ایالات متحده به شهروندان آمریکایی توصیه می کند قزاقستان را ترک کنند

زمان: 15:13
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798888

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای به شهروندان و دیپلمات های این کشور هشدار داد آسیای مرکزی را ترک کنند و نسبت به تشدید اوضاع در قزاقستان هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در پی رویدادهای اخیر در قزاقستان، وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان و دیپلمات های آمریکایی مستقر در این کشور توصیه کرده است که در صورت تمایل آن را ترک کنند.

شبکه راشاتودی روسیه گفت، در بحبوحه خشونت و ناآرامی در قزاقستان، واشنگتن دستور خروج پرسنل دولت آمریکا از قزاقستان را صادر نکرده است و تاکید کرده است که شهروندان و دیپلمات های آمریکایی در صورت تمایل می توانند آسیای مرکزی را ترک کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «شهروندان آمریکایی در قزاقستان باید بدانند که اعتراضات خشونت آمیز می تواند بر توانایی سفارت ایالات متحده در ارائه خدمات کنسولی، از جمله کمک به شهروندان آمریکایی در خروج از قزاقستان تأثیر منفی بگذارد».

وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که خروج داوطلبانه از قزاقستان شامل همه “مقامات غیر فوری دولت ایالات متحده” و خانواده های آنها می شود که در کنسولگری ایالات متحده در آلماتی کار می کنند.

وزارت امور خارجه در نامه ای به شهروندان آمریکایی گفت: «احتمالا تظاهرات، اعتراض و اعتصاب وجود خواهد داشت. «چنین حوادثی می‌توانند به سرعت و بدون اطلاع قبلی اتفاق بیفتند و اغلب حمل‌ونقل، ارتباطات و سایر خدمات را مختل می‌کنند و چنین حوادثی می‌توانند به خشونت تبدیل شوند.

حدود چند روز پیش اعتراضات پراکنده ای در شهرهای قزاقستان علیه افزایش قیمت گاز طبیعی مایع آغاز شد که برخی از آنها مورد سوء استفاده قرار گرفت و به خشونت تبدیل شد.

در پی تشدید اعتراضات در قزاقستان، مقامات ارشد قزاقستان از روسیه خواسته اند تا برای تامین امنیت نیروهای خود را به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در قزاقستان اعزام کند.

قاسم جومارت توگایف، رئیس جمهور قزاقستان، چهارشنبه گذشته از روسیه و سایر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) کمک خواست.

برخی از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، تلاش کرده اند روسیه و اعتراضات قزاقستان را به عنوان بخشی از تلاش مسکو برای مداخله در قزاقستان مقصر بدانند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه) گفت که واشنگتن از مداخله روسیه در قزاقستان نگران است و حضور نیروهای روسیه در قزاقستان را مشکوک خواند.

وی ادامه داد که با ورود روسیه به قزاقستان، اخراج آنها از این کشور دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید