افزایش میلیونی حقوق بازنشستگان از این ماه

افزایش حقوق بازنشستگان از سال 1402 در فیش حقوقی آنها درج شده است اما این میزان افزایش حقوق مورد رضایت مستمری بگیران قرار نگرفته است. مصالحه حقوق بازنشستگان همچنان مهمترین خواسته آنهاست. خبر جدیدی که دولت اعلام کرد افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است که می تواند خبر خوبی برای آنها و افزایش دستمزد بازنشستگان باشد.

افزایش میلیونی حقوق بازنشستگان از این ماه
تصویب نامه هیات وزیران در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی توسط محمد محبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه 23 اردیبهشت 1402 به پیشنهاد وزارت کار، افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را تصویب کرد.

بر این اساس از تاریخ 1/1/1302 کلیه مستمری های بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی و مستمری بازماندگان عمومی مشمول قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال 1401 وضع شده است، برای دریافت کنندگان حداقل مستمری به مبلغ چهل و یک میلیون و هفت. صد و نود و هفت هزار و پانصد (41.797.500) ریال و مشمولان از کارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنها به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار می شود، مستمری آنها بیست و هفت درصد (27%) افزایش می یابد. در پایان مارس 1401 پیدا می کند

با آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان اردیبهشت ماه به بازنشستگان کارگری، اعتراضاتی نسبت به نحوه اعمال مابقی تناسب وجود داشت. مستمری بگیران می گویند: اعمال 25 درصد باقیمانده تناسب 1400 پس از یک وقفه طولانی منصفانه و درست نیست. در واقع انتظار ما این بود که افزایش بیشتری داشته باشیم.

آیت اسدی گفت: مستمری بگیرانی که پس از اخذ تصمیمات قانونی احساس می کنند حقشان ضایع شده است می توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی، سوالات خود را مطرح و شبهات موجود را رفع کنند و در صورت عدم قانع در صورت داشتن دستور قضایی می توانند با مرحله بعدی تماس بگیرند. ، با مقامات قضایی از جمله دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تماس بگیرید.

با آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان اردیبهشت ماه به بازنشستگان کارگری، اعتراضاتی نسبت به نحوه اعمال مابقی تناسب وجود داشت. مستمری بگیران می گویند: اعمال 25 درصد باقیمانده تناسب 1400 پس از یک وقفه طولانی منصفانه و درست نیست. در واقع انتظار ما این بود که افزایش بیشتری داشته باشیم.

در همین حال، چندین مستمری بگیر فیش حقوقی خود را برای ما ارسال کرده اند. افزایش متناسب برخی از این کوپن ها کمتر از 100 هزار تومان است. حتی موردی داشتیم که اعمال تناسب باقیمانده برای مستمری بگیران سطوح دیگر فقط 15 هزار تومان به همراه داشت. مستمری بگیرانی هم هستند که ادعا می کنند «علیرغم شمول» بقیه تناسب رعایت نمی شود.

این مستمری بگیران نسبت به «نحوه محاسبه تراز تناسب» و فرمول های کارشناسان سازمان تامین اجتماعی انتقاد دارند. آنها معتقدند که دقت کافی در حوزه تناسب باقی مانده انجام نشده است.

محمد اسدی (رئیس شورای عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور) در رابطه با افزایش دستمزد مستمری بگیران شاغل می گوید: قبول داریم که افزایش مستمری کافی نیست و نمی تواند هزینه های زندگی را تامین کند، اما در سال تلاش کردیم در حوزه حقوق کودک و خانواده و همچنین در حوزه بن و مسکن، آن را بیشتر افزایش دهیم. بنابراین، اگر درآمد اضافی را جمع آوری کنیم و به پایه مستمری ماهانه اضافه کنیم، به افزایش نسبتا قابل قبولی نسبت به سایر گروه های حقوقی می رسیم، هرچند که مجموع این ارقام همچنان ناکافی است.

اسدی خاطرنشان می کند: البته ما نمی گوییم این مزد و مزایا با این تورم شدید جواب زندگی بازنشستگی است. ما فکر می کنیم که حتی ده روز هم نمی توان با این دستمزد زندگی کرد. بیست روز از ماه، جیب مستمری بگیران کاملا خالی است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه برای احقاق حقوق بازنشستگان با هیچکس مذاکره نکرده و نخواهیم کرد، افزود: اتحادیه عالی بازنشستگان کارگری با تمام توان تلاش کرده است تا حقوق بازنشستگان عزیز را محقق کند. و این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

اسدی در ادامه در رابطه با اعمال 25 درصد باقیمانده تناسب توضیح داد و گفت: به دنبال یک اصل بودیم و آن اعمال تناسب باقیمانده حقوق بود. الان در سال جدید به این اصل اولیه رسیده ایم اما در تبعیت اگر فردی مشکلی دارد می تواند موضع بگیرد و از طریق دیوان عدالت اداری مشکل را پیگیری کند.

وی افزود: مستمری بگیران بیمه باید بدانند که با بازرسی های مکرر مرکز عالی و برگزاری جلسات متعدد با کارکنان سازمان بیمه، موضوع تناسب 25 درصدی دستمزدهای باقی مانده از سال 1400 در دستور کار قرار گرفت. و صدور اوراق در تاریخ بیستم. در 17 اسفند ماه سال گذشته در حالی محقق شد که مطالبات و معوقات مربوطه پرداخت شده است. این قسمت از مزایای مزدی از اول فروردین 1402 به پایه مزد سالهای 1401 و 1402 اضافه شد که در نتیجه بحمدالله این روند ادامه یافت و کار مهمی انجام شد. در نهایت مبالغ مربوطه به همراه افزایش 1402 و مزایای آن به حساب مشمولان واریز شد.

به گفته اسدی، در حوزه باقی مانده نسبت به حقوق کارگران بازنشسته و جامعه مشمولان آنها و نحوه محاسبه و پرداخت چند نکته وجود دارد. وی در این خصوص توضیح می دهد: اولاً مبالغ مربوط به 25 درصد باقیمانده تناسب فقط برای مستمری بگیران سایر رده ها و به عبارتی مشمولان مصوبات تناسب 1400 است که مشمول 75 درصد بوده است. از تناسب و اکنون آنها 25 درصد باقی مانده را دریافت خواهند کرد. بنابراین تنها بخشی از مستمری بگیران سازمان مشمول دریافت این مبالغ بودند».

در همان زمان بازنشستگان واجد شرایط به عنوان مثال. کسانی که در احکام تناسب 1400 مشمول 75 درصد بودند، اغلب از روش اجرا و فرمول‌های محاسبه انتقاد داشتند. این مستمری بگیران چه باید بکنند؟ رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در پاسخ گفت: مستمری بگیرانی که پس از اخذ تصمیمات قانونی احساس می کنند حقشان تضییع شده است می توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی نسبت به طرح سوال و رفع ابهامات موجود اقدام کنند و در صورت عدم قانع در گام بعدی آنها می توانند با در دست داشتن تصمیمات قانونی به مقامات قضایی از جمله دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: همه مستمری بگیران باید مطمئن باشند که کانون عالی بازنشستگان و بازنشستگان سراسر کشور تا زمان نتیجه نهایی و نظرات کارشناسی و پیشنهادات مطرح شده در گروه‌های مختلف، موضوع همسان‌سازی دائمی مزد را جدی خواهد گرفت. کانال ها و انشاالله به ترتیب اولویت در دستور کار قرار خواهد گرفت. بازنشستگان باید مطمئن باشند که اولویت های مشروع آنها توسط مرکز عالی پیگیری می شود و خدای ناکرده غفلت نمی شود.

اسدی در پایان می افزاید: به منظور اجرای مابقی تناسب حقوق بازنشستگان، جلسات مکرری برگزار شد. این وظیفه علیرغم ایرادات و انتقاداتی که به آن وارد شد محقق شد، اما با توجه به ضرورت مهم 25 درصد باقیمانده توزیع متناسب، پیشقدم شدن و اتخاذ تدابیر لازم، در ادامه سؤالات و محورهای مربوط به آن، پیگیری خواهد شد

پرداخت حقوق بازنشستگان کام آنها را شیرین کرد؟

جمهوری اسلامی نوشت: حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری یک ماه زودتر از موعد مقرر تعیین شد. این قابل قدردانی است، اما اتفاقاتی رخ داد که اجازه نداد ناز این عمل تبدیل به “ابژه” موهای سفید شده شود.

مشکل به همان 25 درصد بدنام باقی مانده از توزیع متناسب سال های قبل برمی گردد. مقامات و مراکز دولتی این اجرا را موفقیت آمیز می دانند، اما بازنشستگان چیز دیگری می گویند. روشن شدن همه سخنان این است که طبق بند 12 قانون ششم توسعه، مستمری بگیران تامین اجتماعی باید از ابتدای مرداد 1397 تا پایان اسفند ماه 98 به میزان 100 درصد یکسان شده و به 1400 منتقل شوند. ضریب 26% و همچنین آن را با ضریب 38% به 1401 منتقل می کند و انتقال آن به 1402 به مبلغ 21% صورت می گیرد ، کل مبلغ دریافتی در سال 1401 با ضریب 38% و مجموع اینها برای سال جاری با ضریب 21 درصدی.

اما متأسفانه پس از بررسی برگه های خروجی در 16 مه 1402، متوجه شد که تنها 25 درصد از همسان سازی 1400 تنها برای آن سال اعمال شده است. به گفته مستمری بگیران، این تخلف آشکار است و باید به روشی که گفته شد اصلاح شود، در غیر این صورت می توان اقدامات قانونی از جمله در دادگاه اداری را انجام داد. آنچه از کانال های مستمری بگیران در فضای مجازی قابل درک است، تلاش آنها برای رعایت قانون است.

این خبر احتمالا به گوش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است. شاید به همین دلیل است که سولت مرتضوی – به نقل از خبرگزاری ها – در حاشیه جلسه شورای دولت گفت: همکاران ما گزارش می دهند که همسان سازی و افزایش حقوق اجرا شده است اما تعدادی از مستمری بگیران معتقدند در برخی موارد این امر اجرایی نشده است. و قطعاً این مشکل بررسی خواهد شد.» امیدواریم در این «بررسی» که «قطعاً» انجام می شود، آقایان به شانس باقی مانده از سال 1398 تا امسال توجه کنند.

همچنین تا آنجایی که ما می دانیم آنچه که به تعویق افتاده است به موقع ترمیم می شود، اما امسال آقایان طوری رفتار می کنند که گویی با این افزایش همه چیز تمام شده است. نه خبری نیست آنها باید معوقات را به طور کامل پرداخت کنند. درست است و مسئولیت آن بر عهده تصمیم گیرندگان است. اینکه آنها شخصاً مسئول نیستند، آنها را از مسئولیت سلب نمی کند، زیرا آنها به دلیل شخصیت حقوقی خود در قبال حقوق بازنشستگان مسئول هستند. دوستان همچنین توجه خود را به این نکته جلب می کنند که خداوند هیچ گاه نیکوکاران را فراموش نمی کند، حتی اگر تمام عمر خود را به عبادت بگذرانند. اطاعت به طور کامل در پذیرش قانون تجلی می یابد.

وزیر کار از تشکیل کارگروه بررسی جذب و افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد.

به گزارش ایسنا، صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره عدم پرداخت افزایش حقوق به برخی از مستمری بگیران اظهار کرد: همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی معتقدند که به طور کامل اجرایی شده است اما برخی از مستمری بگیران معتقدند که اجرا نشده است. کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و اگر حق با مستمری بگیران باشد، کسری آن اجرا می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بازنشستگان چگونه باید اعتراض خود را ثبت کنند؟ وی تصریح کرد: این امر راه و چارچوبی دارد. شما به عنوان رسانه شکایت خود را مطرح می کنید و این خواسته این قشر از جامعه است.

دیدگاهتان را بنویسید