انتقاد از اقدامات خودسرانه شرکت دخانیات ایران/مخالفت درج تصویر یز ایرانی روی پاکت سیگار


ساعت: 14:08
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891997

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به خبر قرار دادن تصویر یوزپلنگ ایرانی بر روی پاکت های سیگار توسط شرکت دخانیات ایران واکنش نشان داد و گفت: هرگونه فعالیت در این زمینه منوط به اخذ نظر از این سازمان است. سازمان نظر مخالف دارد مشکل این است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چندی پیش خبری مبنی بر قرار گرفتن نماد یوزپلنگ ایرانی بر روی پاکت های سیگار تا یک ماه آینده منتشر شد که اعتراض سازمان محیط زیست و جامعه مبارزه با دخانیات ایران را برانگیخت.

حسن اکبری معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: با توجه به شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست که تنها متولی حفاظت و حراست از حیات وحش کشور است و هرگونه فعالیت در این زمینه. نظر منوط به نظر این سازمان است، با توجه به بررسی های کارشناسی و نقدهای منفی این اقدام در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، این سازمان مخالفت خود را با تصویر یوزپلنگ ایرانی بر روی جعبه سیگار اعلام می کند..

علاوه بر این، این امر واکنش جامعه مبارزه با دخانیات در ایران را در پی داشت و این جامعه در پایگاه اطلاع رسانی خود بیانیه زیر را اعلام کرد.: یوزپلنگ ایرانی یکی از نمادهای زندگی است که برای نسل آن تلاش های زیادی شده است، حالا این نماد ملی به نمادی از کالای سرطانی و کشنده تبدیل خواهد شد. سیگاری با نماد یوزپلنگ ایرانی.

آیا ورود یک محصول کشنده و کاملا سرطان زا به بازار که برای آن از آرم یوزپلنگ ایرانی استفاده می کنند باعث افتخار است؟ در حالی که استعمال دخانیات به هر شکل و شکلی مضر و کشنده است و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست.!


f800a7f0 e1f7 46ce 8299 b189a34d0341 خبر خاکستری

استفاده از نشان یوزپلنگ ایرانی برای تبلیغات خلاف قوانین ملی و بین المللی است

استفاده از آرم یوزپلنگ ایرانی، تبلیغات تنباکو محسوب می شود و برخلاف قوانین ملی و بین المللی از جمله ماده 11 کنوانسیون بین المللی دخانیات است. (FCTC) در سال 2004 در نشست کنفرانس اعضا تصویب شد. بر اساس آن بسته بندی ساده باید طرح یا پیام های مربوط به سلامت و مضرات دخانیات را با اعمال 30 درصد سطح هر طرف پاکت پوشش دهد، همچنین بر اساس ماده 3 قانون جامع کنترل و کنترل ملی دخانیات هر نوع تبلیغاتی. ، حمایت، تشویق یا تحریک مستقیم و غیرمستقیم افراد. استعمال دخانیات ممنوع است و طبق ماده 5 همین قانون پیام های مربوط به سلامتی و مضرات دخانیات باید به صورت مصور و حداقل 50 درصد از سطح هر طرف جعبه سیگار (تولید-وارداتی) را پوشش دهد و علاوه بر این، طبق تبصره ماده 5، استفاده از عبارات گمراه کننده مانند نور، نور، خفیف و مانند آن ممنوع است..

البته استفاده از چنین تبلیغاتی باعث می شود که نوجوانان و جوانان بیشتر جذب این محصول سرطان زا شوند در غیر این صورت نیازی به استفاده از این کلمات و نمادها نخواهد بود ضمن اینکه باید تصاویر سرطان و سایر بیماری های ناشی از استعمال دخانیات نمایش داده شود. درج شود.

حال سوال این است که شرکت های دخانیات با وجود اطلاع از این موارد چگونه چنین فعالیت هایی را انجام می دهند؟ آیا با آمار مرگ و میر سالانه 60 هزار نفر مصرف کننده آن آشنا نیستند؟


شرکت دخانیات ایران باید به قوانین توجه کند

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران اگرچه این موضوع را غیرقانونی می‌داند، اما خواستار ممنوعیت آن و الزام شرکت‌های دخانی به رعایت قوانین از سوی مراجع ذی‌ربط به‌ویژه وزارت صمت شد و افزود: انتظار می‌رود نهادهای ذیربط بر اساس تعهدات خود مانع از تولید این گونه محصولات دخانی نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید