ایران رتبه اول پیوند اعضا در آسیا/۱۶۰۰ نفر در استان کرمان کارت اهدای عضو دریافت کردند.


ساعت: 15:59
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840390

رئیس گروه پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

جعفری گفت: تاکنون بیش از 1600 نفر به صورت حضوری به سامانه مراجعه و کارت اهدای عضو دریافت کرده اند و بسیاری نیز از طریق انجمن اهدای عضو ایران برای دریافت کارت اقدام کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا جعفری رئیس گروه پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: خداوند در سوره مائده 32 می فرماید هر که جان را زنده کند، گویی به همه زندگی بخشیده است. مردم.

وی افزود: تنها راه زنده ماندن بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، ریوی و کبدی پیشرفته پیوند اعضا و بهترین درمان نارسایی کلیه و جلوگیری از هزینه بسیار بالای دیالیز است که بار سنگینی بر دوش بیمار و دولت است. ، پیوند کلیه است.» تکنیک های جراحی پیوند و معرفی داروهای جدید از رد پیوند جلوگیری می کند و این امر هر ساله میزان موفقیت و بقای پیوند را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اهدای عضو می تواند جان بیماران را نجات دهد، سلامتی را حفظ کند و امید به زندگی جدید ایجاد کند.

جعفری با اشاره به اینکه هر فردی در هر سنی می تواند اهداکننده عضو یا بافت باشد، ادامه داد: به استثنای یک کلیه، اهداکنندگان عضوی که می توانند یکی از کلیه های زنده را برای پیوند کلیه زنده اهدا کنند، معمولاً افرادی هستند که دچار مرگ مغزی شده اند. و مرگ مغزی توسط (پنج گروه متخصص بیهوشی، مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و پزشکی قانونی) که در گروه پیوند عضو نیستند تایید می شود و در صورت تایید مرگ مغزی و رضایت متوفی در زمان حیات (عض). اهدای پس از مرگ) یا با رضایت بستگان درجه یک او.

رئیس گروه پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی گفت: برای اهدای عضو می توانید با در دست داشتن کپی کارت ملی یا کارت با معاونت درمان کابینه پیوند دانشگاه علوم پزشکی کرمان تماس بگیرید. مدرک معتبر هویتی و ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو. . یا با مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان به آدرس VCT.KMU.AC.IR و یا با مراجعه به سایت انجمن اهدای عضو ایران به آدرس ehdacenter.ir و ثبت نام برای اهدای عضو.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با فرهنگ سازی از طریق مصاحبه، بیلبورد و ….. دانشگاه علوم پزشکی و همچنین اقدامات خوب رسانه ملی در این زمینه و همچنین بصیرت خوب مردم و همشهریان دیار کریمان هر ماه بیش از ده تا بیست نفر «فرم ثبت نام اهدا را پر کنید و برای کارت اهدا اقدام کنید.

جعفری اذعان داشت: شایان ذکر است که فردی با دریافت کارت اهدای عضو، نیت قلبی خود را به اعضای خانواده خود اعلام می کند، اما طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، فرد بزرگسال نمی تواند با دریافت کارت عضوی را اهدا کند، اما در صورت مرگ مغزی: «خانواده درجه یک باید رضایت کتبی خود را برای اهدای اعضای بدن به عزیزان خود اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال 1383 با افتتاح بخش پیوند کلیه در بیمارستان افضلی پور کرمان آغاز شد. اما در بحث اهدای عضو و پیوند مغز، فعالیت در کرمان از سال 1385 آغاز شد و تاکنون 266 مورد مرگ مغزی، در مجموع 315 مورد پیوند کلیه (از بیماران مرگ مغزی) و در مجموع 1204 مورد اهدا شده است. پیوند کلیه در کرمان 71 پیوند کبد در کرمان انجام شد و 78 پیوند کبد به دلیل نداشتن گیرنده برای پیوند به شیراز ارسال شد.

رئیس گروه پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در صورت وجود بیمار مبتلا به مرگ مغزی در هر نقطه از استان، در صورت امکان، بیمار برای برداشتن اعضای بدن (کبد، کلیه و قلب) به کرمان منتقل شود. یا در غیر این صورت با اعزام یک تیم جراحی به آنجا. برداشتن عضو انجام می شود و اعضا برای پیوند به بیمارستان افضلی پور منتقل می شوند. به عنوان مثال، در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، یک تیم برداشت عضو (کبد و کلیه) توسط یک بیمار مبتلا به مرگ مغزی به بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) آن شهر اعزام شد. اعضا برای پیوند به بیمارستان افضلی پور کرمان فرستاده شد.

جعفری گفت: اهدای قلب بیمار مبتلا به مرگ مغزی پس از انجام اقدامات پاراکلینیکی و اکوکاردیوگرافی و مشاوره با متخصصان پیوند قلب در تهران و هماهنگی وزارت بهداشت و تناسب گیرنده قلب اهداکننده مشخص و آماده پیوند خواهد شد. تهران وی گفت: به همین دلیل تیم جراحی قلب با هواپیمای رزکسیون قلب عازم کرمان شدند و پس از انجام عمل جراحی قلب برای پیوند به تهران منتقل می شود.

وی تصریح کرد: در کرمان پیوند مغز استخوان از سال 1388 آغاز شده و تاکنون 387 مورد انجام شده است و پیوند قرنیه نیز از سال 1387 آغاز شده و تاکنون 742 مورد انجام شده است که حلزون آماده است.


جعفری گفت: شاخص جهانی اهدای عضو در ایران (یعنی تعداد سالانه اهدای عضو به ازای هر میلیون جمعیت) در ابتدا، یعنی. در سال 1379، 0.2 بود. این رقم در پایان سال 1377 به 14.3 رسید که با افزایش 70 برابری خود در جهان شناخته شد و در نتیجه ایران رتبه اول آسیا را به خود اختصاص داد و ایران نیز در رتبه سی و یکم جهان از نظر کمک های مالی قرار گرفت. از بدن.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از دانشگاه های پیشرو در زمینه پیوند اعضا در بین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور است.

جعفری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 1600 نفر به صورت حضوری به سامانه مراجعه و کارت اهدای عضو برای آنها صادر شده است، خاطرنشان کرد: افراد زیادی از طریق انجمن اهدای عضو ایران برای دریافت این کارت اقدام کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید