«امنیت اروپا» قربانی جدید پازل فشار حداکثری علیه ایران است

البته تصمیمات پارلمان اروپا فقط یک پیشنهاد است و تصمیم نهایی در این مورد باید توسط شورای اروپا گرفته شود. شورای اروپا درباره موضوعاتی از این دست بر اساس اجماع تصمیم می گیرد نه بر اساس اکثریت. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا یک سند غیر الزام آور است و نمی تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

اکنون روز دوشنبه شورای اروپا درباره طرح پیشنهادی «تروریست معرفی سپاه پاسداران» تصمیم گیری می کند و اخبار حاکی از وجود اختلافاتی در اتحادیه اروپا بر سر این طرح است. به گزارش رویترز، این تصمیم فعلا آماده و اجرایی نخواهد شد. این رسانه انگلیسی به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت: اتحادیه اروپا روز دوشنبه 37 نفر را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه می‌کند. اما فعلا کل سازمان سپاه تحریم نخواهد شد. اگر این کار انجام می شود باید مبنای حقوقی مناسبی داشته باشد و بحث همین است. اما برای دوشنبه آماده نخواهد بود.”

اختلافات در اتحادیه اروپا بر سر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی به حدی است که لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال شب گذشته در توییتی نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال در مورد قرار دادن سپاه در فهرست سازمان های تروریستی: فکر نمی کنم این ایده خوبی باشد زیرا شما را از پیشبرد امور دیگر باز می دارد.

یکی از دلایل تاخیر اروپایی ها در رویارویی رسمی و نهایی با سپاه، منافعی است که آنها در منطقه غرب آسیا دارند که مطمئناً در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به صراحت اعلام کرد که تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر تروریست خواندن سپاه، تیری به پای اروپاست. امیر عبداللهیان در تذکری به پارلمان اروپا به پارلمان اروپا گفت که به عواقب منفی این رفتار هیجانی بر اروپا فکر کنید و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنید چرا که پاسخ ایران متقابل خواهد بود.

شکست طرح توقف مذاکرات برجام

البته همزمان با ارائه این طرح به پارلمان اروپا، برخی از نمایندگان خواستار تصویب طرح دیگری برای توقف مذاکرات برجام شدند که به رای گذاشته نشد. این موضوع به خوبی نشان می دهد که غرب در عرصه عمل ضعیف است و دستاوردی ندارد و در نهایت نیاز به گفت وگو با تهران دارد، اما در عرصه تبلیغات رسانه ای پر سر و صدا است.

نکته قابل توجه دیگر، خودداری جوزف بورل از موافقت با اقدامات نمایندگان پارلمان اروپا است. وی در گفتگوی تلفنی خود با وزیر امور خارجه کشورمان این موضوع را به نوعی برجسته کرد و گفت: با وجود اینکه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل است اما این مصوبه ظرفیت اجرایی ندارد و تنها منعکس کننده دغدغه های اروپاست.

البته تجربه نیز ثابت کرده است که با این گونه اقدامات خصمانه اروپا نسبت به ایران، همواره کشورهای دیگری پشیمان شده و عقب نشینی کرده اند. همانطور که در ماجرای قطع روابط دیپلماتیک و خروج سفرای کشورهای اروپایی از ایران بر سر موضوع میکونوس، دیپلمات های غربی به سفارتخانه های خود بازگشتند.

اقدامات پارلمان اروپا به وضوح با اصول کلی حقوق بین الملل در تضاد است

در همین راستا، هیبت الله نجندی منش، عضو هیئت علمی گروه حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، با تاکید بر لزوم پیگیری قانونی این اقدام از سوی پارلمان اتحادیه اروپا، گفت: نیروهای مسلح یک کشور جزئی از بدنه رسمی آن دولت هستند اما مصونیت دارند و لذا این اقدام قبل از هر چیز نقض است و مصونیت این دولت نیز نقض تساوی حاکمیت ها و در نهایت دخالت در امور داخلی دولت ها است زیرا توسط این اقدام اروپایی ها در واقع می خواهند یک دولت را مجبور کنند که سیاست و رویه را به میل خود بپذیرد و تصمیم گیرنده نباشد.

وی افزود: بنابراین این اقدام پارلمان اروپا به وضوح با اصول هفت گانه مندرج در منشور سازمان ملل متحد و همچنین اصول کلی حقوق بین الملل مغایرت دارد. در واقع این اقدام برخلاف مأموریت اصلی سازمان ملل است و طبیعتاً بیش از آنکه اثر قانونی داشته باشد، تبلیغات سیاسی است.

این حقوقدان بین المللی همچنین تصریح کرد: باید اعتراض صریح و رسمی خود را از طریق سازمان ملل اعلام کنیم و از سوی دیگر مجمع عمومی و جنبش غیرمتعهدها را فعال کنیم. در مورد دشمنی های مشابه آمریکا، اشتباهی که ما مرتکب شدیم این بود که از سازوکارهای قانونی در داخل آمریکا استفاده نکردیم، بنابراین به نظر من باید از مکانیسم های قانونی که در اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو وجود دارد برای جلوگیری از این بدعت استفاده کنیم. خلاف حاکمیت قانون

تبانی نمایندگان پارلمان اروپا با تروریست ها

به نظر می رسد نمایندگان پارلمان اروپا که اکثرا افراد بی تجربه در حوزه های استراتژیک و بین المللی هستند، تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای مخالفان جمهوری اسلامی ایران و همچنین ربات های مجازی سازمان تروریستی ایران قرار گرفته اند. منافقین در فضای مجازی در حالی که درک درستی از عوامل موثر بر بیمه وجود ندارد. امنیت کشورهای اروپایی و تدابیر امنیتی سپاه پاسداران در منطقه غرب آسیا و کشورهای همسایه را ندارند.

فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران در این خصوص پیگیری اتحادیه اروپا از سیاست های آمریکا را برجسته کرد و گفت: اروپایی ها اکنون با روسیه گره خورده اند و از منابع انرژی روسیه محروم هستند. بنابراین اگر به درگیری با ایران بروند، از منابع انرژی در غرب آسیا نیز محروم خواهند شد و قطعا این به نفع آنها نیست و اشتباه بزرگی است که مرتکب می شوند. البته این پیشنهادی است که در اجلاس وزرای خارجه مطرح می شود و معلوم نیست عملی شود یا خیر.

«امنیت اروپا» قربانی جدید پازل فشار حداکثری علیه ایران است

ایزدی ها: اروپا به منابع انرژی غرب آسیا وابسته است

این کارشناس روابط بین الملل افزود: آمریکایی ها در غرب آسیا کمتر به منابع انرژی وابسته هستند اما اروپایی ها وابستگی بیشتری دارند و در آن منطقه حضور اقتصادی و نظامی دارند. از سوی دیگر ایران رابطه اقتصادی خاصی با اروپا ندارد، بنابراین این اقدام پارلمان اروپا که تحت کنترل لابی صهیونیستی و سعودی ها انجام شد برای آنها فاجعه بار خواهد بود.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر به ادعای اروپایی ها در خصوص مبارزه با تروریسم اشاره می کند و تاکید می کند: واضح است که پارلمان اروپا تحت نفوذ لابی صهیونیستی و رژیم صهیونیستی است. دشمنان جمهوری اسلامی ایران تخطی کردند از آنجایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین و برجسته ترین سازمان های ضد تروریستی در جهان است و تاکنون مبارزه با تروریسم به اثبات رسیده است.

وی افزود: نکته بعدی این است که پارلمان اروپا هیچ اختیار قانونی و هیچ امکانی برای اعلام یک سازمان رسمی و مسلح جمهوری اسلامی به عنوان سازمان تروریستی ندارد. زیرا قاعده این است که این تصمیم مجلس باید به تصویب هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد و در آن کشورها به قانون تبدیل شود.

این کارشناس سیاسی همچنین گفت: اگر این اقدام از سوی اروپایی ها انجام شود در ازای این اقدام تمامی پایگاه های ناتو در منطقه و همچنین نیروهای مسلح آنها از سوی ایران به عنوان نیروهای تروریستی شناخته می شود و این اجازه داده می شود. همان کاری که برای پایگاه عین الاسد آمریکا اتفاق افتاد باید با آنها نیز انجام شود.

کنعانی مقدم: اروپا بیشترین ضرر را خواهد دید

وی افزود: به نظر می رسد مانند گذشته که اتحادیه اروپا یک بار سفرای خود را از ایران فراخواند و پس از مدتی مجبور به بازگشت با ناامیدی و تأسف شدند، این اقدام نیز موقتی است و قطعا بیشترین آسیب را به اروپا خواهد زد.

مقامات اروپایی به خوبی می دانند که کشورهای اتحادیه اروپا توانایی رویارویی با چالش های جدید را ندارند و به همین دلیل دست به اقداماتی می زنند که اگرچه پر سر و صدا و پر سر و صدا هستند، اما قدرت اجرایی در صحنه ندارند. غرب و اروپا به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا و همسایگان خود واقف هستند، بنابراین در صورت خدشه دار شدن جایگاه سپاه، باید با چالش‌های روزانه از جمله تروریسم و ​​افراط گرایی در پایتخت‌های خود مواجه شوند. پایتخت هایی مانند پاریس نیز این روزها وضعیت مطلوبی ندارند و به گفته وزارت کشور فرانسه، روز پنج شنبه (۱۹ ژانویه) یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به خیابان ها آمدند و علیه سیاست های دولت شعار سر دادند.

باید منتظر ماند و رفتار وزرای خارجه این اتحادیه را در نشست آتی ارزیابی کرد. آیا اروپایی ها با پیروی از سیاست خصمانه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس، نوکر دست سوم و چهارم کاخ سفید و رژیم صهیونیستی خواهند شد؟

دیدگاهتان را بنویسید