ایستگاه های پایش آلودگی هوا چقدر قابل اعتماد هستند؟

ایستگاه های پایش آلودگی هوا چقدر قابل اعتماد هستند؟

روز جدید : در یک ماه اخیر به دلیل تداوم طوفان گرد و غبار، آلودگی هوای تهران و اکثر نقاط کشور افزایش یافته است که بسیاری از آنها نسبت به سامانه سنجش آلودگی هوا حساسیت بیشتری دارند. با این حال، گاهی اوقات اطلاعات این سیستم غیرقابل دسترس، ناقص و گاهی غیر قابل اعتماد به نظر می رسد.

صبح دیروز ویدئویی از نمایش اطلاعات ایستگاه های پایش کیفیت هوای تهران توسط باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد که نشان می دهد تعدادی از دستگاه ها در این نرم افزار نمایش داده نمی شوند. بر اساس عکس های تهران با 22 منطقه، تنها 6 ایستگاه وضعیت آلودگی را نشان می دهد.

ساعاتی بعد، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با به‌روزرسانی نرم‌افزاری، سلب مسئولیتی را منتشر کرد و سیدمحمدمهدی میرزایی کومی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که «کلیه ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا فعال هستند» اما بسیاری از کارشناسان به این موضوع اعتماد دارند. گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی کیفیت هوای تهران و سایر شهرها نامشخص است و به همین دلیل معتقدند برخی از شهروندان ساکن در مناطق آلوده‌تر نمی‌توانند تصمیم درستی برای ترک سالمندان، کودکان و بیماران اتخاذ کنند. به عنوان مثال، زمانی که میانگین شاخص آلودگی هوای تهران در اواسط فروردین امسال به 491 واحد رسید، برخی از دستگاه ها در تهران اعداد زیر 20 واحد را نشان دادند که این امر به معنای ایمن بودن فعالیت شهروندان در این منطقه در این منطقه برای تنفس است. . عددی که از نظر منطقی درست به نظر نمی رسید و نشان دهنده مشکلات فنی دستگاه بود. این در حالی است که همین مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا اخیرا گفته است که «تحریم های بین المللی منجر به کمبود قطعات یدکی برای سنجش آلودگی صوتی و تجهیزات مورد نیاز برای سنجش آلودگی هوا شده است». این ممکن است به برخی از دستگاه ها آسیب برساند و باعث اختلال در عملکرد شود.

بر اساس قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است سامانه ای را تدوین و از این طریق اطلاعات مربوط به سنجش کیفیت هوای کشور را به ذی نفعان اطلاع دهد.

نشانگرهای هشدار آلودگی

روز دوشنبه هفته گذشته استانداری تهران اعلام کرد که با توجه به شاخص آلودگی 238 و تصمیم کمیسیون فوریت های پزشکی در خصوص آلودگی هوا و افزایش این تعداد در روز سه شنبه، مدارس شهر تهران و دانشگاه ها تعطیل است. و دفاتر در سراسر کشور شهر

با این حال، بسیاری این توقف را نه به دلیل آلودگی، بلکه به اعتراضات رانندگان اتوبوس های اتحادیه نسبت می دهند. اما بسیاری نیز نگران سلامت خود و دیگران، به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران هستند. آنها بودند.

رنگ شادی و شادی در بهار آلوده تهران

تهران سال هاست که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند. اما در ماه‌های سرد سال، آلودگی به پایتخت پرجمعیت ضربه می‌زند و در آب‌وهوای گرم‌تر و بادهای ضعیف‌تر، آلاینده‌های سوخت کمتر شهر را وارد فاز خطرناکی می‌کند. اما امسال بهار نوع دیگری از آلودگی روی را برای تهران نشان داد. همان گرد و غباری که سال‌هاست استان‌های جنوبی کشور را فرا گرفته است، به مرکز و شرق کشور رسیده است و روز جمعه 20 فروردین ماه، گرد و غباری که از عراق وارد ایران شده بود، غرب و مرکز را به شدت درگیر کرد که بسیاری را به وحشت انداخت.

مرکز سنجش هوای تهران کیفیت هوای تهران را در آن زمان با شاخص 490 در شرایط خطرناک و البته مانند مورد اخیر تهران تعطیل نشد نشان داد.

اما این آلودگی بسیار خطرناک به زنگ خطری برای شهروندانی تبدیل شده است که حتی ترافیک بهاری را باور ندارند و بیش از پیش به ایستگاه های آنلاین پایش کیفیت هوا مراجعه می کنند. این بازدید همیشگی باعث شد بسیاری در مورد کارایی این دستگاه ها تردید کنند، اطلاعاتی در مورد وضعیت آلودگی و غلظت آلاینده ها بود. جالب اینجاست که در همان روز اعلام شد که سامانه پایش کیفیت هوا در کشور در دسترس نیست. این اتفاق هر از چند گاهی برای سامانه های منطقه ای تهران می افتد و حتی گاهی ارقام عجیب و غریبی را نشان می دهد که با میانگین وضعیت آلودگی هوای تهران تناسبی ندارد. این امر، تصمیم گیری برای خروج از خانه های خود را به دلیل کیفیت هوا برای شهروندان دشوار می کند.

البته احمد طاهری، مدیر واحد اندازه گیری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است: «مبنای طراحی شبکه سنجش کیفیت هوا این نیست که در همه ایستگاه ها همه آلاینده های هوا اندازه گیری شود. بلکه با توجه به نیاز هر منطقه باید آلاینده های متناسب با آن منطقه را در نظر گرفت. این ایده که همه ایستگاه‌ها باید همه آلاینده‌ها را اندازه‌گیری کنند، درست نیست.» البته به نظر می رسد این بهانه ای برای ناکارآمدی امکانات شهری باشد تا اصل تاریخ.

آلودگی هوای اخیر زنگ خطری برای شهروندانی بود که به ترافیک هوایی بهاری اعتماد ندارند و بیش از هر زمان دیگری به ایستگاه های آنلاین پایش کیفیت هوا مراجعه می کنند. اما این مراجعه مداوم باعث شده است که بسیاری از مردم نسبت به کارایی ایستگاه های پایش کیفیت هوا بی اعتماد شوند.

استانداردهای به روز شده نظارت بر هوا

با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دستگاه ها و استانداردهای پایش آلودگی در شهرهای بزرگ جهان برای حفظ سلامت عمومی و کاهش بستری شدن در بیمارستان به روز شده است. در حالی که در اکثر ایستگاه های پایش هوا در کشور معیار آلودگی شاخص 2.5 میکرون است، کشورهای پیشرفته نیز ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون را در هوا آزمایش می کنند و این موضوع نیاز به بروز رسانی دارد. طاهری گفت: تلاش شده است ایستگاه های سنجش کیفیت هوا (متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا) به تمامی آنالیزها تجهیز شود. «به همین دلیل سال گذشته ایستگاه منطقه 19 به ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون مجهز شد. اما این تنها یک ایستگاه است و سه ایستگاه در مناطق 9، 16 و 14 که به شدت در معرض آلودگی های مکرر سوخت گازوئیل اتوبوس ها هستند، حتی از ساعت 14 قادر به تشخیص ذرات نیستند.

عدم سرویس دهی و مشکلات مانیتورینگ هوا

به گفته طاهری، ماهیت دستگاه های سنجش کیفیت هوا به گونه ای است که برای به دست آوردن داده هایی با کیفیت قابل قبول، فرآیندهای سرویس و نگهداری آنها باید به صورت مستمر انجام شود، بنابراین به صورت دوره ای در یک فاز خدماتی قرار می گیرند که ممکن است ارائه دهند. خدمات در مدت زمان کوتاه.” “دستگاه را متوقف کنید.”

وی افزود: برای حفظ کیفیت بالای داده‌های تولید، تجهیزات باید به صورت دوره‌ای از رده خارج شده و سرویس و کالیبره شوند. همچنین حوادثی مانند قطعی برق یا ارتباطات می تواند در انتقال اطلاعات اختلال ایجاد کند. اما با تجهیز ایستگاه ها به تجهیزات یدکی تلاش شده تا حد امکان از این امر جلوگیری شود.

اما وضعیت کشور بهتر از تهران نیست و حتی می توان آن را بدتر توصیف کرد. اخیرا مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از 240 ایستگاه پایش کیفیت هوا در کشور 146 ایستگاه فعال است و در 94 ایستگاه به دلیل کمبود اعتبار امکان تامین قطعات و هلنا کعبی افزود: بر اساس قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است سامانه ای را طراحی کند که از طریق آن ارزیابی کیفیت هوای کشور را به اطلاع ذینفعان برساند تا سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست مجبور به خرید شماره ای شود. از ایستگاه های هوایی که قیمت آن به قیمت هر ایستگاه بستگی دارد، «چه قابلیت ها و امکاناتی دارد و از کدام کشور ساخته شده است بین 7 تا 10 میلیارد تن است.

تاثیر تحریم ها بر اندازه گیری آلودگی

قیمت خرید هر دستگاه پایش کیفیت هوا بین 7 تا 10 میلیارد تن اعلام شده است که تعمیر دستگاه های قدیمی حتی برای مجموعه های مرتبط نیز سخت به نظر می رسد.چند روز پیش سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا به ایسنا گفت: تحریم‌های بین‌المللی منجر به کمبود قطعات یدکی برای سنجش آلودگی صوتی و تجهیزات مورد نیاز برای سنجش آلودگی هوا شده و با وجود تلاش‌های مستمر برای انعقاد برخی قراردادها برای تامین تجهیزات لازم، امکان تامین تجهیزات از تولیدکنندگان خارجی وجود ندارد. وی با بیان اینکه دریافت خدمات از سازندگان تجهیزات برای تعمیر دستگاه های خاص نیز در برخی موارد با مشکل مواجه شده است، گفت: کشور به دلیل خشکسالی های پی در پی در نقاط مختلف کشور و حتی اطراف تهران شاهد تشکیل مرکز پودر جدید است و نیاز داریم. تا با جدیدترین ابزارهای تکنولوژیک قدم برداریم برای بررسی و پیشگیری از آن

دیدگاهتان را بنویسید