ایالات متحده روی چین و روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران حساب باز کرده است

ایالات متحده روی چین و روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران حساب باز کرده است

روز جدید : مذاکرات برای احیای شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 در خطر شکست است.

وال استریت ژورنال گزارش می دهد که حتی با تشدید تنش ها بین ایالات متحده و روسیه بر سر اوکراین و چین بر سر تایوان و سایر موضوعات، مقامات غربی اذعان دارند که سریع ترین راه برای افزایش فشار اقتصادی و سیاسی بر ایران از طریق مسکو و به ویژه پکن است.

این روزنامه نوشت: به دنبال اعمال تحریم های آمریکا در سال 2018، چین به ایران کمک کرد تا اقتصاد خود را باثبات کند. چین در ماه های اخیر روزانه 700 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. چین همچنین از شبکه های طراحی شده توسط ایران برای دور زدن تحریم ها برای انجام کارهای دیگر، از قطعات خودرو گرفته تا ساخت راه آهن، استفاده می کند.»

چند هفته پس از انتخاب رئیس جمهور جدید ایران در ژوئن، روسیه و چین یک جایزه دیپلماتیک به تهران اهدا کردند: الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، یک مجمع سیاسی و اقتصادی به رهبری چین که شامل هند و آسیای مرکزی می شود. مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند چین و روسیه هر دو آماده اعمال فشار فزاینده بر ایران هستند زیرا هر دو به خطرات شکست دیپلماتیک اذعان دارند. با این حال، مشارکت روسیه و چین در یک کارزار فشار چندجانبه جدید و هماهنگ علیه ایران احتمالاً کند و دشوار خواهد بود.

تحولات ژئوپلیتیک اخیر ممکن است چین و روسیه را مجبور کند که محکم تر از همیشه در مقابل ایران بایستند، به خصوص اگر به این نتیجه برسند که مانع تراشی در اهداف آمریکا و اروپا بر درگیری های منطقه ای یا اشاعه هسته ای اولویت دارد. برای دیپلمات های چینی، توافق با ایران شامل مجموعه بسیار پیچیده ای از منافع ملی، از جمله امنیت انرژی، عدم اشاعه، روابط پکن با ایالات متحده و روابط با سایر نیروهای رقیب در خلیج فارس است.

چین در ماه مارس یک توافقنامه امنیتی و اقتصادی 25 ساله با ایران امضا کرد، اما روابط خود را با دشمنان منطقه‌ای ایران، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، صادرکنندگان عمده نفت، حفظ می‌کند. امارات متحده عربی به دروازه ای حیاتی برای صادرات چین به خاورمیانه تبدیل شده است. دانیل راسل، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور شرق آسیا در دوران دولت اوباما، به وال استریت ژورنال گفت: «این یک خیال است که انتظار داشته باشیم چین به سال‌های 2014 و 2015 بازگردد و مشتاقانه منتظر مذاکرات وین باشد». فکر می کنم آن روزها به پایان رسیده است.

دیپلمات ها می گویند چین به جای عقب نشینی از مذاکرات وین، قاطعانه تر شده است و روابط اقتصادی چین با تهران به آن اهرم فشار داده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: «این زمانی است که چینی‌ها فقط از دعوت شدن به یک مهمانی خوشحال نیستند، بلکه می‌دانند چگونه منافع خود را دنبال کنند. دیوار. استریت ژورنال. دوستت دارم. آنها به دنبال مزایای طولانی مدت هستند. برای مثال، هرچه حضور آمریکا در خاورمیانه کمتر باشد، کمتر می‌تواند بر ایجاد اتحاد برای مقابله با نفوذ چین در آسیا تمرکز کند. به نظر می رسد از زمان روی کار آمدن بایدن و تعهد او به احیای توافق هسته ای، منافع چین برآورده شده است.

با این حال، یک دیپلمات ارشد می گوید چین و روسیه از پیشنهادات ایران شگفت زده شده اند. او می گوید که هر دو طرف به طور کامل با غربی ها موافق نیستند، اما از احتمال موفقیت دیپلماسی و تصمیمات ایران در ماه های اخیر نیز ناامید هستند.

در حالی که متقاعد کردن چین به تعلیق واردات نفت از ایران در طول بحران انرژی ممکن است قابل دستیابی نباشد، برخی از دیپلمات های سابق نزدیک به مذاکرات می گویند که اگر ایران رویکرد خود را در مذاکرات تغییر ندهد، دولت بایدن می تواند کنترل خود را بر واردات نفت تشدید کند. . از ایران با محدود کردن حساب های بانکی متعلق به چین.

در همین حال مقامات روسیه از تاخیر طولانی مدت ایران در از سرگیری مذاکرات در وین ابراز ناامیدی کرده اند. هنری روم، کارشناس گروه اوراسیا می گوید: «من فکر می کنم ناامیدی روسیه از ایران در حال افزایش است. پکن به دنبال دور زدن تحریم های آمریکا و ارائه پوشش دیپلماتیک به ایران است. اما در مقطعی چین با ناسازگاری ایران صبر خود را از دست خواهد داد، البته ما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید