افشاگری های عجیب مردی که مانع از هم پاشیدگی استقلال شد

افشاگری های عجیب مردی که مانع از هم پاشیدگی استقلال شد

بدون شک یکی از تاثیرگذارترین افراد در ورزش ایران به ویژه بسکتبال عنایت عطاچی است. فردی که در تمامی سطوح بسکتبال از تیم ملی گرفته تا سرمربیگری فعال بوده است. البته افتخارات آتشین به همین جا ختم نشد و او توانست به عضویت کمیسیون 7 نفره بازی های آسیایی تهران درآید. بازی هایی که جایگاه ورزش ایران را به جهانیان ثابت کرده است. علاوه بر این او را باید متولی اصلی باشگاه استقلال تهران بعد از انقلاب از دل تاج قدیمی دانست که مانع از نابودی این باشگاه پرطرفدار پایتخت شد. بخشی از گفتگوی طولانی وی با ایسنا را می خوانید:

* در آن زمان آقای شاه حسینی رئیس سازمان تربیت بدنی شد و حسین فکری برای ساماندهی ورزش ایران در کنار ایشان بود. آقای شاه حسینی ورزشکار بود و من را می شناخت چون در گذشته رئیس باشگاه بوستان هم بود و به همین دلیل من را می شناخت. او از من برای اداره باشگاه تاج دعوت کرد و من هم پذیرفتم. آقای فکری قبول نکرد اما دوستی هم با من داشت که می گفت چون شما آنجا هستید دیگر مشکلی ندارم. در آن زمان اما باشگاه تاج به دلیل شرایط خوبی که داشت با حریفان زیادی مبارزه می کرد. اکثر حریفان افرادی بودند که در گذشته می خواستند باشگاه را نابود کنند. خدای نکرده با همت من و امثال پورحیدری این باشگاه بزرگ و ریشه دار در ورزش کشور حفظ شده است.

* با منصور خیلی صمیمی بودم، رفت و آمد خانوادگی داشتیم و شاگرد من بود. فریده شجاعی و خواهرش الهه شجاعی هم در تیم بسکتبال تاج بودند که من می شناختم. منصور از من خواست این موضوع را با مادرش در میان بگذارم تا آنها به دادگاه بروند. این موضوع را با فریده شجاعی هم در میان گذاشتم که او هم از من خواست که این موضوع را با خانواده ام در میان بگذارم. 24 یا 48 ساعت بعد بود که خانم فریده حاضر شد برای پیشنهاد به منصور و خانواده اش برود. اما فریده و منصور هر دو ورزشکار باشگاه تاج بودند و در باشگاه تمرینی حضور داشتند. شرایطی بود که منصور و او همدیگر را دیده بودند.

حقایقی شگفت انگیز از زبان مردی که از متلاشی شدن استقلال جلوگیری کرد/تاج و استقلال در چیست؟ / پشت ازدواج منصور پورحیدری چیست؟

* من خودم اسم استقلال را انتخاب کردم چون استقلال وابسته به هیچ ارگان و ارگان دولتی نبود و الان هم اگر اجازه داده نمی شود، استقلال امکانات خوب، زیرساخت های مناسب و امکانات خوبی داشت که می توان کاملا مستقل از آن نگهداری کرد. در 21 فروردین 1358 این نام را به شاه حسینی رئیس وقت سازمان ورزش گذاشتم. البته حروف «آزادی» و «تختی» را هم انتخاب کردم که می گفتند قابل استفاده نیستند. آزادی نام ورزشگاه و بستر ورزش های زورخانه ای بود. این نام در کابینه گرفته شد و هیئت دولت نام باشگاه تاج را تصویب کرد تا از آن زمان مستقل شود. دوچرخه سواران، تاج و استقلال یک باشگاه هستند.

* باشگاه دوچرخه سواران در سال 1324 تأسیس شد و زمانی که تیم فوتبال این باشگاه در افغانستان اولین شد، شاه به تیم فوتبال آنجا گفت: «شما یک تیم فوتبال هستید، پس چرا نام دوچرخه سواران تیم را بگذارید؟» سپس کاپیتان حاتم «پیشنهاد کرد که نام این باشگاه تاج گذاری شود. پس از آن فعالیت باشگاه تاج ادامه داشت تا اینکه نام آن را استقلال گذاشتیم. دلیل انتخاب این نام، امکانات، امکانات و نیاز این باشگاه به هر ارگان دولتی بوده است. وقتی این اسم را بردم افرادی مثل بهرام صحت گیم مقام، پورحیدری، جلالی، پدر آقای روشن و… بودند و همه را دعوت کردیم که به نوعی صحبت کنند و نظرشان را بیان کنند. می‌خواستیم اسمی باشد که همه دوستش داشته باشند و کسی توهین نشود، مثل الان که همیشه از استقلال به‌عنوان یک نام زیبا یاد می‌شود.

* قبل از انقلاب باشگاه سازماندهی بسیار سازمان یافته و گسترده ای داشت. تاج شاخه های مختلفی برای رشته های مختلف برای مردان و زنان داشت. او همچنین در همه زمینه ها برجسته بود و نماینده افراد مستعد و توانمند در تیم های ملی مختلف بود که در سطح جهانی و المپیک موفق به کسب مدال و برتری شدند. موفقیت تاج باعث افزایش مقاومت شد. حتی قبل از انقلاب نیز گروهی از توده های مردم با تاج مخالفت کردند و عواملی از این دست مقاومت را برانگیخت و به دلیل اینکه رقیب سایر باشگاه ها بود، سعی در نابودی این باشگاه بزرگ داشتند. سیستم بسیار قوی بود و تعداد شعب زیاد بود. تاج در کشورهایی مانند ترکیه و بحرین نیز شعبه داشت. الان هم امکانات استقلال مقرون به صرفه نیست. اگر دارایی های باشگاه به دولت بازگردانده شود، نیازی به دولت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید