افزایش کرایه اتوبوس و کاهش خدمات اتوبوس در کوم!


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820939

بیش از دو سال است که با توجه به آنچه کمبود اعتبار نامیده می شود، کیفیت خدمات سازمان اتوبوسرانی قم از جمله تعداد اتوبوس ها در خطوط کاهش یافته و این در حالی است که هر سال نرخ کرایه اتوبوس افزایش می یابد، اتوبوس هایی که گاهی اوقات آنها قدیمی و منسوخ هستند، اما برای تعمیر و نگهداری بازسازی شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، با تصویب شورای اسلامی شهر و تصویب کمیسیون انطباق استان قم، قیمت اتوبوس های درون شهری تا 18 فروردین ماه جاری تغییر کرد.

به گفته رئیس سازمان اتوبوسرانی قم، تعرفه اتوبوس های درون شهری در تمامی خطوط با قم کارت 15 هزار ریال است و برای تشویق شهروندان به استفاده از قم کارت، 30 هزار ریال به صورت نقدی تعیین شده است.

رئیس سازمان اتوبوسرانی کوم ادامه داد: قیمت بلیت اتوبوس در رینگ طلایی که در هسته مرکزی شهر و تمامی خطوط متصل به آن وجود دارد به قیمت پنج هزار ریال است.

وی با بیان اینکه حلقه طلایی بین پایانه های زمزم، شهید مطهری و شهید منتظری دائما در حال حرکت است، گفت: اکنون مسافران با هزینه 10 هزار اتوبوس نقدی به مسیرهای دیگر منتقل می شوند.

افزایش قیمت اتوبوس ها و تاکسی ها در حالی اتفاق افتاد که خدمات شرکت اتوبوسرانی نه تنها مطلوب نبود، بلکه در طول سال ها ضعیف تر شد و همین موضوع باعث گلایه شهروندان شد.

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار قم فردا گفت: از کارکنان اتوبوسرانی بپرسید که این اتوبوس ها که به مناسبت دهه فجر به مدت دو سال وارد استان شده اند کجا استفاده شده است؟ ما هم اطلاع دادیم که هیچکس پاسخگو نیست، ما که 10 متری خیابان امیرالمومنین هستیم باید با تاکسی رفت و آمد کنیم و 7 یا 8 هزار تن اجاره تا 20 متر را باید پرداخت کنیم و هر بار برگردیم، حساب می کنیم که می خواهیم حداقل هفته ای دوبار برو طباز باید پول بدیم با این وضعیت اقتصادی و دستمزد و اجاره کم و …. از کجا می توانم این همه هزینه را پرداخت کنم، زیرا رانندگان اتوبوس خدمات مورد نظر را ارائه نمی دهند.

یکی دیگر از شهروندان قمی در گفت و گو با خبرنگار قم فردا گفت: در ماه رمضان و روزه داری 40 دقیقه با زبان روزه که اتوبوس می رسد پر است و چرا فقط قیمت ها گران می شود اما خدمات بهتر نمی شود.

طبق استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر یک اتوبوس در شهر وجود دارد. با توجه به اینکه کوم 1.3 میلیون نفر جمعیت دارد، کوم از حدود 140 اتوبوس استفاده می کند، در حالی که اتوبوس ها باید 1300 باشند. برای ارائه خدمات، یعنی. اتوبوس های قم با یک دهم نیاز به مردم خدمات رسانی می کنند.

رئیس سازمان اتوبوسرانی کمبود اعتبارات را دلیل اصلی کمبود اتوبوس های بین شهری می داند که متعهد به ارائه 10 سال خدمت و 82 و نیم درصد از 10 درصد سالانه آنها تا پایان استهلاک خواهد شد. ده ساله

زمانی افزود: سرویس دهی این اتوبوس ها با اتوبوس های سازمان که به 250 دستگاه اتوبوس رسیده بود در سال 1388 به پایان رسید که با پایان کارکرد 10 ساله این اتوبوس ها با بحران چگونگی جبران این کمبود مواجه شدیم. در واقع این اتوبوس ها اسقاط شده بودند و دیگر نمی توانستند خدمات ارائه کنند و هزینه بازسازی این اتوبوس ها بسیار بالا بود. همچنین نحوه ادامه کار با این اتوبوس ها برای سازمان ما مشخص نشده بود. البته برخی اتوبوس ها وضعیت بهتری داشتند. بیایید انجام دهیم.

وی افزود: همزمان با بحران کمبود اتوبوس، با بحران کرون مواجه شدیم و با دستور ستاد مبارزه با تاج و تخت، خطوط اتوبوسرانی به مدت سه ماه به طور کامل تعطیل شد و فرصتی شد که برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم وسایل خود را تجهیز کنیم. ناوگان: «با بخش خصوصی قرارداد داریم که اتوبوس های بهتری دارد یا خود شرکت اتوبوسرانی آن را می خرد یا با خرید خدمات می توانیم به مردم خدمات ارائه کنیم.

زمانی ادامه داد: شهردار کوم این بحران را پیش بینی کرده بود و حدود 50 واحد را از طریق دولت تامین کرده بود و 50 واحد دیگر به صورت رایگان و حدود 108 واحد اسکانیا سوئدی در روز جمعه به مبلغ حدود 500 میلیون خریداری شد. هزینه هر اتوبوس تا یک میلیارد تن بود اما اکنون قیمت هر اتوبوس به شش میلیارد تن رسیده است که 108 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل شهری شده و اکنون در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

زمانی تاکید کرد: یک سری برنامه ها برای ساماندهی اتوبوس ها تعریف شده است و باید بر اساس همین فعالیت انجام دهیم و اگر در خارج انجام می دهیم باید به سازمان بازرسی و حتی شورای شهر پاسخگو باشیم اما الان بیش از آن به ما گفته شده است. ما به مردم خدمات ارائه می کنیم و این به دلیل نیاز مردم است، اما باید توجه داشت که امسال چیزی برای ساماندهی اتوبوسرانی اضافه نشده است و این توصیه از بالاست که معاون برنامه ریزی و معاونت اقتصادی می گویند. این توصیه بالغانه ای نیست که سازمان خود را به عنوان سازمان میدان های سازمانی که بر اساس درآمد و هزینه کنترل می شود نگاه کنیم و در صورتی که سازمان اتوبوسرانی یک سازمان است، خدمات بیشتری ارائه دهیم تا جایی که بتواند درآمدهای خود را افزایش دهد. فضاهای سبز و ایستگاه آتش نشانی تا بتوانیم بر اساس نیاز مردم در خدمت رسانی باشیم.

رئیس سازمان اتوبوسرانی قم گفت: باید روی خدمات اتوبوسرانی تمرکز کنیم. وقتی سازمان اتوبوسرانی به مردم خدمت می کند، برای چند منظور است. ابتدا ترافیک را کنترل می کند، سپس به محرومیت می پردازد و به مناطقی می رود که از نظر مالی ضعیف هستند و خودروی شخصی ندارند، «از طرفی آلودگی را کاهش می دهد و به اقتصاد شهر کمک می کند نیاز به پارکینگ را کاهش دهد. رانندگان اتوبوس.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید