ایران ضمانت های قوی تری از آمریکا می خواهد

این مقام غربی که نامش فاش نشد گفت که باید تا پایان هفته جاری به توافق برسد.

بر اساس گزارش این مقام غربی، در صورت حصول توافق، وزرای خارجه کشورهای عضو به وین خواهند رفت.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه اعلام کرد که تیم مذاکره کننده ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به وین می رود. برای بحث با هماهنگی اتحادیه اروپا، ایده های ارائه شده از سوی طرفین از جمله ایده های ارائه شده از سوی ایران که در هفته جاری به طرف مقابل ارائه شده است، باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش در توئیتر نوشت: آمریکا باید قدر فرصتی را که سخاوت اعضای برجام فراهم کرده است بداند. توپ در زمین آنهاست تا بلوغ نشان دهند و مسئولانه عمل کنند.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیئت این کشور در مذاکرات لغو تحریم‌ها، روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: نمایندگان روسیه آماده گفتگوهای سازنده برای نهایی کردن توافق برای ازسرگیری الحاق همه طرف‌ها به برجام هستند.

انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در توئیتی اعلام کرد که برای انجام مذاکرات برجام به وین می رود.

مورا در این پیام نوشت: من برای مشورت در مورد اجرای کامل برجام بر اساس متن ارائه شده توسط هماهنگ کننده مذاکره در 20 ژوئیه، راهی وین هستم.

این توئیت مورا در حالی منتشر شد که حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی گفته بود: جوزپ بورل پیش نویسی از نقطه نظرات طرف های مختلف در مذاکرات را تهیه و به عنوان پیشنهاد به همه طرف ها ارائه کرد. هماهنگ کننده اتحادیه های کارگری اروپا و ما در حال بررسی این پیشنهاد در پایتخت ها هستیم.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در سال 2015 به توافق هسته ای با ایران دست یافتند، اما ایالات متحده در سال 2018 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران دوباره برقرار شد.

در حالی که واشنگتن بارها تمایل خود را برای احیای برجام اعلام کرده است، اما افراط و تفریط هایی وجود داشته که با چارچوب اصلی برجام مغایرت دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز قاطعانه با زیاده خواهی های واشنگتن مخالفت کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش گفت که واشنگتن و متحدانش طرحی را برای بازگشت به برجام آماده کرده اند تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، در آستانه دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها در وین، با تکرار ادعای آمادگی واشنگتن برای دستیابی به توافق، به دنبال ایجاد فضایی برای فشار است. ایران در این دور از مذاکرات و چهارشنبه به وقت محلی قبل از عزیمت به وین در حساب توییتر خود نوشت: بر اساس متن جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای سفر به وین آماده می شوم.

مذاکره کننده آمریکایی گفت: انتظارات ما محدود است، اما آمریکا از تلاش های اتحادیه اروپا استقبال می کند و آماده است با حسن نیت برای رسیدن به توافق کار کند.

رابرت مالی در ادامه پیش بینی های آمریکا گفت: به زودی مشخص خواهد شد که آیا ایران آماده دستیابی به توافقی مشابه است یا خیر.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی همچنان به بازی سرزنش می پردازند و اصرار دارند ایران را دلیل تاخیر در دستیابی به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات معرفی کنند. این تا زمانی است که جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع بینانه مطابق با الزامات قرارداد 1994 و با توجه به تجربه به دست آمده از عملکرد کشورهای غربی، خواسته های خود را تعدیل کند.

تحلیلگران و کارشناسان بین المللی عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره، نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره (که در نوامبر برگزار می شود) و مشکلات داخلی آمریکا را از دلایل عدم تمایل دولت بایدن به این موضوع می دانند. بازگشت به برجام در ماه‌های اخیر، با وجود شعار رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران، این دور از مذاکرات پس از پنج ماه وقفه، آزمون دیگری برای دولت بایدن برای نشان دادن حسن نیت خود است.

دیدگاهتان را بنویسید