امیرعبداللهیان: توافق عربستان با مقامات ارشد نظام هماهنگی کامل دارد و رئیس جمهور/گروسی از نتیجه آن راضی بودند/جنبه اصلی سفرهای آقای شمخانی امنیت است.

امیرعبداللهیان: توافق عربستان با مقامات ارشد نظام هماهنگی کامل دارد و رئیس جمهور/گروسی از نتیجه آن راضی بودند/جنبه اصلی سفرهای آقای شمخانی امنیت است.

حسین امیرعبدلاخیان در نشست خبری ضمن تبریک عید نوروز و قدردانی از زحمات اصحاب رسانه در سال 1401، اظهار داشت: در دولت سیزدهم همچنان در دو مسیر تلاش برای رفع و خنثی سازی تحریم ها هستیم و دولت این کار را انجام داده است. دستاوردهای زیادی در زمینه روابط با همسایگان در سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که معاونان سیاسی وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن گفت و گو کنند. طرف سعودی در تبادل پیام پیشنهاد کرد دور جدیدی از گفتگو در سطح امنیتی داشته باشد. در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه آن کشور درباره موضوع عربستان دیدار خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان افزود: عضویت ایران در شانگهای و نهایی شدن این عضویت در اجلاس شانگهای در دهلی نو برگزار می شود. در این چارچوب برای اولین بار 49 سند برای عضویت ایران در مجلس شانگهای تصویب شد که در مدت کوتاهی نهایی شد. البته در همان زمان موضوع عضویت ایران در برجام را مطرح کردیم که مقدمات آن در حال انجام است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: وزارت امور خارجه به تعهد ذاتی خود برای انجام مذاکرات برای رفع تحریم ها ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که بسیاری از بندهای توافق ایران و عربستان مطرح نشده است، ادامه داد: آیا ایران در آن توافق تعهدی برای کمک به حل مشکل یمن داشته است یا خیر، گفت: آنچه در مذاکرات آقای شمخانی و همتای وی در پکن مطرح شد، در این بیانیه بیان شد. ما معتقدیم که موضوع یمن مربوط به مردم یمن است. البته تاکید بر صلح در منطقه یکی از توافقات ایران و ریاض است. در رابطه با موضوع روابط تهران و ریاض، ما موافقیم که روابط باید به حالت عادی بازگردد. در 10 روز گذشته ما از طریق سوئیس پیام رد و بدل کرده ایم. آخرین اطلاعیه ما در 24 ساعت گذشته، اعلام آمادگی برای برگزاری نشست وزرای خارجه و پیشنهاد سه محل ملاقات بود.

وی در پاسخ به این سوال که پس از توافق ایران و عربستان انتقاداتی به وزارت امور خارجه وارد شد که نظام دیپلماسی از توافق خارج شده است، گفت: برخی طرف ها در داخل کشور به دنبال ایجاد دوقطبی جدید هستند. . وجه غالب سفرهای آقای شمخانی جنبه امنیتی است و در موضوع ایران و عربستان با توجه به درخواست طرف سعودی توافق کرده ایم دور جدیدی از مذاکرات در سطح امنیتی برگزار شود.

وی افزود: در موضوع امارات بحث های ما در حوزه امنیتی بود و در آخرین سفرم به امارات نگرانی های امنیتی خودمان را مطرح کردیم که موضوع تهدید ایران از سوی رژیم صهیونیستی و … سفر آقای شمخانی 4 ماه پیش برنامه ریزی شده بود.» سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق 4 ماه پیش برنامه ریزی شده بود که مربوط به تهدید خاک ایران از خاک اقلیم کردستان بود.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اخبار منتشر شده درباره دیدارهای علی باقری با انریکه مورا و اتفاقات مربوط به آن، گفت: در چارچوب روابط با اتحادیه اروپا، سه عصر پیش با بورل گفت‌وگو کرده‌ام و آقای بورل نیز گفت‌وگو کرده است. باقری و مورا در شرف ادامه هستند و پیام هایی را با یکدیگر رد و بدل می کنند که از ماه ها قبل در وین شروع شده است.

امیر عبدالخیان در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکره با اوکراین در موضوع پهپادها، گفت: با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که هیئت سیاسی و نظامی ما به عمان سفر کند و هیئت اوکراینی نیز به عمان آمد و ما درخواست مدارک کردیم. استفاده از پهپادهای ایرانی آنچه طرف اوکراینی ارائه کرد عکس های نامشخص است تحریف شده و ماهواره ای که چیزی را ثابت نمی کند. ایران از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی کند. علیرغم روابط خوبمان با روسیه، جدایی کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناخته ایم و این موضوع را در اظهارات خود به صراحت بیان کرده و استقلال اوکراین را به رسمیت شناختیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که شاهد برگزاری 5 دور مذاکره ایران و عربستان در چین بوده ایم، گفت: چرا این میانجی گری به چین منتقل شد، گفت: مذاکرات تهران و ریاض با تلاش ها آغاز شد. از دولت عراق مقامات امنیتی ما نیز در عمان مذاکراتی داشتند و آن مذاکرات بیشتر جنبه امنیتی داشت. در سفر رئیس جمهور چین به عربستان درباره نقش ایران در منطقه بحث و تبادل نظر خواهد شد. رئیس جمهور چین همچنین تصمیم گرفت ابتکاری برای پایان دادن به مذاکرات عراق و عمان در چین ارائه دهد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا بعد از توافق ایران و عربستان نشانه هایی از از سرگیری روابط با بحرین، مصر و اردن وجود دارد، گفت: سلطان عمان در سفر خود به منامه، پایتخت بحرین، ابتکاری برای احیای روابط ایران داشت. و بحرین در این راستا هیات های فنی دو کشور از اماکن دیپلماتیک بازدید کردند. ما از احیای روابط استقبال می کنیم و امیدواریم که موانع برداشته شود. در حاشیه نشست بغداد 2 گفتگوی کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر داشتیم که پس از آن تماس هایی بین دفتر معتمد ما در آن کشور برقرار شد. ما مصر را کشوری مهم می دانیم و از از سرگیری روابط استقبال می کنیم. همچنین در حاشیه نشست بغداد 2 با پادشاه اردن گفت و گوی 40 دقیقه ای داشتم و توسعه روابط را خواست ایران دانستم و به رئیس جمهور کشورمان تبریک گفتم.

دیدگاهتان را بنویسید