ای آفتاب دین، من ارباب تو هستم/ نقاشی دیواری برای ما تصویر است


ساعت: 15:57
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887728

همزمان با آغاز ماه محرم از جدیدترین نقاشی دیواری میدان ولیعصر(عج) تهران با طرحی از حسن روح الامین رونمایی شد که در این اثر هنری امام حسین(ع) را می بینیم که در مقابل ایشان زانو زده است. و دستانش در دست امام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همزمان با آغاز ماه محرم از جدیدترین نقاشی دیواری میدان ولیعصر(عج) تهران با طراحی حسن روح الامین رونمایی شد. در این اثر هنری امام حسین (ع) را می بینیم که در برابر آنها زانو زده و دستانش در دستان امام است.

چند سالی است که تصاویر عاشورایی و مذهبی حسن روح امین در هیئت های مذهبی و سطح شهر دیده می شود. آنچه آثار او را خاص می کند حس خوشایندی است که با دیدن نقاشی های او در مخاطب ایجاد می شود.
روح الامین در آخرین اثر خود به «کمک و دستگیری» امام حسین (ع) اشاره می کند و برای بیان این مطلب به موضوع توبه حر اشاره می کند تا بگوید این دست ها حتی به روی حر هم باز است. همچنین در گوشه این طرح شعار «ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب» حک شده که آیه ای از مداحی و محتوای آن درخواست دستگیری از سوی امام (ع) است.
انتخاب خار به عنوان یکی از شخصیت های مهم حاضر در واقعه کربلا، تصویری از چراغ هدایت و کشتی نجات امام حسین (ع) را نشان می دهد. حر در برابر امام ایستاد و آب را بر لشکر خود بست، اما در آخرین لحظه نجات یافت و با توبه و توبه به سوی حضرت، آغوش اباعبدالله علیه السلام را پذیرفت. در واقع تابلوی جدید روح الامین یک پیام اصلی دارد و آن وجود امام حسین (ع) به عنوان مایه گشایش و رستگاری همه مردم است.


af275d6a dafd 4cf2 8660 d6a2d8993165 خبر خاکستری

این هنرمند در یادداشتی که در هنگام شهادت حججی نوشت: «در مورد کارهایم همیشه این را می‌گویم. تصویری که در ذهن من است، تصویری است که در ذهن خیلی ها وجود دارد، یعنی اینکه بگوییم فقط من می بینم و دیگران نمی بینند، چیز جدیدی نیست. من تکنیکی برای تجسم اینها بلدم، در غیر این صورت ممکن است بسیاری از افراد تصویر مشابهی با جزئیات مشابه من داشته باشند. این تصویری که مطرح می شود باور بسیاری از مردم است. خیلی ها معتقدند وقتی محسن حاجی کشته می شود کجا می رود؟ نباید جای دیگری برود. همان فردی که به این شکل کشته شد. هیچ اتفاق عجیبی نیفتاد که من تنها کسی بودم که تصویر را نقاشی کردم. شاید به دلیل همین نزدیکی ذهن است که بسیاری از مردم با این تصاویر ارتباط برقرار می کنند و آنچه در ذهنشان است را می بینند. وقتی بعضی ها می گویند هر بار که چنین داستانی را می شنویم، این تصویر در ذهن ما ظاهر می شود، احساس می کنم کار خاصی انجام نداده ام. مثل این است که کسی می خواهد چیزی بگوید اما زبانش را ندارد، بنابراین به جای آن چیز دیگری می گوید.»

روح الامین در مورد کار جدیدش چنین گفته است: «برای ما نقاشی دیواری یک اجراست. این بدان معناست که ما هیچ انتظار مالی نداریم. این یک رسم یا چیز دیگری نیست. ما هرگز نمی توانیم مسلم بن عوسجه، حبیب بن مظاهر، بُریر بن حضیر و غیره باشیم. اما از دریچه گنهکاری که اعلیحضرت است می توان به سیدالشهدا (ع) رسید.

نقاشی دیواری میدان ولیعصر(عج) که همزمان با آغاز ماه محرم با تابلوی حسن رخ الامین و شعار “ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب” رونمایی شد، محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی. سال گذشته پروژه دیگری از این هنرمند با عنوان «امان نامه» و شعار «انی اوهامی عبدا آن دینی» رونمایی شد.
نقاشی های دیجیتال حسن رول امین جوایز زیادی از جشنواره های تجسمی دریافت کرده است. این هنرمند در سال 1377 به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید