ایران به روسیه موشک نداده است


ساعت: 18:44
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919624

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین در گفت و گو با یک روزنامه آمریکایی تاکید کرد که جمهوری اسلامی هیچ موشکی به روسیه نداده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کریلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گفت: جمهوری اسلامی ایران موشک های کروز به روسیه منتقل نکرده است.

اظهارات این مقام اوکراینی در حالی مطرح شده است که اوکراین و متحدان غربی آن به ویژه ایالات متحده در هفته‌ها و ماه‌های اخیر مدعی شده‌اند که ایران و روسیه از طریق تحویل پهپادهای انتحاری در جنگ اوکراین مشارکت داشته‌اند.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها اتهامات غرب را رد کرده اند و ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چند وقت اخیر تاکید کرده است که ایران هیچ گونه تجهیزات نظامی به هیچ کدام صادر نکرده است. کشوری برای استفاده در جنگ در اوکراین و همواره به تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین احترام کامل گذاشته است.

بودانوف در مصاحبه خود گفت که از اکتبر، تقریباً هر 10 روز، ارتش روسیه زیرساخت انرژی اوکراین را با موشک و پهپاد بمباران می کند و در هر حمله از حدود 75 موشک کروز استفاده می کند.

وی همچنین مدعی شد که از آنجایی که مسکو ظرفیت تکمیل زرادخانه موشکی خود را ندارد، تلاش می کند از تهران موشک تهیه کند و در عوض دانش علمی خود در صنعت نظامی را با ایران به اشتراک بگذارد.

با این حال، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین تاکید کرد که جمهوری اسلامی هیچ موشک کروز در اختیار ایران قرار نداده است.

وی در این خصوص گفت: ایران به دلایل قابل درک عجله ای برای این کار ندارد زیرا به محض پرتاب اولین موشک های روسیه، تحریم ها افزایش می یابد.

اما بودانوف ادامه داد که طبق قرارداد منعقد شده در تابستان امسال، روسیه ۱۷۰۰ فروند پهپاد انتحاری شهید از ایران خریداری کرده که در بسته‌های جداگانه به این کشور تحویل داده می‌شود.

اوکراین مدعی است روسیه تاکنون از حدود 540 پهپاد برای هدف قرار دادن زیرساخت های انرژی اوکراین استفاده کرده است که بیشتر آنها توسط نیروهای پدافند هوایی اوکراین سرنگون شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید