ایران برای دستیابی به توافق جدی است/ حقوق مردم خود را سلب نخواهیم کرد

ایران برای دستیابی به توافق جدی است/ حقوق مردم خود را سلب نخواهیم کرد

روز جدید رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به روسیه با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال «همکاری حداکثری» با همه کشورهای جهان به ویژه با کشورهای همسایه و همه معاهدات آن است، گفت: هدف و اساس این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‌ها و شکل‌گیری روزافزون «جامعه متمدن جهانی» است.

متن کامل سخنان آیت الله سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است.

به نام خدا
جناب والودین عزیز
رئیس محترم دومای دولتی روسیه!
نمایندگان محترم!
خانم ها و آقایان!
در ابتدا مایلم خرسندی خود را از دولت و ملت میهن پرست فدراسیون روسیه به دلیل استقبال و پذیرایی گرم من و هیئت همراهم در شهر زیبای مسکو اعلام کنم.

من از این فرصت استفاده می کنم و میلاد عیسی مسیح و سال نو را به ملت و دولت روسیه تبریک می گویم. مردم ایران و جهان اسلام برای حضرت عیسی (ع) و مادر پاکش حضرت مریم احترام خاصی قائل هستند و بر اساس آموزه های قرآنی، مهمترین پیام مشترک همه ادیان ابراهیمی را می دانند. رشد معنوی بشر است.از طریق پرستش پروردگار جهانیان.صلح و صمیمیت و ظهور جوامع الهی و در نتیجه انسان شدن. ضمناً پرستش خدا در کنار پرهیز از اطاعت و عبادت غیر خدا معنا پیدا می کند.

بسیار خوشحالم که در برنامه های این سفر فرصت حضور در دومای دولتی و دیدار با شما نمایندگان مردم فرهنگ و تمدن باستانی روسیه را داشتم. در این راستا از جناب آقای والودین، رئیس محترم دومای دولتی روسیه، نایب رئیس دوما، رئیس کمیته روابط خارجی و سایر اعضای دومای دولتی برای سازماندهی این برنامه و فرصتی برای سخنرانی فراهم می کند.

همانطور که در یک دیدار صمیمانه و گفتگوی سازنده با آقای والودین در هنگام حضور هیئت سیاسی روسیه در مراسم تحلیف من اشاره کردم. جمهوری اسلامی ایران اراده و آمادگی لازم را برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه دارد.

خوشبختانه افق های بسیار روشنی برای همکاری بین دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی وجود دارد. تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه ایران و روسیه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه ای و بین المللی می شود. ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور به همراه قدرت و نفوذ هر یک از دو کشور ما در حوزه‌های جغرافیایی خود، می‌تواند نزدیکی بین مناطق را افزایش دهد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال «همکاری حداکثری» با همه کشورهای جهان به ویژه با کشورهای همسایه و متحدانش است. هدف و اساس این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت ها و تشکیل روزافزون «جامعه متمدن جهانی» است. این مسیر با همکاری دولت های مستقل با فرهنگ های متعالی و اصول «عدالت، اخلاق و معنویت» محقق می شود. بی شک ریشه آنچه امروز جامعه بشری از آن رنج می برد، جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی خانواده و قاچاق مواد مخدر ناشی از تفکر معنوی نیست. هر ساختاری که بر اساس این تفکیک ایجاد شود، رنج بشریت را تشدید می کند و به جای ترویج عدالت، ظلم را ساختار می دهد و اسباب سلطه را ایجاد می کند.

نمایندگان محترم
تجربه یک نظام بین المللی مبتنی بر سلطه و سلطه نشان می دهد که نتیجه آن چیزی جز جنگ، خشونت، ناامنی و تفرقه بین ملت ها نیست. شکست سیاست اشغال نظامی و اشغالگری و اجبار آمریکا به فرار از عراق و افغانستان ناشی از یک مفهوم است. مقاومت ملت ها ایده مقاومت در خدمت استقلال احزاب است. در دوران مدرن، مفهوم مقاومت نقش اصلی را در معادلات بازداری دارد. الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز تداوم مقاومت مردم و دولت سوریه، تضمین استقلال کشورها و تقویت امنیت منطقه است. در این راستا ما همکاری فدراسیون روسیه با رهبری هوشمندانه آقای پوتین را داریم که قابل تقدیر است و می تواند الگوی موثری برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف تلقی شود.

با این حال، جنگ با تروریسم بخشی از جنگ علیه هژمونی است. زیرا تروریسم یکی از محصولات جانبی هژمونی است. استراتژی هژمونیک اکنون شکست خورده است و ایالات متحده در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد و قدرت دولت های مستقل در بالاترین حد خود در حال افزایش است. موضوع مهمی که در این عصر نیازمند هوشیاری است این است که امیال هژمونیک از بین نرفته و اشکال جدیدی از هژمونی در دستور کار قرار گرفته است. مهمترین هدف این دستور کار تضعیف دولت های مستقل از درون است. که از طریق تحریم‌های اقتصادی، بی‌ثباتی، تحریک به ناامنی و گزارش‌های نادرست از رویدادها دنبال می‌شود. به گونه ای که تلاش می کنند جای ظالمان و مظلوم را در افکار عمومی عوض کنند.
«اتحاد شیطانی» آمریکا با تروریست ها برای جهانیان به ویژه برای مردم غرب آسیا از سوریه تا افغانستان روشن است. اکنون طرح های پیچیده ای برای اعزام تروریست ها به ماموریت های جدید از قفقاز به آسیای مرکزی در دست اجراست. تجربه نشان داده است که اندیشه ناب اسلامی می تواند از شکل گیری افراط گرایی و تروریسم تکفیر جلوگیری کند.

از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در مناطق مختلف جغرافیایی با پوشش های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را تهدید می کند. ترویج دولت های طرفدار غرب و مخالفت با دموکراسی های مستقل مبتنی بر هویت ها و سنت های ملی بخشی از پروژه های فرهنگی ناتو است که نشان دهنده ریاکاری این الگوی رفتاری رو به زوال است.

خانم ها و آقایان !
تحریم ملت ها یکی از رایج ترین اشکال سلطه مدرن است و مقابله با آن مستلزم همکاری دولت های مستقل و واکنش جمعی است. در غیر این صورت تحریم ها به بهانه های مختلف بر همه کشورها حتی متحدان آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. ایالات متحده می گوید این تحریم ها به دلیل فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است. همه می دانند که این فعالیت ها قانونی و تحت نظارت دائمی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. اما واقعیت این است که در مقاطع مختلف تاریخی پیشرفت ایران که ملت ما پرچم ملی گرایی، استقلال یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه بوده است.

نمایندگان و مخاطبان عزیز!
سیاست جمهوری اسلامی ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و این سلاح ها در استراتژی دفاعی ما جایی ندارند. آمریکا به دنبال مخالفت با حقوق ملت ماست. فلسفه ما هم روشن است: «ما از حقوق ملت خود محروم نیستیم». کسانی که شعار «آمریکا بازگشته» را سر می دهند هنوز به توافق هسته ای خود برنگشته اند. ما به چیزی کمتر از حق خود راضی نیستیم. جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق جدی است در صورتی که سایر کشورها برای رفع موثر و کارآمد تحریم ها جدی باشند.

خانم ها و آقایان !
سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولت های مستقل اصیل است و بدون توجه به توسعه فضای بین المللی ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران در دو میدان نبرد با تروریسم و ​​کمپین فشار حداکثری اقتصادی پیروز شده است. در عین حال جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری است که زمینه را برای همکاری‌های مثمر برای هرگونه تعامل دوجانبه یا چندجانبه با کشورهای مختلف فراهم می‌کند. در این راستا توافقات عمده ای بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه منعقد شده است که موجب جهش قابل توجهی در روابط اقتصادی دوجانبه به نفع دو ملت و همکاری موثر منطقه ای برای صلح و ثبات خواهد شد. در مناطق مختلف موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران، به ویژه کریدور شمال به جنوب، می تواند تجارت از هند به روسیه و اروپا را ارزان تر و رونق تر کند. تثبیت و بهره مندی روابط دو کشور مستلزم گسترش همکاری ها در عرصه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای است و ما آمادگی داریم با ثبات ترین و بلندمدت ترین روابط را توسعه دهیم. برای این منظور، ما معتقدیم که روابط دو کشور باید به گونه ای طراحی شود که ضمن اطمینان از منفعت متقابل، از دخالت اشخاص ثالث نیز مصون بماند.

نمایندگان محترم
خوشبختانه روابط خوبی بین پارلمان های دو کشور وجود دارد و تعاملاتی که در قالب کمیته عالی پارلمانی، بین کمیته ها و کمیته های مختلف و همچنین گروه های دوستی پارلمانی وجود دارد، علاوه بر ارتقای روابط پارلمانی و توسعه روابط دوستانه. . روابط دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی کمک زیادی می کند. ما نقش مجالس را برای توسعه روابط دو کشور بسیار مهم می دانیم و از آن چه دوجانبه و چه چند جانبه استقبال می کنیم.

جمهوری اسلامی ایران ابتکار روسیه برای برگزاری نشست روسای مجالس ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین در زمینه مبارزه با تروریسم را بررسی و از آن حمایت می کند.

امیدواریم با استفاده حداکثری از ظرفیت و تداوم همکاری های دو کشور در مسائل منطقه ای و بین المللی، شاهد ارتقای روابط و منافع مردم دو کشور از مزایای این روابط و برقراری صلح باشیم. و ثبات در منطقه
از حسن توجه شما صمیمانه قدردانی می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید