ایران و عربستان، مشکل اصلی بایدن

ایران و عربستان، مشکل اصلی بایدن

روهر نه : بایدن بر سر دوراهی قرار دارد. اگر او نتواند توافق هسته ای را احیا کند، متهم به عدم حل مسئله از طریق دیپلماسی خواهد شد. در صورت انعقاد این قرارداد متهم به ضعف در برابر نظام دینی ایران خواهد شد. بنابراین، برای رئیس جمهور ایالات متحده، جبهه سیاست خارجی در خاورمیانه بسیار پیچیده است.

در کنار افزایش نرخ بهره و نارضایتی در ایالات متحده، تحولات عمده در خاورمیانه بر مشکلات آمریکا افزوده است. مشکلاتی که قطعا بعد سیاسی داخلی نیز خواهد داشت و نتایج انتخابات پاییز را تحت تاثیر قرار می دهد.

اولین مشکل عربستان سعودی است. زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از محمد بن سلمان خواست برای جبران خسارات ناشی از کاهش واردات نفت روسیه، تولید نفت خود را افزایش دهد، وارث تاج و تخت سعودی تحقیر آمریکایی ها و سپس با واسطه ها، وضعیت خود را یادآور شد.

به گزارش وال استریت ژورنال، محمد بن سلمان به طور فعال در حال مذاکره با چین برای انتقال حداقل بخشی از صادرات نفت عربستان به چین از دلار به یوان است.

مشکل دوم ایران یا بهتر است بگوییم احیای مجدد توافق هسته ای با ایران است. اکنون وضعیت بسیار پیچیده تر شده است. اولاً به این دلیل که تمایل ایالات متحده برای موفقیت در این مذاکرات به شدت افزایش یافته است. دولت بایدن در حال حاضر نیاز مبرمی به بازگرداندن نفت ایران به بازار دارد. جای تعجب نیست که ایرانی‌ها تمایل آمریکایی‌ها را احساس کردند و به همین دلیل در دفاع از موضع خود مصرانه‌تر هستند. واشنگتن در حال بررسی حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خود است، اما با مخالفت شدید متحدان منطقه ای خود مواجه است. بیشتر عربستان سعودی و سپس اسرائیل. اسرائیل و عربستان سعودی می توانند با استفاده از لابی های خود در ایالات متحده، احزاب دموکرات و جمهوری خواه را در این مورد تحت فشار قرار دهند و حتی آنها را مجبور به توافق با دولت بایدن کنند. هر دو طرف بر این باورند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پشت حملات سازماندهی شده علیه آنها قرار دارد و لغو تحریم ها علیه آن منافع مالی برای افزایش اقدامات سپاه در منطقه علیه منافع آنها به همراه خواهد داشت. دردناک ترین مسئله برای آنها بازگشت وضعیت هسته ای ایران است. اسرائیل مطمئن است که تهران نه تنها از جاه طلبی های هسته ای خود دست می کشد، بلکه از برنامه هسته ای خود برای تولید سلاح های هسته ای نیز استفاده خواهد کرد.

در نتیجه، بایدن در یک دوراهی قرار دارد. اگر او نتواند توافق هسته ای را احیا کند، متهم به عدم حل مسئله از طریق دیپلماسی خواهد شد. در صورت انعقاد این قرارداد متهم به ضعف در برابر نظام دینی ایران خواهد شد. بنابراین، برای رئیس جمهور ایالات متحده، جبهه سیاست خارجی در خاورمیانه بسیار پیچیده است. در این میان باید توجه داشت که آمریکا با نادیده گرفتن نفت روسیه باید مشکلات خود با ایران را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید