ایران در حال ساختن یک اقتصاد ضد تحریم است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز در گزارشی نوشت زمانی بود که تحریم های آمریکا علیه ایران موثر بود. رویدادهای اخیر اما نشان می دهد که موفقیت تحریم های واشنگتن علیه تهران کاهش یافته است.

این گزارش مدعی است که قبل از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌آمیز بوده است، زیرا ایالات متحده این توانایی را داشت که روسیه و چین را برای اعمال فشار بر ایران متقاعد کند که منجر به عضویت 5 عضو دائمی شورا شد. امنیت (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و ایالات متحده) به اجماع رسیدند و به واشنگتن اجازه دادند چندین قطعنامه برای تحریم ایران اتخاذ کند.


* شکاف بین قدرت های بزرگ

اما اکنون به نظر می‌رسد که شکاف بزرگی بین قدرت‌های جهانی وجود دارد، آمریکا، بریتانیا و فرانسه از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر. به عنوان مثال، در سال 2020، ایالات متحده تلاش کرد تا از پایان تحریم تسلیحاتی 13 ساله ایران جلوگیری کند، اما شورای امنیت به پایان آن رأی داد، روسیه و چین از حق وتو خود استفاده کردند و 11 عضو دیگر رای ممتنع دادند.


* شکست آمریکا در جلب حمایت از تحریم ها علیه ایران

ایالات متحده همچنین نتوانسته حمایت کافی برای اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل علیه ایران را ارائه دهد.

همانطور که حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران خاطرنشان کرد، «به یاد نمی‌آورم (در گذشته) آمریکا ماه‌ها قطعنامه‌ای برای حمله به جمهوری اسلامی ایران آماده کرده باشد و تنها یک رأی (از جمهوری دومینیکن) به دست آورده باشد. “


* تقسیم بندی جدید جهان و اقتصاد ضد تحریمی ایران

برای درک اینکه چگونه این شکاف جهانی به ایران در ایجاد یک اقتصاد ضد تحریم کمک می کند، مهم است که نگاه کنیم بخش قابل توجهی از درآمد ایران از کجا می آید.

جمهوری اسلامی ایران دارای دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و چهارمین ذخایر اثبات شده نفت خام در جهان است و فروش نفت نزدیک به 60 درصد از کل درآمدهای دولت و بیش از 80 درصد از درآمدهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.

برای استفاده بهتر از فرصت ایجاد شده توسط تقسیم فعلی قدرت های جهانی، ایران در حال امضای قراردادهای بلندمدت با مشتریان نفتی خود است تا برای همیشه از اقتصاد خود در برابر اثرات منفی تحریم های آمریکا محافظت کند.

به عنوان مثال، چین و ایران در ماه ژانویه یک برنامه همکاری جامع امضا کردند. این برنامه شامل یک قرارداد 25 ساله است که سال گذشته بین تهران و پکن امضا شد. یکی از شروط این قرارداد سرمایه گذاری نزدیک به 400 میلیارد دلاری چین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران است.

بدیهی است که چنین توافق جامعی به ایران کمک می کند تا تحریم های آمریکا را راحت تر دور بزند و سرمایه به دست آورد.

در این گزارش آمده است: ایران در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر می کند که حدود 800 هزار بشکه در روز آن به چین تحویل می شود. ابراهیم ریس، رئیس جمهور ایران ماه گذشته درباره افزایش فروش نفت ایران گفت: «(فروش نفت) دو برابر شده است. ما نگران فروش نفت نیستیم.

این در حالی است که ایران در ماه جاری یک قرارداد همکاری 20 ساله با ونزوئلا برای توسعه روابط دو کشور در صنعت نفت و پتروشیمی امضا کرد.

به طور خلاصه، تاثیر تحریم های آمریکا بر ایران به مرور زمان کاهش یافته است و دلیل آن این است که رهبران ایران با تقویت روابط با کشورهایی مانند چین و ونزوئلا و تضمین فروش نفت، در حال ساختن یک اقتصاد ضد تحریم هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید