انحلال دانشگاه ها در دولت اصلی آرش اباذری و محمد فاضلی از دست رفت

انحلال دانشگاه ها در دولت اصلی آرش اباذری و محمد فاضلی از دست رفت

روز جدید آرش اباذری، استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، از سوی وزارت علوم محروم و از دانشگاه اخراج شد.

در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری آرش اباذری، استاد فلسفه علم دانشگاه شریف منتشر شده است. به گزارش انصافنیوز، این استاد برجسته با این دانشگاه قراردادی داشت اما قرارداد آنها با وزارت علوم دولت جدید تمدید نشده است. به همین منظور به سراغ تعدادی از دانشجویان گروه فلسفه علم و سرپرست این گروه یعنی دکتر ابراهیم آزادگان رفتیم تا علت این اتفاق را جویا شویم.

دکتر ابراهیم آزادگان، رئیس گروه فلسفه دانشگاه صنعتی شریف به خبرنگار انصافنیوز گفت: دکتر مهدی گلشنی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحت تأثیر اخراج آرش اباذری، جمعی از اساتید قرار گرفته است. از علم

دکتر گلشنی مانع ایجاد کرد

آقای آزادگان در گفت و گو با انصافنیوز ماجرای برکناری دکتر آرش اباذری را اینگونه بیان کرد: با اینکه دکتر اباذری رزومه بسیار خوبی داشت. او دکترای خود را از یکی از بهترین دانشگاه های جهان به نام جان هاپکینز دریافت کرد.

در سال 1376 که اباذری به گروه پیوست، پرونده او را برای پذیرش به وزارت علوم فرستادیم. یک سال بعد به ما گفتند که دکتر اباذری به دلیل نامه ای که در سال 88 به صورت آنلاین امضا کرده است، صلاحیت ندارد. بعد از اعتراض ما، وزارت علوم اعلام کرد که باید نامه بنویسد و بگوید که به این نامه اعتقادی ندارم. امضاء شده. این کار انجام شد و دکتر اباذری این نامه را برایشان نوشت [در حالی که اساسا آن نامه را در ۸۸ امضا نکرده بود].

یک سال بعد دوباره اعلام کردند که صلاحیت ندارد و این عجیب بود. معلوم شد دکتر گلشنی مانع ایجاد کرده است. حتی با گروه تماس گرفتند و گفتند اباذری را در گروه نمی گذارم. برای سومین بار مقابل وزارت علوم اعتراض کردیم اما این بار نتیجه ای نگرفتیم. «در جلسه ای که با دکتر جلیلی، رئیس دانشگاه داشتیم، ایشان گفتند من کاری نکرده ام.

وی با اشاره به اینکه قبل از شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراض کردند، درباره نقش دکتر گلشنی در این موضوع گفت: چند ماه پیش با دکتر حسینی و دکتر اباذری به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم. اونجا هم صحبت کردیم ما هم اعتراض کردیم ولی فعلا خبری نیست. جالب اینجاست که وقتی از آنجا خارج شدیم، رئیس دفترم با من تماس گرفت و گفت که دکتر گلشنی با او تماس گرفته و گفته است که می دانم به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته ام اما اجازه نمی دهم اباذری بماند. اینجا. در واقع دکتر گلشنی مانع اصلی جذب ایشان در گروه بود.»

در پایان دکتر ابراهیم آزادگان از تمایل اباذری به کار در ایران صحبت کرد و گفت: دکتر اباذری می خواهد در ایران بماند و کار کند وگرنه به راحتی می تواند در هر جایی تدریس کند. مهم این است که دکتر اباذری بتواند در ایران به کار خود ادامه دهد. این در دولتی که به دنبال جذب نخبگان است مناسب نیست و انتظار می رود این تأثیرات متوقف شود».

اجازه حضور اساتید مخالف را نمی دهند

چند تن از دانشجویان گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف که از ذکر نامشان خودداری کردند، به انصافنیوز گفتند که اخراج معلمان در قالب عدم تمدید قرارداد تبدیل به یک رویه شده است. استادی در گروه فلسفه علم در حذف اباذری نقش بسزایی داشته است. آنها با استفاده از نفوذ خود در هیئت حاکمه دانشگاه در برکناری این استاد نقش داشتند».

این دانشجویان همچنان مصادیق خروج اساتید برجسته دیگری مانند مهدی نسرین، حسین شیخ رضایی و علیرضا فتوله را ذکر می کنند که معتقدند: «اخراج اساتید برجسته گروه فلسفه علم به یک جریان تبدیل شده است. «این دو استادی که نام بردم با استفاده از نفوذ خود در هیئت حاکمه دانشگاه اجازه حضور اساتید معاند را ندادند و هر کدام به نحوی از اینجا رفتند.

از سوی دیگر خبر برکناری محمد فاضلی، استاد برجسته جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی نیز منتشر شد. به گزارش انصافنیوز، فاضلی نیز با عدم تمدید قرارداد خود مواجه است. یکی از دانشجویان گروه جامعه شناسی بهشتی در گفت و گو با انصافنیوز مدعی شد که این اخراج به دلیل همکاری فاضلی با دولت قبل بوده است.

هنوز هیچ پاسخ رسمی از سوی وزارت علوم یا دانشگاه ها دریافت نشده است.

آرش اباذری، استاد برجسته فلسفه علم دانشگاه شریف، رتبه نهم کنکور و عضویت در بنیاد ملی نخبگان را دارد. او دارای مدرک فوق لیسانس از دانشگاه اسکس انگلستان و مدرک دکترا از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا است. او همچنین کتاب خود را با عنوان هستی شناسی قدرت هگل در انتشارات معتبر دانشگاه کمبریج منتشر کرد. اباذری قبل از تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت و دکترای پزشکی را از آن دانشگاه دریافت کرد. اباذری همچنین در دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه تهران و موسسه علوم پایه (IPM) تدریس می کند.

محمد فاضلی جامعه شناس ایرانی و استاد دانشگاه شهید بهشتی است. مشاور وزیر نیرو بود. وی همچنین رئیس سابق مرکز امور اجتماعی آب و انرژی و همکار پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی و مدیر شبکه تحقیقات سیاست عمومی از سال 1392 تا 1396 است.

دو اعتراض به برکناری آرش اباذری از دانشگاه شریف

انجمن علمی فلسفه دانشگاه صنعتی شریف و انجمن فلسفه علم دانشگاه تهران با بیانیه های جداگانه ای نسبت به حذف دکتر آرش اباذری از گروه فلسفه دانشگاه صنعتی شریف واکنش نشان دادند.

متن بیانیه انجمن علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص به شرح زیر است:

بر اساس گزارش ها، دکتر آرش اباذری، فارغ التحصیل دانشگاه جان هاپکینز و استاد برجسته گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، چهره ای شناخته شده در دنیای فلسفه و در سطح بین المللی است. ادامه تدریس رد شد و از دست رفت. پدیده ای که در ادوار مختلف تاریخی بارها تکرار شده و محوطه مقدس دانشگاه را به جولانگاه مداخلات و تصمیم گیری های عمدی و غیرعلمی تبدیل کرده است.

سال گذشته پس از مصاحبه دکتر مهدی گلشنی با خبرگزاری فارس، تلاش برخی افراد برای جلوگیری از افزایش مخالفت ها و انتقادها در گروه فلسفه دانشگاه شریف بیش از پیش نمایان شد و نتیجه این تلاش ها در سال جاری اخراج یکی از آنها به رهبری بهترین و محبوب ترین اساتید گروه فلسفه علم. بر این باوریم که اخراج اساتید دانشگاه به بهانه های واهی تنها منجر به دلسردی و ناامیدی نخبگان خواهد شد. دانشگاه محل تجمع معلمان و دانشجویان برای تبادل نظر و بازتولید ایده است.

ما معتقدیم که ارزش های دانشگاه باید به صورت داخلی توسط اعضای آن تعیین شود. ادامه این روند بدون شک منجر به افت تحصیلی، یأس بیشتر در فضای دانشجویی و تنش بیشتر در سطح دانشگاه خواهد شد. اگر مدیریت دانشگاه موفق شود، فقط بدخواهان این کشور آن را دوست خواهند داشت. خروج نخبگان، کارشناسان و همه دلواپسان ایران، عواقبی جز تضعیف ایران و از هم پاشیدگی روزافزون این بدنه ضعیف ندارد.

انجمن علمی فلسفی دانشگاه صنعتی شریف هرگونه مداخله موسسات غیردانشگاهی و هیات علمی آنها در فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای را محکوم می‌کند و این موضوع را جدی می‌گیرد و از رهبری دانشگاه توضیح روشنی را در مورد چرایی این موضوع می‌خواهد. اخراج اباذری این استاد اخلاقی و محبوب از گروه فلسفه علم است.

متن بیانیه انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران پس از برکناری آرش اباذری به شرح زیر است:

در روزهای اخیر خبری مبنی بر اخراج دکتر آرش اباذری از گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد. اظهار نظر برخی از افراد در گذشته فیلسوفان را به این گمان واداشته است که این امر ناشی از سؤالات غیرعلمی و مقاصد شخصی است. به عنوان یک درخواست صنفی، ما به شدت با هرگونه دخالت عوامل غیرحرفه ای و/یا سیاسی در جذب مدرسان دانشگاه مخالفیم.

دانشگاه محل اجتماع آزاد پژوهشگران است و نهادهای سیاسی حق دخالت در امور داخلی آن را ندارند. بنابراین انتخاب اساتید دانشگاه باید صرفاً بر اساس ملاحظات تخصصی باشد و هرگونه تخلف از این اصل مطلقاً غیرقابل قبول است.

از اساتید فلسفه می‌خواهیم محافظه‌کاری را کنار بگذارند و مخالفت شدید خود را با این گونه رویدادها اعلام کنند، زیرا تضعیف نهاد علم شکست همه دانشمندان و محققان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید