اهالی روستای دربند الموت از آب آشامیدنی سالم محروم هستند

بخش زیادی از اهالی این روستا به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و محصول عمده آنها زغال اخته، فندق، گردو و گیلاس است.

اما مردم این روستای زیبا با وجود آب فراوان به دلیل وجود چشمه های طبیعی و رودخانه پر آب نین؛ آنها چندین سال است که از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

به گفته اهالی این روستا، آب بارها توسط مراکز بهداشتی آزمایش شده و به دلیل آلودگی نامناسب شناخته شده است که به سلامت اهالی این روستا آسیب وارد کرده است.

رشوند یکی از اهالی روستای دربند گفت: آب آشامیدنی این روستا از چشمه ای در مجاورت رودخانه نه که بیشتر آلوده است تامین می شود.

ced0d06a 82b1 414a b935 903edf559269 خبر خاکستری

وی ادامه داد: کم آبی نداریم اما آب سالم برای آشامیدن وجود ندارد. در فصول مختلف سال بر اثر بارندگی، طوفان و سیلاب، آب آشامیدنی را آلوده کرده ایم که به سلامت مردم این روستا آسیب وارد کرده است.

راشوند خاطرنشان کرد: هر ساله اداره بهداشت به ما مراجعه می کند و آب آشامیدنی ما را آزمایش می کند و اظهار نظر می کند که آلوده است که دردی را دوا نمی کند زیرا خودمان از آلودگی آب آگاه هستیم.

وی افزود: اکثر جوانان این روستا از مشکلات دهان و دندان، معده و گوارشی رنج می برند که استفاده از این آب آلوده عواقب درازمدتی دارد.

راشوند با بیان اینکه روستای ما منظره زیبایی دارد، تصریح کرد: علاوه بر مشکل آب، خسارت جاده نیز یکی از مشکلات این روستا است که تنها راه رسیدن به روستای ما از مسیر رزمیان است که تقریبا 5-6 کیلومتر از رزمیان که خاکی با دست اندازهای سخت است.

محمدرضا مراگی جوان روستای دربند درباره مشکلات این روستای زیبا گفت: آب شرب این روستا از مخزنی که از چشمه پر می شود تامین می شود اما نزدیک به 40 است که این مخزن بازسازی و نظافت نشده است. سال هاست و انواع آلودگی ها اعم از سنگ و چوب و گل و لای در آن دیده می شود.

7408591f 3515 490f 8fca d3dbad6bfeef خبر خاکستری

وی با بیان اینکه این منطقه تحت پوشش آبفا نیست، گفت: چندین بار به شرکت آبفای روستایی قزوین مراجعه کرده و آلودگی آب را با وجود اینکه روستای وگل در دو کیلومتری روستای دربند تحت پوشش این شرکت قرار دارد، اطلاع رسانی کرده ایم. و منظور از آب این بود که این روستا سه متر با مخزن آب روستای ما فاصله دارد اما اجازه استفاده از آن را نداریم.

دهیار روستای دربند بیان کرد: چندین بار شرکت آب برای بررسی موضوع به این محل آمدند و گفتند باید زمین را آماده کنید و مسیر را آسفالت کنید تا برای آب شرب شما اقدامات لازم انجام شود.

مراغی گفت: هر وقت از خانه بهداشت به اینجا می آیند نامه می دهند که آب آلوده است.

وی با بیان اینکه تعداد خانوارهای این روستا در فصل گرم تابستان به 150 خانوار می رسد، گفت: بر اساس آمار اخذ شده از روستاها در سال 95، اهالی روستای دربند در 70 خانوار ثبت نام می کنند و این خانوارها تقریباً ساکن دائمی شهر هستند. در حالی که در فصل بهار و تابستان بسیاری از اهالی این روستا از شهرها به روستا نقل مکان می کنند.

مراگی در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلات این روستا نبود جاده مناسب روستایی و نداشتن کلاس درس برای دوره اول و دوم متوسطه است که دانش آموزان روستای دربند را مجبور می کند در فصول سرد سال و علیرغم اینکه برای تحصیل به شهرستان رزمیان بروند. جاده ناهموار، که ما داریم. بررسی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روستای دربند که در گویش محلی به معنای درب بسته و مکانی بین کوهستان است، با وجود سرسبزی و آب فراوان و نعمت های فراوان خداوند، اما به دلیل عدم سازماندهی مناسب، از نعمت آب آشامیدنی سالم بی بهره است. گویی مردم روستای دربند درب آب مانده اند تا بنوشند.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید