اولیانوف: بن بست برجام با تشدید غیرقابل کنترل تنش همراه است

اولیانوف: بن بست برجام با تشدید غیرقابل کنترل تنش همراه است

مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در بیانیه ای روند کنونی مذاکرات برای احیای توافق هسته ای را متشنج ارزیابی کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین و رئیس تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای.[برجام] وی در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: بن بست مذاکرات وین درباره از سرگیری برجام با افزایش غیرقابل کنترل تنش ها همراه است.

اظهارات اولیانوف در حالی بیان می شود که مذاکرات در وین به دلیل برخی مسائل حل نشده با توقف چند ماهه مواجه شده است. این مذاکرات در مارس 2021 و با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا آغاز شد که تاکنون به نتایج مشخصی منجر نشده است.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود درباره روند ادامه این مذاکرات گفت: پویایی دیپلماتیک مرتبط با موضوع مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها همچنان پابرجاست و پیام‌هایی ارسال شده است. در سطوح مختلف رد و بدل می شود.”

در همین راستا، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اخیراً در مصاحبه ای اعلام کرد: موضوع مذاکرات برای رفع تحریم ها که در دولت فعلی کشورمان از سال 2018 ادامه یافت. آغاز شده و تا امروز ادامه دارد و در خطوط قرمز کشورمان و در راستای احقاق منافع و حقوق ملت ایران ادامه دارد و ایران همواره در این امر جدی بوده است. ایران همچنان در این مذاکرات جدی است، اما آنچه به طور خاص مورد تاکید دولت و مقام معظم رهبری بود این است که سرنوشت کشور نباید به موضوع مذاکره گره بخورد، بلکه مذاکره بخش مهمی از سیاست خارجی دولت است. شکل می گیرد و ما هیچ تاخیر و نقصی در مذاکرات از سوی دولت کشورمان مشاهده نمی کنیم و خود آقای رئیس جمهور به طور جدی به موضوع مذاکره می پردازد.

وی تاکید کرد: اما طرف مقابل گاهی بهانه های واهی می آورد و به دنبال مسائلی است که در دستور کار نیست. ایران بارها اعلام کرده است که حاضر است در چارچوب توافق قبلی مذاکره کند. اکنون که من صحبت می کنم، ایران به طرق مختلف به تعامل خود با کشورهای مقابل ادامه می دهد و مذاکرات به بخش های مختلف تقسیم شده و رو به جلو است. امیدوارم روند تلاش و هم افزایی در مذاکرات با نتایج مثبت به پایان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید