امضای یادداشت تعهد برای عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای توسط امیر عبداللهیان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه که آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور را در سفر به سمرقند و اجلاس سازمان همکاری شانگهای همراهی می کند، عصر امروز (چهارشنبه) 2 شهریورماه در توئیتی گزارشی را منتشر کرد. امضای یادداشت تعهد برای عضویت دائم، ایران در سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد و نوشت: امشب در شهر تاریخی سمرقند، تفاهم نامه تعهدی برای عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای امضا کردم. دبیر کل

رئیس اداره دیپلماسی یادآور شد: اکنون وارد مرحله جدیدی از تنوع اقتصادی، تجاری، ترانزیت، انرژی و… شده ایم. مشارکت.

وی افزود: دبیرکل این سازمان پیوستن دائمی ایران و امضای این سند را تبریک گفت و آن را تحولی مهم خواند.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشستی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، مورد قبول اعضای این سازمان قرار گرفت. آیت الله رئیسی امروز در راس هیئتی برای شرکت در اجلاس سران این سازمان و همچنین برای سفر دوجانبه به ازبکستان به شهر سمرقند ازبکستان سفر کرد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی است که در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف همکاری چندجانبه در زمینه های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تأسیس شد. مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2005 و سپس بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان در تابستان 2016 به عضویت دائم این سازمان درآمدند و در حال حاضر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس ناظر این سازمان هستند.

این سازمان دارای هشت عضو دائمی شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز اعضای ناظر و شش کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا از شرکای گفتگوی سازمان فوق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید