افغانستان با یک فاجعه حقوق بشری مواجه است

مارگارت ساترثوایت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت که در افغانستان، وکلا، قضات، دادستان ها و دیگر بازیگران در سیستم قضایی با خطرات امنیتی جدی روبرو هستند.

کارشناسان سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواستند تا از افغانستان حمایت فوری کنند و تاکید کردند: ما عمیقا نگران محرومیت جدی زنان از سیستم حقوقی هستیم.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، طالبان تلاش کرده اند عملاً همه زنان را از مشارکت در سیستم قضایی منع کنند.

گزارشگران ویژه سازمان ملل افزود: بسیاری از قضات زن از کشور گریخته اند یا مخفی شده اند.

در این بیانیه همچنین آمده است که دادستان‌ها به‌طور سیستماتیک برکنار شده‌اند، و خاطرنشان کرد که تحقیقات قبلی و پیگرد قانونی اعضای طالبان در دولت‌های منتخب دموکراتیک آنها را در معرض خطر جدی قرار داده است. گزارش ها حاکی از آن است که بیش از ده ها سارنوالی که اکثریت آنها مرد بودند توسط مهاجمان ناشناس در کابل و سایر ولایات کشته شدند.

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه ای گفته اند: «بازیگران بین المللی باید از وکلا، قضات، دادستان ها و سایر بازیگران در سیستم حقوقی، به ویژه زنانی که در معرض خطر سرکوب و حملات طالبان و دیگران هستند، محافظت کنند».

کارشناسان سازمان ملل از طالبان خواستند که فوراً به اقدامات تحقیرآمیز خود علیه زنان پایان دهند و سیستم حقوقی خود را علیه زنان لغو کنند، از جان همه کسانی که به دنبال عدالت هستند محافظت کنند و حق محاکمه عادلانه را برای همه افغان ها تضمین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید