ایران و عراق بر سر گردشگری / رفع موانع زمینی به عراق توافق کردند


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855910

وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی در توافق با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق از تلاش برای رفع موانع گردشگری زمینی با عراق و تردد افراد با خودروهای شخصی در طول سال خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تفاهم نامه همکاری های گردشگری بین وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ، گردشگری و میراث باستانی جمهوری عراق توسط سید عزت الله ضرغامی و حسن ناظم امضا شد.

ضرغامی این تفاهم نامه را تسهیل کننده روابط فرهنگی و گردشگری دو کشور دانست و افزود: روابط متمدن ایران و عراق از قدیم الایام تا بعد از اسلام و تا به امروز ضروری بوده است و ملت ها از دو دولت انتظار دارند موانع را برطرف کنند و همه چیز را آسان کنند. برای بهبود روابط بین دو کشور.

وی میراث فرهنگی و گردشگری را که ماموریت مشترک دو کشور است، دارای پتانسیل بالایی برای همگرایی و نزدیکی دو ملت دانست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر رفع موانع و تسهیل روابط دو ملت، افزود: منعی برای گردشگری هوایی وجود ندارد و در حال ایجاد ارتباط است، اما در این تبصره بر رفع موانع تاکید شده است. گردشگری زمینی این کار نه تنها برای محدود کردن زمان اربعین، بلکه برای امکان تردد با خودروی شخصی در تمام ایام سال انجام شد و در این راستا مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی زیرساخت های لازم برای صدور پلاک را فراهم می کند.

ضرغامی گردشگری زیارتی را مهمترین زمینه همکاری دو کشور دانست و گفت: اربعین بزرگترین اجتماع انسانی و پدیده ای اجتناب ناپذیر در جهان است که به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

وی بر اهمیت آژانس های مسافرتی در شناخت و شناخت آنها و همچنین سفر از طریق آنها تاکید کرد و خاطرنشان کرد: ترویج سفرهای آژانس موجب رونق اقتصاد و اشتغال بین دو کشور و اطمینان از سلامت و گردشگری می شود.

وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: امیدواریم رونق گردشگری زمینی بین ایران و عراق و از طریق آژانس های مسافرتی موجب تحول گردشگری بین دو کشور شود.

حسن ناظم سفر به ایران را از اهمیت ویژه ای برشمرد و افزود: پس از فروکش کردن اپیدمی تاج، برنامه ریزی های ویژه ای برای سفر به ایران و اجرای برنامه ها و پروژه های مشترک در حوزه هنری، فرهنگی و گردشگری و همچنین در یک کشور انجام دادیم. هیأت عالی رتبه با مقامات وارد ایران شدیم.

وی به رایزنی های انجام شده با طرف ایرانی در راستای حفظ معروف ترین اربعین اشاره کرد و از برنامه های دولت عراق برای گذرگاه های مرزی دو کشور خبر داد.

ناظم با تاکید بر اهمیت گردشگری مذهبی بین ایران و عراق افزود: این نوع سفر با توجه به اعتقادات مردم دو طرف هدف میلیونی دارد که باید بر اساس مفهوم جدید گردشگری پس از تاج و تخت بازتعریف شود. . “

وزیر فرهنگ، گردشگری و میراث باستانی عراق گفت: امیدواریم نتیجه این بازدید موجب تقویت روابط فرهنگی، هنری و گردشگری دو کشور شود.

بر اساس این تفاهم نامه، دو کشور برای تسهیل صدور روادید برای گردشگران دو کشور و همچنین تبادل قوانین، دستورالعمل ها و تسهیلات بانکی در زمینه سرمایه گذاری گردشگری و سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی از جمله هتل سازی اعلام آمادگی کرده اند. .

این یادداشت تفاهم به مدت دو سال معتبر است و به طور خودکار تمدید می شود مگر اینکه یکی از طرفین سه ماه قبل از تاریخ انقضا در یک ارتباط کتبی از طریق مجاری دیپلماتیک تمایل خود را برای خاتمه دادن به آن ابراز کند.

هیأت عراقی به سرپرستی وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق روز 19 خرداد به ایران سفر کرده و از شهرهای قم و مشهد بازدید و با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، دیدار و گفتگو کرد. رئیس حج و زیارت نماینده ولی فقیه در امور حج و عبادت جلسات جداگانه ای داشت که محور آن تسهیل در سفر به ویژه در ایام اربعین و توسعه همکاری های فرهنگی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید