ایجاد سیستم پایگاه داده برای تحقیقات سینمایی


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916422

معاون توسعه فناوری و تحقیقات سازمان سینمایی اعلام کرد؛

با توجه به نیاز پژوهشگران و جامعه علمی و سینمایی کشور به دسترسی مستمر، آسان و همه جانبه به تولیدات علمی و پژوهشی سازمان سینمایی، بانک تحقیقات این سازمان به بهره برداری رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، کدیر آشنا معاون توسعه فناوری و تحقیقات سازمان سینمایی در خصوص لزوم ایجاد بانک پژوهش در سازمان سینمایی گفت: معاون توسعه فناوری و پژوهش سازمان سینمایی. سینما پس از تغییرات اساسی و اصلاحات سایت، به دلیل نیاز به دسترسی علاقه مندان به سینما به تولیدات پژوهشی سازمان، اقدام به ایجاد بانک تحقیقاتی نموده است. با توجه به فرآیند گسترده و پیچیده بارگذاری و تکمیل داده های مرتبط با پژوهش، این بانک به تدریج تکمیل و در اختیار محققان و ذینفعان قرار خواهد گرفت.



وی افزود: سازمان سینمایی در کنار تمامی فعالیت های فرهنگی خود اعم از تولید، نمایش، پخش و برگزاری جشنواره های فیلم به حوزه علمی پژوهشی و نقش آن در سینما توجه زیادی داشته است. مطالعه از نظر ما نقشه راه وزارت فرهنگ و رهبری و در نهایت سینمای ایران است.



آشنا خاطرنشان کرد: اگرچه سینمای ایران در همه ادوار تلاش کرده تا به رشدی بیشتر از آنچه که در حال حاضر است دست یابد و به حق با پیشرفت خود در عرصه بین المللی برجسته شده است، اما دیده شدن سینمای ایران بر اساس تحقیقات انجام شده امکان پذیر است. امکان پذیر است زیرا بهره مندی از خرد جمعی منجر به کاهش خطاهای عملکرد می شود. از این رو سازمان سینمایی وظیفه خود می داند که از خرد جمعی نخبگان فرهنگی استفاده کند و طرح های پژوهشی هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی را بر اساس اولویت های آنان در زمان دعوت جمع آوری کند.



وی ادامه داد: تمامی تحقیقات پس از طی مراحل طراحی پروپوزال، نظارت و … تاییدیه رسمی از وزارت علوم و تحقیقات به عنوان مرجع علمی کشور دریافت خواهد کرد.



معاون توسعه فناوری و پژوهش سازمان سینمایی لزوم بهره گیری از پژوهش های فرهنگی را رویکردی آزمون و خطا در مسیر پیشرفت سینمای ایران دانست و گفت: مدیران و کارکنان باید از پژوهش های علمی برای دستیابی به نقاط قوت بهره ببرند. نقاط ضعف از دیدگاه اندیشمندان و پیشکسوتان این عرصه تقویت، بازسازی و بازآفرینی راهکارهای لازم در سینما حائز اهمیت است. تحقیقات باید نقشه راه سینما را مشخص کند و اگر همه به این قانون پایبند باشیم می توان گفت که بیش از آنچه هست در سینما روند خوبی را طی می کنیم بنابراین برای دست اندرکاران عرصه سینما از جمله ضروری است. هنرمندان و سینماگران، تهیه کنندگان و کارگردانان برای استفاده از این تحقیق.

همچنین اساتید دانشگاه و دانشجویان رشته مطالعات سینما نیز از دیگر استفاده کنندگان این مطالعات محسوب می شوند که از فرصت های خوب این بانک به عنوان منبع تحقیق و نتایج مطالعاتی بهره مند می شوند.
وی گفت: تحقیق در قفسه ها و کتابخانه ها بی فایده است. البته امکان دسترسی و چشم انداز به آنها نوعی استفاده از هزینه های صرف شده برای تهیه این مطالعات است و اطلاعات جامعی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد.



آشنا ادامه داد: معاونت توسعه فناوری و تحقیقات سینمایی باید تا پایان سال جاری تمامی تحقیقات انجام شده در چند سال اخیر در کشور را جمع آوری کرده و امکان مشاهده و جمع آوری و در قالب قرار دادن آنها وجود داشته باشد. سیستم سازمان سینمایی . این پایگاه شامل تمامی تحقیقات چند سال اخیر در حوزه سینما می باشد تا مورد استفاده کارشناسان قرار گیرد و دانش را به جامعه هدف انتقال دهد.



وی در خصوص استفاده از سامانه پایگاه پژوهشی گفت: متقاضیان با مراجعه به سامانه می توانند از این امکانات استفاده کرده و با عضویت رایگان در سامانه پایگاه، آزادانه از موضوعات استفاده کنند.



در حال حاضر بانک پژوهشگران و مقالات با فایل اصلی در سایت موجود است و اقدامات لازم جهت حفظ کپی رایت مطالعات تولید سازمان سینمایی انجام شده و آماده خدمت رسانی به متقاضیان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید