افشای یک تخلف بزرگ و بی سابقه

افشای یک تخلف بزرگ و بی سابقه

الهام صالحی: احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار توضیح این موضوع شد که چرا اجازه واردات 13 میلیون تن کالای اساسی بدون رعایت قوانین را داشته است. تشریفات قانونی یک شرکت جدید بدون گذشته هنگام واردات کالا اهمیت پیدا کرده است. توکلی با وجود اینکه نامی از شرکت تازه تاسیس را ذکر نکرد، خطاب به رئیس جمهور نوشت: در صورتی که دولت ظرف 15 روز به این تخلف رسیدگی نکند، سایت شفافیت و عدالت برای شفاف سازی افکار عمومی جزئیات ماجرا را اعلام می کند. .» نامه توکلی را به نقل از جماران در زیر می خوانید.

«از نظر اهمیت موضوع و سخت‌گیری محرمانه بودن، نقض قوانین مادر و ایجاد رانت بی‌سابقه است. البته در حوزه واردات این کالاها تخلفات اساسی در دولت های گذشته کم نبود. به عنوان مثال، دولت وقت در سال 1372 بخش قابل توجهی از واردات کالاهای مذکور را به یک انحصارگر واگذار کرد که با امتیازاتی که به واردکننده داده شد، سهم خود را از بازار آن کالا به شدت افزایش داد و به بازار آن افزود. کالا. پس از شکایات متعدد و رصد مستمر مشکل در دیوان محاسبات، ثابت شد که بانک مرکزی و وزارت حراست از انحصارگران حمایت می کنند و به آنها امتیاز می دهند. اگرچه پس از اثبات جرم به جای مجازات قانونی به تذکر بسنده کردند، اما همانطور که خواهید دید مشکل امروز ابعاد بزرگتر و مهم تری دارد و امتیازات اعطایی ویژه تر است.

جزئیات تخلف

ماجرا از این قرار است که واردات 13 میلیون تن کالاهای اساسی شامل: گندم، ذرت، کنجاله سویا، جو، برنج، روغن و گوشت قرمز و سفید به صورت یکجا طی قراردادی با طبقه بندی کاملا محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی به یک شرکت بدون سابقه واردات محصول اصلی تحویل داده شد! در این قرارداد عجیب دولت حتی تامین منابع ریالی مورد نیاز برای خرید ارز را تضمین کرده است. سود هم 50-50 تقسیم میشه! یعنی امتیاز واردات کالایی که جان و مرگ مردم به آن بستگی دارد به یک شرکت جدید داده می شود. شرکتی که در عمر کوتاه خود حتی یک تن از این کالاها را وارد نکرده است، حالا می خواهد 13 میلیون تن از آن را با ریال دولتی و ارز بانک مرکزی وارد کند! کالاهایی که زمان تکمیل هر یک از مراحل مختلف واردات خود را اندکی به تاخیر می اندازند، می توانند منجر به گرسنگی و تنش اجتماعی شوند!

سهم شرکت، 5% سود

این روند مجرمانه و غیرقانونی در حالی صورت می‌گیرد که وزارت جهاد کشاورزی دارای دو شرکت بزرگ تجارت خارجی به نام‌های «بازرگانی دولتی ایران» و «پشتیبانی امور دام کیشره» است که کاملا فعال هستند و مشخص نیست چرا این وزارتخانه واردات خود را واگذار می‌کند. به این شرکت یک خصوصی تازه کار سفارش داده است.

درخواست یک میلیارد و 400 میلیون تومان

در اردیبهشت 1401 وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به بانک مرکزی خواستار پرداخت یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار ارز ترجیحی به سازمان تعاون روستا برای این قرارداد شد. در 25 اردیبهشت ماه، وزیر در نامه ای به بانک مرکزی مبنی بر پرداخت مبلغ 735 میلیون و 705 هزار یورو به صورت حواله به یک شرکت خارجی که ظاهراً فروشنده کالا به این شرکت کم تجربه در این بازار خاص بوده است، پرداخت کرد. کالا هنوز تحویل داده شده است. وارد کشور نشده است. امتیاز ویژه ای که حتی شرکت های دولتی مذکور نیز از آن بی بهره اند زیرا تا زمانی که کالا وارد کشور نشود به هیچ واردکننده ای ارز پرداخت نمی شود. اما وزیر مربوطه با نامه ای به بانک مرکزی دستور انتقال کلان پول به خارج از کشور را صادر می کند که البته در صورت اقدام به موقع مراجع نظارتی این امر محقق نمی شود.

وزارت جهاد کشاورزی مقادیر زیادی از این کالاها را که هنوز خریداری نشده و با مدارک نامعتبر وارد سامانه موسوم به «بازار» می کند، پیش فروش می کند. بسیاری از مرغداران و دامداران کشور پیش خرید می کنند و بیش از هزار میلیارد تومان به حساب این شرکت بخش ویژه واریز می شود. اما هنوز خبری از بارگیری کالا نیست. یک صندوق نقدی با ابعاد گسترده تشکیل می شود. رسانه های مختلف اسنادی درباره انحراف کارگزاران دولتی ارائه کرده اند. آقایان ق و الف (که سمت های آنها در نامه ذکر شده است) منتقل یا برکنار شده اند. اما به غیر از اظهارات رسانه‌ای، چیزی ارائه نشده و ماه‌ها پس از آشکار شدن این مشکل، هیچ سند قانع‌کننده‌ای در اختیار آگاهان و کارشناسان قرار نگرفته است.

نقض اعتماد عمومی

تخریب اعتماد عمومی و پایمال شدن سرمایه اجتماعی بزرگترین آسیبی است که نادیده گرفته می شود. این غفلت و بزرگ نمایی در حفظ سرمایه اجتماعی کشور گناهی بزرگ و نابخشودنی است. برای ترمیم نسبی آسیب سرمایه اجتماعی و مجازات عاملان غفلت و خشونت، لازم است اقدامات زیر در اسرع وقت انجام شود.

به دو سوال پاسخ دهید

  1. مستندات تصمیم مبنی بر انصراف ارگان های رسمی و دولتی مانند شرکت بازرگانی دولتی باید ارائه شود و مشخص شود که چرا در این خرید که اصالتا روسی است و بحث تحریم مطرح نیست چنین تصمیمی گرفته شده است؟
  2. 2. تعیین و انحصار واردات شرکتی به نام «AT-S» در بین صدها شرکت تخصصی واردکننده، به انتخاب و نفوذ چه کسانی؟ چرا وزیر مجوزهای قانونی را نادیده می گیرد و رانت نامه را امضا می کند؟

گزارش مزایده را منتشر کنید

  1. مدارک انجام مناقصه واگذاری اثر به این شرکت خاص طبق قانون برگزاری مناقصات باید به طور کامل منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد. ضمن اینکه مراحل خرید و مناقصه میز و نیمکت مدرسه باید در سامانه ها درج شود، اسناد این معامله بزرگ و مزایده در صورت وجود کجاست؟
  2. 2. برای ورود و وجود کالاهایی که به مردم فروخته شده و وجوه دریافتی باید مدارکی ارائه شود. اینکه گمرک اعلام کرده هیچ محصولی از این قرارداد وارد کشور نشده است، چگونه باید توضیح داد؟
  3. 3. اسناد غیرقانونی که مقدمه ای برای صدور حکم پرداخت شرکت فروشنده است به دستور و نظارت چه کسانی تنظیم شده و با مرتکبین چگونه عمل شده است؟
  4. بدیهی است که مسئولیت رسیدگی شفاف و پیگیری اجرای عدالت برای تصمیم گیرندگان و متولیان این تخلفات بر عهده دولت است. ضمناً در صورت عدم اتخاذ اقدامات فوق ظرف پانزده روز، سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت از اختیارات قانونی خود برای روشن شدن پرونده و تعقیب و مجازات مجرمان استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید