انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی باعث افزایش اعتماد مردم به دولت می شود/ شرکت های دولتی 60 درصد بودجه را دریافت می کنند.

ساعت: 09:30
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1923049

عضو کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی به تشریح مزایای انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی و تاثیر آن بر افزایش اعتماد مردم به دولت پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حدود 60 درصد بودجه کشور مربوط به بودجه شرکت های دولتی است، در واقع 60 درصد گردش مالی دولت در داخل شرکت های دولتی است و مجموع بودجه این شرکت ها به حدود 2200 هزار میلیارد تومان در بودجه رسید. قانون 1401

اما این قسمت از بودجه کشور در مجلس شورای اسلامی بررسی نمی‌شود و به غیر از موارد مربوط به منابع عمومی از قبیل سود سهام، مالیات، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات هزینه‌ای، سایر ارزش‌های منابع و هزینه‌ها از جمله این شرکت ها در قوه مقننه هستند، بررسی نمی شوند، با توجه به این وضعیت می توان بودجه این شرکت ها را به «خانه تاریک» تشبیه کرد.

یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم به آن پرداخته شد، مربوط به موضوع ارتقای شفافیت شرکت های دولتی است، موضوعی که با وجود عدم شفافیت صورت های مالی عملا به اتاق تاریک جدیدی تبدیل شده است، اما دولت سیزدهم از همان ابتدا با انتشار صورت های مالی شرکت های سهامی عام بورسی و غیر بورسی گامی در این زمینه برداشته است. به گفته کارشناسان، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی آغازی برای اصلاح فرآیندها در شرکت‌های دولتی است و این اتاق تاریک مهم بودجه در فضایی شفاف و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. اتاق

هدف اصلی از انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی افزایش بهره وری این شرکت ها یا به عبارت دقیق تر ارتقای کیفیت مدیریت دارایی های دولتی است و در واقع انتشار صورت های مالی زمینه را فراهم می کند تا به عنوان مثال اصلاح شرکت های دولتی باعث می شود که مدیران با عملکرد قوی که توانسته اند عملکرد شرکت را افزایش دهند، مدیران ضعیف را شناسایی و از هم جدا کنند تا در انتصابات بعدی از مدیران با عملکرد قابل قبول تر استفاده شود و مدیران ناکارآمد تنزل رتبه پیدا کنند. به پست های پایین تر

سهل انگاری در مصرف اعتبارات دولتی؛ نتیجه عدم انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی

جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص اهمیت انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گفت: انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی باعث افزایش اعتماد به دولت می شود زیرا یکی از دلایل بی اعتمادی مردم به دولت است که گاهی در جامعه، عدم شفافیت است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: مردم اغلب از این عدم شفافیت گلایه دارند، اگر صورت های مالی علنی شود نقش موثری در اعتمادسازی بین مردم و دولت دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم درباره اهمیت انتشار این صورت های مالی توضیح داد: زیان منابع و بودجه دولتی در این شرکت ها بسیار زیاد است و دلیل آن این است که وقتی نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات سازمان حسابرسی به این مرخصی می‌آید که شرکت‌ها عمدتاً گزارش انحراف از قوانین و مقررات در هزینه کرد کرد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: تا به حال شرکت دولتی نداشته ایم که اقدامات آن توسط دستگاه دولتی حسابرسی شده و نتیجه آن اجرای شفاف و رعایت کامل تعهدات قانونی باشد.

این معاونت با بیان اینکه انحراف مالی در عملکرد این شرکت ها وجود دارد، تصریح کرد: در صورت انتشار صورت های مالی این شرکت ها نمی توانند مانند سال های گذشته با سهل انگاری اعتبارات دولتی را خرج کنند.

این نماینده مجلس یازدهم درباره موضع گیری در قبال شرکت هایی که از اجرای قانون شفافیت در شرکت های دولتی ناراضی هستند، گفت: دیوان محاسبات به عنوان نهاد نظارتی مجلس باید به این موضوعات ورود کند و آنها را موظف کند. این صورت های مالی را منتشر کنید.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اگر شرکت یا دولتی از اعتبارات بودجه کشور استفاده کند و شفاف برخورد نکند، وظیفه اتاق حسابرسی است که به این موضوع ورود کرده و با افرادی که عدول کرده اند برخورد کند. بودجه. به آرامی

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید