امیرعبدالیان: یک بسته سیاسی جدید روی میز گذاشتیم

امیرعبدالیان: یک بسته سیاسی جدید روی میز گذاشتیم

روز جدید وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از گفت وگو و مذاکره فرار نمی کنیم، گفت: ایران از منطق دیپلماسی و مذاکره برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار خارج نخواهد شد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (سه شنبه، 24 خرداد) پس از دیدار با بالاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره مذاکرات خود ارائه کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با ابراز خرسندی از استقبال همتای پاکستانی خود گفت: روابط عمیق و ریشه ای دو کشور بزرگ جهان اسلام در 75 سال گذشته سرشار از لحظات دلگرم کننده بوده است. در دولت جدید روابط را برای توسعه روابط اختراع کردیم. من افتخار می کنم که اولین وزیر خارجه ای بودم که به آقای زرداری که در کشور ما بیشتر به آقای بوتو معروف است سلام کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: خاطرات زیادی از دیدار مادر شهیدشان در ایران در دوران مسئولیتشان داشتیم. آلبومی با عکس هایی از عبادت شهید خانم بی نظیر بوتو و زیارت ایشان در حرم امام نور و رحمت امام رضا (ع) به ایشان تقدیم می کنم.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: امروز روابط دوجانبه را در ابعاد مختلف همکاری از مناطق مرزی، پایانه ها و توسعه تجارت بومی و همکاری استان ها تا اتخاذ رویکردها و مواضع سیاسی مشترک بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار دادیم. ما در مورد توسعه همکاری های فرهنگی، گردشگری، سازمان های منطقه ای و بین المللی، حوزه های سیاسی و اقتصادی گفتگو کردیم.

وی گفت: در دو حوزه صادرات گاز از ایران به پاکستان و افزایش صادرات برق از ایران به پاکستان یا تبادل برق با پاکستان صحبت کردیم. با وجود تحریم های آمریکا، مکانیسم هایی برای تقویت این همکاری وجود دارد.

وی گفت: «ما در مورد تحولات اخیر در افغانستان، اوکراین، یمن و فلسطین گفتگو کرده ایم. ما با جنگ در اوکراین مخالفیم و بین اوکراین و روسیه تلاش می‌کنیم تا بحران اوکراین را از طریق مذاکره و راه‌حل سیاسی با درک بنیان‌گذاران و ریشه‌های این بحران پیش ببریم.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: ما بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید می کنیم و علاوه بر حفظ روابط لازم با نهاد حکومتی موقت افغانستان، طالبان، به دلیل مرز و همسایگی مشترک، بر آن هستیم. روابط باز و رسمی با اطرافیان داشته باشید. ما به اقدامات خود در افغانستان ادامه می دهیم و به هیئت حاکمه موقت افغانستان گفته ایم که تشکیل یک دولت فراگیر راه برون رفت از چالش ها در افغانستان است. ما امیدواریم که افغانستان راه صلح، آرامش و ثبات را طی کند.

وی در خصوص بحران یمن افزود: در یمن از ادامه آتش بس در یمن حمایت می کنیم و بر رفع کامل محاصره انسانی در یمن تاکید می کنیم و به گفتگوهای یمنی و یمنی تشویق می کنیم. فلسطین در دستور کار مذاکرات ما بود و بر تشکیل کشور یکپارچه فلسطین در سراسر سرزمین فلسطین، پایتخت قدس در ایران تاکید داریم و امیدواریم در پاسخ به اقدامات تحریک آمیز، از وحدت رویه میان امت اسلامی برخوردار شویم. توسط رژیم غیرقانونی اسرائیل

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس گفت: واکنش ایران به قطعنامه آژانس و روند ادامه یا تعلیق مذاکرات چگونه خواهد بود. ایران هرگز از میز مذاکره فرار نکرده است و ما معتقدیم که مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه نهایی توافق است. ما نشان دادیم که در ماه های اخیر در مذاکرات آقای باقری با مورا و کشورهای 1+5 در وین و همچنین تبادل پیام بین ایران و آمریکا در این مدت گام های مهمی برداشته ایم.

وی ادامه داد: پنجشنبه گذشته با وجود از سرگیری ارتباطات، آمریکا قطعنامه ای برای فشار بر ایران و کسب امتیاز در مذاکرات غیرمستقیم ارائه کرد، علیرغم اینکه آمریکا می گفت این قطعنامه بی معنی است. ما بسته سیاسی جدیدی را روی میز گذاشتیم، اما آمریکا آن را پذیرفت و بر پذیرش قطعنامه پافشاری کرد. ایران نیز فعالیت های هسته ای خود را افزایش داده است که قبل از قطعنامه به آژانس اطلاع رسانی شده بود.

امیر عبداللهیان گفت: اکنون در کنار قطعنامه، اقدامات دیگری نیز از سوی هسته ایران صورت می گیرد. ما از گفت‌وگو و مذاکره کوتاهی نخواهیم کرد و در این راستا ارتباط ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک از طریق مورا و بورل انجام می‌شود و پیام‌های ما در حال تبادل است.» جمهوری اسلامی ایران از منطق دیپلماسی و مذاکره برای یک توافق خوب، قوی و پایدار خارج نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید