اولین دستگاه رادیویی در منطقه جنوب شرق کجا نگهداری می شود؟/ درباره موزه زاهدان بیشتر بدانید


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1917972

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زاهدان گفت: اولین دستگاه رادیویی در منطقه جنوب شرق ایران در ساختمان قدیمی اداره پست زاهدان راه اندازی شد که بر اساس آن یک فرستنده یک کیلوواتی به زبان هندی برنامه پخش می کند. ، زبان های اردو و فارسی. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا واعظی مقدم رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: ساختمان موزه پست و ارتباطات زاهدان یکی از قدیمی ترین ساختمان های اداری این شهرستان است. که در زمان پهلوی اول برای مکاتبات پستی مورد استفاده قرار می گرفت، توسط دولت ساخته شد و همانطور که از کتیبه درب آن مشخص است، در اصل اداره پست و تلگراف دولتی سیستان و بلوچستان نامیده می شد.

وی افزود: این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۵۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

واعظی مقدم تصریح کرد: ساختمان موزه پست و ارتباطات که در یک طبقه با استفاده از نمای خشت خام و آجر ساخته شده است در بافت تاریخی شهر زاهدان حدفاصل طالقانی 9 تا 11 واقع شده است که در ساعات اداری قابل بازدید است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زاهدان ادامه داد: با توجه به گسترش فعالیت شرکت پست بخشی از طرح اولیه مشرف به خیابان شریعتی تخریب و سازه جدیدی به جای آن ساخته شد که مدت‌ها به عنوان اداره مورد استفاده قرار می‌گرفت اداره پست شهر زاهدان مورد بازدید شهروندان قرار گرفت و پس از پایان عمر مفید آن، این ساختمان متفاوت از بنای قدیمی برای آزادسازی محوطه آثار تاریخی برچیده شد.

وی گفت: در سال 1384 مرمت و بازسازی این بنای قابل توجه توسط اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان انجام شد و در سال 1387 به عنوان موزه پست و ارتباطات زاهدان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

واعظی مقدم ادامه داد: قسمت های مختلف مجموعه پس از موزه شامل؛ سالن اصلی، فضاهای جانبی مدیریت و نگهبانی می شود.

این مسئول افزود: در تالار اصلی برخی اوراق، اسناد و تاریخچه تلفن، تلگراف، تمبر و پست برای استفاده و مطالعه بازدیدکنندگان بر روی تابلوها به نمایش گذاشته شده است و همچنین ویترین هایی برای نمایش آثار پستی قدیمی از جمله انواع آن وجود دارد. تمبرهای کشف شده در سیستان در حال توزیع است.

وی خاطرنشان کرد: مجسمه پستچی در کنار دوچرخه و ماکت کبوتر حامل از دیگر عناصری است که به جذابیت ورودی سالن مرکزی کمک می کند.

این مسئول افزود: بخش مربوط به تجهیزات پستی و تلگراف متعلق به دوره های گذشته این موزه سازهای قدیمی را به نمایش می گذارد. این دستگاه تلگراف، ماشین چاپ، ترازو، لامپ رادیویی، تلفن رومیزی سلطنتی و گرامافون است که داستان تکامل صنعت پست و ارتباطات کشور را روایت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید