امیر عبداللهیان: یک میلیون مهاجر افغان در 7 ماه گذشته وارد ایران شده اند/ اکنون 5 میلیون افغان در ایران هستند.

امیر عبداللهیان: یک میلیون مهاجر افغان در 7 ماه گذشته وارد ایران شده اند/ اکنون 5 میلیون افغان در ایران هستند.

روز جدید وزیر امور خارجه در نشست همسایگان افغانستان به اضافه طالبان، اندونزی گفت: «در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغان وارد ایران شده‌اند و در حال حاضر تعداد مهاجران افغانی که به ایران سفر می‌کنند حدود پنج نفر است». و قطر میلیون ها نفر افزایش یافته اند و نگرانی های جدی وجود دارد، به ویژه زمانی که سازمان های بین المللی کمترین توجه را به پناهندگان در همسایگان افغانستان دارند.

فارس: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (پنجشنبه) در نشست همسایگان افغانستان به اضافه طالبان، اندونزی و قطر در تونس، چین، در سخنرانی خود گفت: امیدواریم در همسایگی ما صلح آمیز باشد. افغانستان تشکیل شده است.»

وی گفت: همسایگان ما باید نقش مهمی در صلح و ثبات افغانستان داشته باشند، زیرا صلح و ثبات در افغانستان و ناامنی آن می تواند تاثیر مستقیم بر همسایگان ما داشته باشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دومین نشست همسایگان افغانستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران در جلسه قبلی دو پیشنهاد ملموس ارائه کرد. اول، ما باید سازوکارهای لازم را برای کمک به امنیت افغانستان تقویت کنیم و یک ساختار مستقل برای هماهنگ کردن سیاست های مبارزه با تروریسم و ​​تبادل تجربیات و اطلاعات برای کمک به امنیت و امنیت منطقه ای افغانستان ایجاد کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: نگرانی ما در منطقه گسترش تروریسم در داخل افغانستان، توسعه داعش و جذب نیرو در داخل افغانستان و برخی کشورهای منطقه و اقداماتی است که داعش برای آموزش و توسعه در شمال افغانستان انجام می دهد. “

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران نگران وضعیت گسترش مهاجران افغانستانی است. در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغان وارد ایران شده‌اند و در حال حاضر تعداد مهاجران افغانی که به ایران سفر می‌کنند به حدود پنج میلیون رسیده است و نگرانی‌های جدی به خصوص زمانی که سازمان‌های بین‌المللی بیشترین هزینه را پرداخت می‌کنند، وجود دارد. توجه کمتر به پناهندگان در کشورهای همسایه افغانستان وجود دارد.

وزیر امور خارجه همچنین درباره لزوم نقش آفرینی زنان در افغانستان گفت: نقش زنان در افغانستان برای ما بسیار مهم است. اسلام دینی مترقی و مهربان است و حضور زن در عرصه های مختلف را حق مسلم خود می داند. ما باید بار دیگر بر اهمیت نقش زنان در جامعه مسلمانان افغانستان تأکید کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین به موضوع دارایی های افغانستان و ادعای آمریکا برای مشارکت در بازسازی افغانستان اشاره کرد و گفت: آزادی مردم افغانستان در خارج از کشور برای خدمت به مردم افغانستان، مصادره اموال افغانستان مهم است. اشتباه است، در حالی که آمریکایی ها 2 سال افغانستان را اشغال کردند، حتی یک اتاق کوچک به عنوان درمانگاه برای مردم افغانستان نساختند، اما امروز از بازسازی افغانستان صحبت می کنند، اگر انگیزه ای برای کمک داشتند، نباید شاهد بودیم. وضعیت اسفناک انسانی در افغانستان.

امیر عبداللهیان در پایان گفت: هر آنچه امروز می گیریم مربوط به موضوع مهمی است. افغانستان به یک حکومت فراگیر با مشارکت همه گروه ها نیاز دارد. تشکیل دولت ضامن ثبات، امنیت، پیشرفت و شکوفایی افغانستان است. ما امروز اینجا نیستیم تا به نمایندگی از مردم افغانستان تصمیم بگیریم، بلکه برای کمک به همه افغان ها برای داشتن آینده ای روشن، مرفه و مرفه حاضریم.

پیش از این سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزرای امور خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان و ازبکستان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید