افزایش 20 درصدی حقوق کارگران و مستمری بگیران قابل قبول نیست

افزایش 20 درصدی حقوق کارگران و مستمری بگیران قابل قبول نیست

احسان ارکانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به لایحه بودجه 1402 اظهار کرد: در لایحه بودجه 1402، منابع بودجه کشور 5 هزار همات (یک هزار میلیارد تومان) برآورد شده است که 60 درصد بودجه دولت شرکت های تحت مالکیت و 40 درصد از بودجه این وزارت کشور و نهادهای دیگر است، یعنی بحث و بررسی های ما مربوط به 40 درصد بودجه است، اما امسال دولت مجبور شد در این مورد تعدیل کند، اما هنوز 60 درصد بودجه بدون بحث و بررسی خاصی در این راستا در اختیار شرکت های دولتی قرار می گیرد که ما دامنه را تعریف می کنیم.

و ادامه داد: بیشتر اتفاقات نامطلوب در حوزه شرکت های دولتی رخ می دهد. از حقوق های نجومی و پاداش های گزارش نشده گرفته تا برخی درگیری ها و انتصابات دوستانه و سیاسی و حیاط خلوت های سیاسی در شرکت های دولتی وجود دارد که ما بودجه آنها را تایید می کنیم.

افزایش سقف بودجه 40 درصدی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سقف لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه 1401 40 درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش 40 درصدی سقف بودجه در سال آینده انگیزه لازم را خواهد داشت. افزایش 40 درصدی تورم در سال آینده ; اما پیش بینی دولت برای افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران و مستمری بگیران نیمی از تورم است که اصلا پیام خوبی نیست.

ارکانی توضیح داد: وقتی دولت سقف بودجه را 40 درصد افزایش می دهد یعنی تورم سال آینده 40 درصد می شود اما دستمزدها را نصف تورم انتزاعی یعنی افزایش می دهد. 20 درصد این به معنای نصف شدن معیشت مردم است و مجلس به این موضوع اعتراض دارد زیرا کمبود منابع همیشه بر دستمزد بازنشستگان و کارگران تأثیر می گذارد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با اشاره به پیش بینی درآمد 31 هزار میلیارد تومانی از واردات خودروهای خارجی در لایحه بودجه، گفت: ما با این موضوع موافقیم اما اگر دولت واردات خودرو را به عنوان منبع درآمد معرفی کند. درآمد شما، پس چرا سقف واردات؟» خودرو برداشته نمی شود و وزارت امنیت اینقدر در مقابل واردات خودرو مقاومت می کند و دائماً برای واردات خودرو محدودیت ایجاد می کند؟

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه نزدیک به نیم میلیون خودرو کمبود داریم چرا تا زمانی که تقاضا تامین نشود اجازه واردات داده نمی شود تا هم مشکل کمبود خودرو حل شود و هم نتیجه آن. درآمد به عنوان درآمد پایدار دولت محسوب می شود.

افزایش قابل توجه درآمد مالیاتی در لایحه بودجه 1402

ارکانی با بیان اینکه درآمد مالیاتی در لایحه بودجه افزایش چشمگیری داشته است، افزود: امیدوارم این موضوع به گونه ای مدیریت شود که فشار بر اقشار متوسط ​​رو به پایین نباشد. اگر قرار است مالیات بر خانه های مجلل و خالی و ثروتمندان اعمال شود، نباید برای طبقه متوسط ​​رو به پایین اعمال شود.

وام های ساختمانی به استان ها بسیار اندک افزایش یافته است

وی همچنین با بیان اینکه افزایش بسیار ناچیزی در اعتبارات عمرانی استان ها وجود دارد، گفت: خدمات اولیه اجتماعی در استان ها و شهرستان ها مانند بیمارستان ها، ورزشگاه ها، راه ها و معابر روستایی، آبرسانی و سایر خدمات با ساخت و ساز اجرا می شود. اعتبارات استان ها هر سال کاهش می یابد.

ارکانی در پایان گفت: اعتبارات عمرانی استان ها در سال آینده قابل قبول نیست و با شعار توسعه و عدالت در شهرها و مناطق عقب مانده همخوانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید