خلاف قانون می داند.

صادقی با اشاره به قانون اساسی گفت: اصل 138 قانون اساسی که دولت آن را تصویب می کند و مدعی نقض آن است، لحاظ نشده است زیرا فقط یک اشتباه لفظی صورت گرفته است، زیرا دولت نباید اصل 85 قانون اساسی را فراموش کند و آزادی در من بیان نمایندگان را در کامنت نمی شناسم.

وی افزود: سخنگوی دولت مدتی نظر مجلس را پذیرفت و خود را مقید به آن معرفی کرد و به قول امام (ره) مجلس را رئیس امور دانست اما اداره مکتوب گروه اطلاع رسانی دولت گفت. مجلس را مطرح می کند و دیدگاه دیگری را مطرح می کند که نشان از بی نظمی و عدم وحدت نظر در دولت دارد.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره مجدد به قانون اساسی، یادآور شد: اصل 85 قانون اساسی که گروه اطلاع رسانی دولت به آن اشاره کرده بود به شرح زیر بود: مجلس نمی تواند اختیارات قانونگذاری را به هیچ فردی تفویض کند. یا در صورت لزوم، اختیار تنظیم برخی قوانین را طبق اصل 72 به کمیته های داخلی خود تفویض می کند که در این صورت آن قوانین از قبل توسط مجمع تعیین می شود. اجرا و تصویب نهایی آنها در مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا مرتبط با دولت را با رعایت اصل 72 به کمیسیون‌های ذیربط تفویض کند یا اجازه تصویب آن را به دولت بدهد. در این صورت احکام حکومتی نباید با اصول و قواعد مذهب رسمی یا قانون اساسی کشور مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مقرر در ماده نود و ششم هیأت امنا می باشد. همچنین مصوبات دولت نباید با قوانین و مقررات عمومی کشور مغایرت داشته باشد و برای رسیدگی و اعلام مغایرت با آن قوانین باید به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد. “

صادقی افزود: بر اساس نظر شورای نگهبان که در پاسخ به استفساریه دفتر مقام معظم رهبری و نامه آیت الله محمدی گلپایگانی، هیات وزیران پس از اعلام نظر و اصل 138 قانون اساسی مطرح شد. هیأت وزیران با اعلام نظر رئیس مجلس شورای اسلامی موظف است مصوبه خود را بررسی و اصلاح کند. در غیر این صورت رای مورد اعتراض پس از انقضای مهلت قانونی باطل خواهد شد.»

به گفته صادقی، بر اساس این استفساریه شورای نگهبان و نظریه حقوقی ابطال کمیسیون تطبیق مجلس، دولت قرار است تا یک هفته آینده مصوبه خود را اصلاح کند و نظر ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: کاملا درست است

وی با تاکید بر اینکه دولت آهنگ منسجمی در بیان دیدگاه های اقتصادی نداشته است، گفت: آگاه هستیم که رئیس سازمان برنامه و بودجه برای کاهش حقوق بازنشستگان و کارمندان لابی می کند. وی در سال گذشته در مورد حقوق کارکنان دولت تاکید کرد که افزایش حقوق آنها مطابق با قوانین کار منجر به تورم می شود.

این فعال کارگری گفت: میرکاظمی بدون اینکه به عواقب تصمیم خود فکر کند سه ماه بعد همین منطق را برای مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی اعمال کرد ردیف های بودجه تامین اجتماعی در بودجه امسال.

صادقی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیام ما به میرکاظمی این است که شما در اشتباه هستید که می گویید افزایش حقوق بازنشستگان از جیب خودشان که از صندوق تامین اجتماعی است و منطقی است. و حق قانونی آن باعث تورم می شود.»

وی با تاکید بر اینکه سیاستی که باعث تورم می شود، پولشویی، فقر و اقتصاد خیریه ای است که دولت در چارچوب توزیع یارانه نقدی و پول پرقدرت دنبال می کند، گفت: کشور، تولید ناخالص داخلی و تورم و افزایش نقدینگی دیده نمی شود. ضمناً پرداخت این یارانه باعث افزایش اختلاف طبقاتی و ضریب جینی می شود.

نایب رئیس خانه کار با انتقاد از برخورد بی ادبانه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این نوع برخورد برای برخی دولت ها شخصی و غیرکارشناسی است. دولت ها باید بدانند که اگر جامعه بازنشستگان سکوت کنند، به معنای احترام به تصمیمات و آبروی مجلس و امید آنها به روند قانونی است.

صادقی ادامه داد: دولت باید بپذیرد که افزایش مستمری ها غیر از مصوبه هیات امنای تامین اجتماعی قابل قبول نیست. درست است که تصمیم را دولت می گیرد، اما نظر مجلس با توجه به درخواست شورای نگهبان بر اساس مکاتبات سال 91 با دفتر رهبر معظم انقلاب صحیح است.

وی با بیان اینکه دولت در شرایطی که اقتصاد ایران از نظر شاخص توسعه انسانی رتبه 117 و از نظر حقوق مالکیت رتبه 53 جهان را دارد، سایر مشکلات و مسائل اساسی و زیربنایی را فراموش کرده و در مورد حقوق بازنشستگی اظهار نظر کرده است، تاکید کرد: مشکل این است که دولت سیاست های تورم و تزریق پول قدرتمند و تحریک نقدینگی را کنار می گذارد. علل اصلی تورم و تورم در سایر حوزه ها نهفته است.

به گفته رئیس کانون ایثارگران، دولت مدعی است افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه شورای عالی کار و هیات امنا که دولتمردان نیز در آن حضور دارند، تورم ایجاد می کند اما دو یا سه برابر خواهد شد. یارانه نقدی.همینطور کار نمیکنه و صدقه هم میده تورم زا نیست!

صادقی با بیان اینکه با سیاست غلط کارگران و بازنشستگان سرباز انقلاب از قطار انقلاب پیاده نشوید و اجازه این کار را نخواهیم داد، گفت: این نظر کمیته امداد و امور خیریه پاسخگو نیست. خطاب به مردم: «این تفکر کمیته امداد نمی تواند کشور را از مسیری که در آن قرار داریم نجات دهد.

وی با بیان اینکه دیدگاه رهبر معظم انقلاب نیز تاکید بر تولید مولد و اشتغال و حفظ و تقویت صندوق های تامین اجتماعی و اقتصاد کشور است، یادآور شد: در این صورت شاهد آرامش در کشور خواهیم بود. به گفته مجلس، دولت باید به قانون پایبند باشد و آن را اجرا کند تا آرام بماند. میرکاظمی و نزدیکانش در دولت بدانند که مستمری بگیران خیرخواه نیستند.

این فعال کارگری در بیانیه‌ای خطاب به کارگران گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد در سال‌های آینده هرچه می‌خواهد به مستمری بگیران متوسط ​​پرداخت کند، توصیه من این است که این کارگران به جای حداکثر پاداش هفت برابری حداقل دستمزد را پرداخت کنند. سیاست دولت وضعیت مالی صندوق ها بهتر می شود یا به جایی ختم نمی شود؟

گفتن نه پولی از دولت می خواستیم نه چیزی! . این سنت از سال 75 به تصویب دولت در هیات امنا تامین اجتماعی رسیده است.

وی افزود: شاهدیم که سازمان تامین اجتماعی با عجله مفاد قانونی بازنشستگان را در پروفایل آنها در راستای مصوبه دولت قرار داده است در حالی که این مصوبه بر خلاف ماده 96 قانون تامین اجتماعی همچنان معطل مانده است. بین مجلس و دولت».

نماینده مجلس کارگری از رئیس مجلس خواست تا با امضای مصوبه کمیسیون تطبیق قانون مجلس و حمایت از آن، تکلیف بازنشستگان در اسرع وقت مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید