افزایش 87 درصدی قیمت لبنیات / کاهش 30 درصدی مصرف در خرداد

افزایش 87 درصدی قیمت لبنیات / کاهش 30 درصدی مصرف در خرداد

روز جدید محمد فربد یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن لبنیات گفت: لبنیات ما محدود به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان است و چون این محصولات دو برابر شده است، شکی نیست که این کشورها لبنیات را خریداری خواهند کرد. با قیمت جدید مقاومت می کنند محمد فربد از افزایش 87.5 درصدی لبنیات خبر داد و افزود: قیمت شیر ​​خام درب دام از کیلویی 6400 تن به 12 هزار تن در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن لبنیات گفت: صادرات لبنیات ما محدود به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان است و با توجه به اینکه این محصولات با افزایش دو برابری نرخ مواجه شده اند، بدون شک این کشورها با خرید لبنیات جدید مخالفت خواهند کرد. تعرفه.”

محمد فربد از افزایش 87.5 درصدی لبنیات خبر داد و افزود: قیمت شیر ​​خام درب دام از کیلویی 6400 تن به 12 هزار تن در هر کیلوگرم رسیده است.

وی گفت: با توجه به اینکه امکان تحلیل سیستم یارانه بازار مصرف یک هفته پس از اجرای طرح وجود ندارد. سابق. باید منتظر ماند و دید بازار به کجا خواهد رسید اما به طور ضمنی می توان گفت که در خرداد ماه با افت 30 درصدی فروش لبنیات مواجه خواهیم شد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا یارانه می تواند توان مصرف کنندگان برای خرید لبنیات را پوشش دهد؟ وی گفت: استفاده از این یارانه شفاف نیست، مبلغی که به حساب خانوار واریز می شود صرف هر کالا یا کالایی می شود، بنابراین این روش پرداخت یارانه خالی از اشکال نیست.

فربد تاکید کرد: اگر محصول ای شیت با خرید کالایی که ارز 4200 تنی از آن حذف شده باشد پیوند خورده باشد تا حدودی می تواند از مصرف سرانه حمایت کند.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه روند افزایشی قیمت ها تا تک رقمی شدن تورم در کشور ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در صورت تداوم تورم دو رقمی، قیمت ها همگام با تورم افزایش می یابد. کنترل تورم

به گفته وی؛ برای مهار تورم، دولت باید روابط سیاسی و اقتصادی خود را در جهان بهبود بخشد.

وی با توجه به روند کاهشی صادرات لبنیات گفت: حدود 10 درصد تولیدات داخلی صادر می شود. صادرات لبنیات ما محدود به عراق، افغانستان و پاکستان است و با توجه به اینکه قیمت این محصولات تقریباً دو برابر شده است، شکی نیست که این کشورها با خرید لبنیات با قیمت جدید مخالفت خواهند کرد. به عنوان مثال 70 هزار تن در هر کیلوگرم شیرخشک در حال حاضر به بالای 100 هزار تن در کیلوگرم رسیده است، بنابراین صادرات مدتی است که با مشکلات جدی مواجه شده است مگر اینکه دولت وارد عمل شود و مشوق های صادراتی برای کاهش آسیب های این صنعت در نظر گرفته شود.

فربد با بیان اینکه صنعت لبنیات ایران مزیت نسبی ندارد، افزود: ایران یکی از واردکنندگان خوراک است، بنابراین وقتی خوراک را وارد می کنیم و به دامداران تحویل می دهیم به این معنی است که هزینه های تولید در کشور بالاست و قیمت ها بالا می رود. بازارهای جهانی در حال کاهش است

وی با اشاره به قیمت انواع لبنیات خاطرنشان کرد: شیر نایلونی برای بسته بندی هزینه زیادی ندارد به طوری که قیمت آن 15 هزار تن است. پنیر Uf به وزن 400 گرم 37 هزار تن است و قیمت این پنیرها از 42 هزار تن بیشتر نخواهد شد.

وی رتبه بندی انواع شیرهای موجود در بازار را ارائه کرد و افزود: شیر پاستوریزه کمترین میزان، شیر استریل بالاترین و میزان شیر ESL بین این دو سطح است. بنابراین مصرف کنندگان با توجه به تمکن مالی خود حق انتخاب دارند و می توانند شیر مورد نظر را خریداری کنند. قیمت یک لیتر شیر استریل پرچرب 30000 تن و شیر استریل کم چرب 28000 تن است. البته قیمت این محصولات در برخی شرکت ها می تواند 5 درصد بیشتر یا کمتر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت یک محصول در شرکت های تولیدی متفاوت است؟ وی افزود: سطح تولید و فناوری در لبنیات متفاوت و متغیر است، به طوری که با توجه به سطوح استفاده از این عوامل، حدود 5 درصد از شرکت ها محصولات را با سرعت بالاتر یا کمتر تولید و تحویل می دهند.

این فعال اقتصادی احتمال واردات کره در سال جاری را صفر درصد دانست و افزود: چربی کافی در کشور وجود دارد و با توجه به شرایط فعلی بخشی از تولید مصرف نمی شود و تولیدکنندگان مجبور به تولید بیشتر شیرخشک و خامه هستند. که خامه استخراج شده در نهایت به کره تبدیل می شود. در این راستا امسال واردات کره انجام نمی شود و اگر هم وارد شود بسیار ناچیز خواهد بود؛ سال گذشته کارخانه کره وارد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید