انتقاد صریح از نمایندگان جمهوری اسلامی/ حضور شما در مجلس موقتی است

انتقاد صریح از نمایندگان جمهوری اسلامی/ حضور شما در مجلس موقتی است

نمایندگان مجلس یک دوره موقت دارند که می آید و می رود و دائمی آن خود مجلس است.

روزنامه جمهوری اسلامی در کامنت سرمقاله خود به یکی از اخبار رسیده به مجلس واکنش نشان داد و نوشت: خبری ناخوشایند به رسانه ها درز کرد و به یکی از سوژه های داغ روز تبدیل شد که امیدواریم صحت نداشته باشد. و اگر اصل خبر صحت داشته باشد ابعادی که به حساب می آیند موجود نیست.

طرح الحاق یک ماده به ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی در کمیسیون قضایی شورای اسلامی در دست بررسی است و قرار است با عنوان «اصلاحدید ماده ۵۱۲» برای تصویب به مجلس ارائه شود. بر اساس این خبر، در صورت تصویب این طرح، افراد مشهور و سرشناس از اظهار نظر در مورد حوادث کشور قبل از اعلام نظر مقامات رسمی منع می شوند.

در ماده 512 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس به قصد بر هم زدن امنیت کشور، اعم از اینکه موجب قتل و سرقت شود یا نه، مردم را به نزاع و کشتن یکدیگر تحریک کند، به یک تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد. “.

آنچه که بارها تحت عنوان ماده 512 مطرح شده و در حال حاضر کمیسیون قضایی شورای اسلامی در حال رسیدگی به آن است، به این معناست که: هر فردی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی در جامعه باشد، در سخنرانی، مصاحبه، مقاله، پیام و یادداشت در فضای واقعی یا مجازی در مورد مواردی که نیاز به نظر مقامات رسمی دارد و هنوز اعلام نشده است، بیان مطالب کذب که بازخورد وسیعی داشته باشد و به شدت نظم عمومی کشور را مختل کند، ناامن است. در صورتی که از مصادیق مفسده زمین موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۱ نباشد یا به همه مردم یا اموال عمومی و خصوصی وارد شود یا موجب اشاعه فساد یا فحشا شود. / 2/1392 علاوه بر محکومیت به مجازات درجه 3 به جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده به تمامیت جسمانی x محکوم خواهد شد. گاوآهن یا اموال عمومی و خصوصی و جبران خسارت به عهده اوست.

اخبار ضد و نقیضی در خصوص این متن به گوش می رسد به طوری که حتی به نقل از کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز وجود چنین طرحی تکذیب می شود. همزمان به نقل از رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: «ماده 512 در کمیسیون قضایی در حال بررسی است و هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است».

در خبر تکمیلی به وجود یادداشتی در خصوص ماده 512 مکرر اشاره شده است که گفته می شود در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته است که موجب تشدید مجازات نظر دهندگان می شود. متن این تبصره به شرح زیر است: «بر اساس این ماده علاوه بر مجازات‌های فوق، به محرومیت از حقوق اجتماعی از 5 تا 10 سال و انفصال از شغل و حرفه محکوم خواهند شد. منجر به شکوه آنها شد.”

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد و البته تا زمانی که چیزی در شورای اسلامی تصویب نشود نمی توان آن را به نمایندگان مجلس نسبت داد. در عین حال، از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، وظیفه خیرین کشور، ملت و به ویژه نظام است که به این گونه اخبار توجه کرده و نسبت به اقداماتی مانند آنچه در طرح منتسب به آن آمده هشدار دهند. کمیته قضایی شورای اسلامی اینها اصحاب رسانه هستند. بر این اساس لازم می دانیم که توجه نمایندگان مجلس را به دو نکته بسیار مهم معطوف کنیم.

نکته اول اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول 3 (بندهای 6، 7، 8، 9 و 14)، 8 (نهی از منکر و نهی از منکر)، 20، 23، 24، 26 و 27 آزادی بیان، نوشتن، جلسات و اظهار عقیده تضمین شده است و هیچ قانونی برخلاف آنچه در قانون اساسی تضمین شده است، قابل تصویب نیست. در زمینه تضمین آزادی ها، قانون اساسی بین مردم عادی، مشاهیر و مسئولان فرقی قائل نشده است و اولویت و تأخیر پیش بینی شده در طرح پیشنهادی تکمیل ماده 512 قانون مجازات اسلامی مغایر با اصول مربوط به آزادی و اجتماعی است. و حقوق سیاسی در قانون اساسی. بنابراین نمایندگان مردم نمی توانند طرح پیشنهادی را با محتوایی که مطرح شده به قانون تبدیل کنند. هدف از اجرای این طرح رویه ای فرهنگی است که باید در جامعه نهادینه شود و مردم را موظف به بیان نظرات سنجیده و قانع کننده خود کند. عمل فرهنگی را نمی توان با مجازات نهادینه کرد.

و نکته دوم اینکه نمایندگان مجلس دوره های موقتی دارند که می آیند و می روند و دائمی خود مجلس است. جایگاه مجلس باید همیشه معتبر باشد و مردم آن را پناهگاهی برای حفظ حقوق و آزادی های خود بدانند. نمایندگان مردم وظیفه دارند با کار خود در تصویب قوانین اعتماد مجلس را حفظ کنند و مردم را به این پناهندگی بیشتر امیدوار کنند. این وظیفه با تحدید آزادی ها و حقوق اجتماعی و سیاسی مردم امکان پذیر نخواهد بود. نمایندگان مجلس زمانی می توانند مطمئن باشند که به وظایف قانونی خود عمل می کنند که آزادی ها و حقوقی که در قانون اساسی برای مردم در نظر گرفته شده است را توسعه دهند و هر روز بر آن بیفزایند.

دیدگاهتان را بنویسید