انواع مجامع عمومی پس از ثبت شرکت سهامی خاص


ساعت: 20:38
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1821068

پس از ثبت شرکت، صاحبان آن می توانند به تجارت و تجارت در داخل و خارج از کشور بپردازند. این شرکت ها بر اساس نوع فعالیتشان طبقه بندی و ثبت می شوند. برای ثبت شرکت راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها ثبت شرکت سهامی خاص است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از ثبت شرکت، صاحبان آن می توانند به تجارت و تجارت در داخل و خارج از کشور بپردازند. این شرکت ها بر اساس نوع فعالیتشان طبقه بندی و ثبت می شوند. برای ثبت شرکت راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها ثبت شرکت سهامی خاص است.
در اینجا به مجامع عمومی و همچنین عواقب انحلال این شرکت اشاره خواهد شد.


انواع مجامع عمومی پس از ثبت شرکت سهامی خاص

مجامع عمومی در اکثر شرکت ها از جمله شرکت های با مسئولیت محدود خصوصی. بسته به اهمیت موضوع، سه شکل زیر ممکن است ظاهر شود. توضیح مختصری در مورد آنها خواهیم داد.
لازم به ذکر است؛ مجمع عمومی مؤسسین که باید قبل از آن تشکیل شود ثبت شرکت سهامی خاص انجام کارها قبل از ثبت شرکت؛ با این موضوع مانند تدوین قانون اساسی متفاوت است.


1- مجمع عمومی عادی

موضوعات مربوط به مجامع عمومی عادی در قانون تجارت و مواد 86 تا 89 تصریح شده است. طبق ماده 86 این قانون؛ مجمع عمومی عادی اختیار تصمیم گیری در مورد کلیه امور شرکت به استثنای مواردی که در اختیار مجمع عمومی فوق العاده است را دارد. همچنین ماده 87 مقرر می دارد که برای تشکیل مجمع عمومی عادی، نصف به علاوه یک اعضای دارای حق رأی حضور داشته باشند تا جلسه رسمی باشد.
در صورت نرسیدن تعداد به حد نصاب لازم؛ مجمع عمومی در دعوت دوم با طرح موضوع قبلی در دعوتنامه اول با هر تعداد سهامدار دارای حق رای شناخته می شود.

همچنین تصمیمات مجامع عمومی شرکت های نصف به علاوه یک اعضاء و صاحبان سهام دارای حق رای مطابق ماده 88 ق.م. این برای انتخاب مدیران و بازرسان با نظر اکثریت نسبی کافی است.
لازم به ذکر است که هر سهامدار می تواند به چند نفر رای دهد. او همچنین حق رای دادن به اندازه سهام خود را دارد و بر این اساس آرای آنها در تعداد مدیران منتخب ضرب می شود.
مثلاً اگر سهامدار بر اساس سهم خود شش رأی داشته باشد; رای او به مدیران شش رای است.

نهایتاً مطابق ماده 89 قانون تجارت; مجمع عمومی شرکت ها باید سالانه تشکیل جلسه دهد تا سود و زیان و ترازنامه و سایر موارد مربوط به سال مالی را بررسی کند و وضعیت دارایی های شرکت و میزان بدهی و میزان بدهی آن را بررسی کند و گزارش ها را بررسی کند. از مدیران و حسابرسان تشکیل شود.


۲- مجمع عمومی فوق العاده

مجامع عمومی فوق العاده می توانند در مورد مسائل مهمی مانند فسخ یا اصلاح اساسنامه شرکت تصمیم گیری کنند. طبق ماده 83 ق.م. تغییر مفاد اساسنامه یا سرمایه شرکت برای کاهش یا افزایش آن و همچنین تصمیم به فسخ شرکت صرفاً به تشخیص مجمع عمومی فوق‌العاده است.
مطابق با مفاد اساسنامه در حال حاضر ثبت شرکت شرکت سهامی خاص، تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده منحصراً در موارد زیر قابل اعمال است:

  • ایجاد تمهیدات لازم برای ارتقای سهام عادی به سهام ممتاز و به طور کلی هرگونه تغییر مربوط به سهام ممتاز.
  • صلاحیت رسیدگی به تصمیم تبدیل سهام بی نام به سهام با نام و بالعکس
  • مجوز هیئت مدیره شرکت؛ به منظور افزایش سرمایه به میزان و مدت تعیین شده.
  • در صورت موافقت مجمع عمومی با انحلال شرکت؛ شرکت باید منحل شود


image 1649582206 خبر خاکستری


3- مجمع عمومی فوق العاده

این جلسه ممکن است به تشخیص بازرسان شرکت سهامی خاص تشکیل شود. به عبارت دیگر؛ بازرسان شرکت با پیشنهاد خود می توانند در مواقعی که لازم بدانند با اعلام دستور کار اعضای دارای حق رأی، مجمع عمومی عادی عادی را به مجمع عمومی فوق العاده تبدیل کنند.


از ثبت شرکت سهامی خاص تا انحلال آن

در اساسنامه شرکت هنگام ثبت شرکت سهامی خاص، سمت های مختلفی از نظر موضوع فعالیت، میزان سرمایه، انتخاب مدیران و بازرسان از جمله موارد انحلال شرکت ذکر شده است. قطعا شرکت های خصوصی مانند هر شرکت دیگری که ممکن است روزی منحل شود دلایل موجهی برای این کار دارند.

دلایل مهمی برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود خصوصی و بسته شدن و توزیع باقی مانده سرمایه و دارایی بین اعضا و سهامداران وجود دارد که ممکن است اجباری یا اختیاری باشد:

  1. در صورت ورشکستگی شرکت و اعلام رسمی توسط هیئت مدیره و مجمع عمومی (اختیاری)
  2. شرکت به اهداف تعیین شده در اساسنامه (اختیاری) دست نیافته است.
  3. اگر شرکت طبق تصمیم دادگاه فسخ شود (اجباری)
  4. در صورتی که اساسنامه ثبت شرکت سهامی خاص فوت یکی از سهامداران را یکی از دلایل انحلال ذکر کرده باشد، در صورت وقوع، شرکت فسخ می شود. (ضروری)


مدارک لازم جهت انحلال شرکت سهامی خاص

در صورت وقوع یکی از موارد فوق مدیر تصفیه به انتخاب مجمع عمومی فوق العاده شرکت. وی موظف است مدارک زیر را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نماید تا این خدمت بتواند در پرونده های اداری انحلال شرکت ادامه یابد.

  1. اصل دعوتنامه شرکت در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را که در روزنامه کثیرالانتشار تعیین شده توسط شرکت درج می شود، ارسال نمایید. این کار برای تعدادی از سهامدارانی که در دسترس نیستند انجام می شود.
  2. در صورتی که مدیر تصفیه سهامدار نباشد باید کپی مدارک هویتی وی ارسال شود
  3. کپی آگهی چاپی فسخ شرکت در روزنامه رسمی
  4. ارسال صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده پس از خاتمه شرکت که باید به امضای کلیه اعضا و مدیر تصفیه برسد.

امیدواریم تا کنون موفق شده باشیم سوالات و قوانین مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
همچنین بخوانید ثبت شرکت سهامی عام می توانید از سایت با مسئولیت محدود ما دیدن کنید.
هم اکنون مفتخریم اعلام کنیم که شرکت ثبت ونک با مشاورین و کارشناسان خود; در تمامی مراحل مربوط به شرکت سهامی خاص آماده کمک به شما جهت انجام این امر در اسرع وقت می باشد.
توصیه ما به شما این است که در فرآیند انحلال شرکت خود که نیاز به دانش و تجربه حقوقی فراوانی دارد با ما مشورت کنید. تا بهترین کارشناسان ما بتوانند کوتاه ترین راه را برای ثبت شرکت سهامی خاص و یا انحلال آن در اسرع وقت برای شما رقم بزنند.


ثبت نام ونک

مشاوره ثبت، تغییرات و انحلال شرکت سهامی خاص

برای مشاوره رایگان با شماره تماس و آدرس اینترنتی زیر با ما تماس بگیرید.
مشاوران ثبت ونک با سالها تجربه در کلیه امور ثبتی راهنمای شما در خدمات ثبت شرکت، تغییر و ثبت علامت تجاری می باشند.


02187790

vanak.org
nikregister.com
vanak.ir

دیدگاهتان را بنویسید