امکانات آرام در سرزمین سرسبز/ آب و هوای توریستی مازندران ابری است


ساعت: 08:33
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836802

فرصت های بزرگی که توانست پتانسیل های غبارآلود مازندران رها شده در گوشه ای از خلوت را زنده کند و منابع ارزشمندی که جز ترافیک، تولید زباله، آلودگی هوا و نابودی منابع طبیعی چیزی برای مازندران باقی نگذاشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ از چشمان آبی دریای خزر تا گندم زارهای گرسماسر رامسر، از پیچ های مضطرب جاده چالوس تا خنکای دریاچه چورت، از منظره خاص دریاچه ارواح تا تالاب هاسل، از عظمت بی نظیر دماوند تا بی نظیر. زیبایی آبشار علیملایت از شاهانداش تا آب پری از جنگل دالانی تا زیبایی خاص چشمه باداب سورت از شگفتی های باغ تاریخی عباس آباد بهشهر تا سد سلیمان تنگه از مه غلیظ دریاچه چورت تا دریاچه ولش. غار کامیشان، بازمانده از دوران مشهورترین پل تاریخی ایران. برج لاجیم یادگاری از قرن پنجم، کلیسای سرخاباد، یکی از کوچکترین کلیساهای جهان، و خانه نیما یوشی، پدر شعر نو، به سرزمین فیلبند و هزاران زیبایی منحصر به فرد در ژانرهای مختلف تقدیم شده است. به سرزمین برنج و جذابیت خاصی به آن بخشید.

اینها تنها گوشه ای از هزاران جاذبه مازندران است که در نبود زیرساخت ها و توجه کمتر از بین رفته اند.



رشد، توسعه یا معضل صنعت گونه های قارچ


در استان شاهد رشد صنعت هستیم که منجر به نابودی جنگل ها و تولد آلودگی هوا و زباله ها می شود، در حالی که اگر مدیریت کارشناسی صحیح در طرح ها و مکان یابی صحیح داشته باشیم می تواند گام مهمی در توسعه باشد. منطقه آسیب های زیست محیطی است، اما به همان دلیلی که ذکر شد متأسفانه مسئولان استانی نسبت به مسائل زیست محیطی نگاه عجیب تری دارند وگرنه بسیاری از طرح ها و پروژه ها باید سال ها پیش بازنگری می شد نه این باطل. چرخه تخریب بولدوزر ادامه داشت.

دریا بدون گردشگری دریایی

مازندران 470 کیلومتر خط ساحلی دارد اما سهم مازندران از گردشگری دریایی به زباله های دریایی محدود می شود. چون زیرساختی برای گردشگری دریایی وجود ندارد.

شکاف های بزرگی که شهرهای مازندران تنها راهی برای عبور از باغ ها و ویلاها شده اند در حالی که می توانند شاهراهی برای توسعه گردشگری باشند، هراز، تجن، سردابرود، چسمه کیله، بابلرود و تالار از مهمترین رودخانه های مازندران هستند که در تمام فصول آب در هر فصل جذابیت خاصی برای عموم ایجاد می کند و می توان از گردشگری منابع آبی یا گردشگری آبی به عنوان یکی از سودآورترین شاخص های گردشگری در جهان استفاده کرد.

به جای صنعت به خدمات نگاه کنید

اما متأسفانه نظر مسئولان در مورد صنعت گردشگری بیشتر جنبه خدماتی است و از این رو توجه در این سطح باقی می ماند نه به عنوان صنعت پیشرو که سومین صنعت بین المللی درآمدزا در اقتصاد جهان محسوب می شود و می تواند داشته باشد. تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد داشته باشد و زمینه ای برای جذب سرمایه گذاران خارجی باشد.



ظرفیت خاموش است


ظرفیت های بزرگی که توانست احیا کند، پتانسیل های غبارآلود استان که در گوشه انزوا ماند و منابع ارزشمندی که جز ترافیک، تولید زباله، آلودگی هوا و نابودی منابع طبیعی چیزی برای مازندران باقی نگذاشت.

از نظر موقعیت جغرافیایی در وضعیت خوبی قرار داریم که می تواند با ایجاد زیرساخت ها و افزایش صنعت گردشگری منبع درآمد خوبی برای استان باشد و اشتغال زایی کند اما متاسفانه بیش از آنچه در این مسیر رفته ایم به سمت مشکلات و سختی ها حرکت می کنیم و این توسعه نیاورده است.

غذایی که سرمایه می آورد

مازندران هزاران جاذبه تمدنی و گردشگری در مازندران دارد اما هنوز نتوانسته نظر مسئولان استانی را به خود جلب کند و اکثر برنامه های در دست اجرا با ظرفیت های استان همخوانی ندارد که سرمایه گذاران و فرستنده ها و گمرک را تزریق می کند. این استان که قدمت زیادی دارد، افسانه ها و داستان هایی که در عوالم مختلف نهفته است، آیات، لباس های سنتی و مراسمی که مخصوص این استان است و البته در مناسبت های خاص برگزار می شود. در این صورت می توان از غذاهای لذیذ نارنگی چشم پوشی کرد که طعم های خاص و انواع ترشی ها و ادویه های بی نظیر آن را از سراسر کشور جدا می کند.

گردشگری فرهنگی، بسیار دور، بسیار نزدیک

در واقع گردشگری بهترین مقدار برای نشان دادن فرهنگ یک منطقه است، ما در گردشگری فرهنگی نیز جایگاه ویژه ای داریم، موسیقی خاص این منطقه در کنار افسانه ها و داستان ها جایگاه ویژه ای به این استان داده است که مورد غفلت قرار گرفته است.

تاثیر گردشگری بر اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی، نگرش کشورهای جهان را تغییر داده و به جایگاه مهمی در سیاست‌های دولت تبدیل شده است و ارتباط مثبت و معناداری بین اقتصادی وجود دارد. رشد و گردشگری، توسعه منجر به رشد اقتصادی می شود و افزایش رشد اقتصادی باعث بهبود زیرساخت ها و افزایش سطح رفاه جامعه و کمک به عدالت اجتماعی می شود.

حتی افسانه های بومی و تاریخی و غذاهای لذیذ هم توانایی های کوچکی نیست که به راحتی از کنارشان بگذریم، ما زیبایی های این سرزمین حاصلخیز را ندیده ایم و با فعالیت های مخربی که انجام می دهیم طبیعت کم رنگ می شود مانند جاده تاریخی هراز با زیبایی بی نظیرش. ، در تمام طول سال به مجموعه ای از معادن شن و ماسه تبدیل می شود. هنر دست‌ساز، هنری که به جای جذب توریسم سلامت، فرسایش می‌یابد و پتانسیل عظیمی که نیروی کار می‌تواند ایجاد کند و پروژه‌ها و ایده‌هایی برای ساخت حول محور نابود شده است.

امروزه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورها رونق گرفته است که علاوه بر ساخت اقامتگاه، سرگرمی سرمایه گذاران سالانه هزاران فرصت شغلی فصلی را در منطقه توریستی ایجاد می کند، اما متاسفانه نه تنها مساعدترین بستر را برای گسترش گردشگری زمستانی فراهم نکرده است. مناطق از امکانات لازم برای رفاه مردم محلی برخوردار نیستند.

برخی از کارشناسان برنامه‌ریزی توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری بر این باورند که مکان‌های متعددی در مازندران از جمله منطقه لاریجان می‌توانند فرصت‌های شغلی پایدار و درآمدزایی در حوزه گردشگری زمستانی ایجاد کنند و سهم قابل توجهی از 15 میلیون گردشگر را در این پیست داشته باشند. کشور سالانه



ظرفیتی که نادیده گرفته می شود


اگر بتوانیم رکوردی در ظرفیت گردشگری زمستانی داشته باشیم، مازندران با توجه به اقلیم جغرافیایی منحصر به فرد خود در نیم سال آینده با بارش برف مواجه است، وجود دماوند به عنوان یکی از سردترین نقاط استان شناخته می شود. این شرایط آب و هوایی باعث می شود تا گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه های طبیعی به این منطقه سفر کنند.



گردشگری سلامت

آب و هوای متنوع، آب‌های معدنی سرد و گرم، طبیعت بکر و جذاب، مناظر آرام بخش و فرهنگ غنی، این استان را به یکی از اولین مکان‌های فهرست گردشگری سلامت تبدیل کرده است. متاسفانه با وجود ظرفیت بالایی که در این زمینه وجود دارد هنوز نتوانسته با آن آشنا شود.

آبگرم فلک ده تنکابن، چشمه گوتوسرون سوادکوه که برای بیماران چشم و پوست بسیار مفید است، چشمه گرگین آباد دودانگه ساری که دارای آب سرد و گوگرد است و برای درمان قارچ، روماتیسم و ​​بیماری های پوستی و در چشمه های آب گرم مناسب است. رامسر و چشمه ای با آب سرد است که مهم ترین آنها محمود گرما و عزیز گرم است و همچنین در آب گرم لاریجان آب اسک و لاویچ نور قرماز نکا که به آن شهرت دارد. درمان سنگ کلیه، آب گرم ازرو بابل، آب معدنی باداب سورت از این چشمه شاهکار طبیعت است و پس از کوه دماوند دومین اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است، همه اینها می تواند پیوندی بین صنعت گردشگری و افزایش اقتصادی باشد. رفاه همراه با درمان کمردرد، روماتیسم و ​​پا درد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید