باد باعث آلودگی هوای تهران می شود

باد باعث آلودگی هوای تهران می شود

احسان اسقایی: «دو برابر قیمت; «تورم مضاعف، تورم مضاعف» سخنان کوتاه شهردار فعلی تهران در تبلیغات انتخاباتی علیه همت بود که خود را کاندیدای اصلاح طلبان نیز معرفی کرد. اعلام می کرد او برای بازی در نقش جهانگیری در انتخابات 1395 به نفع ابراهیم رئیسی آمد. او که رقبای خود را به عدم اشتیاق متهم می کرد، نتوانست حتی چند ایستگاه مترو را باز کند. حالا به طور میانگین هر ماه یک ایستگاه مترو در اطراف شورای پنجم افتتاح می شد که کلید اداره شهر در دست اصلاح طلبان بود. کارنامه شورای ششم نه پررنگتر از شورای پنجم است و نه شهردار منتخب آنها از حناچی قویتر. وی در رابطه با ارائه شورای ششم کلانشهر گفت وگویی با محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح طلب داشته است که در ادامه می خوانید.

حدود یک سال و نیم از تشکیل ششمین شورای شهر تهران می گذرد و امروز شهرداری به جای حناچی در اختیار زاکانی است. عملکرد اصولگرایان در مدیریت شهری تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

برخی از اصولگرایان همواره اصلاح طلبان را محکوم می کنند زیرا آنها پایه گذار شرایط موجود هستند. آنها عملکرد هاشمی و روحانی را با خاتمی مقایسه می کنند بدون اینکه به آنچه پیش از آنها بوده است توجه کنند. آنها نمی توانند آنچه را که در ذهن خود در مورد حکومت شهری بافته اند تعمیم دهند. واقعیت این است که رهبری شهر تهران یکی دو دوره در دست اصلاح طلبان بود و اکثر شهرداران تهران و اعضای شورای شهر اصولگرا بودند. بنابراین باید پاسخگوی آلودگی هوا، ترافیک، توسعه نیافتگی مترو، تخریب باغات، خریدهای شهری و بسیاری از موضوعات دیگر باشند. امروز که حدود 2 سال از عمر شورای ششم می گذرد، باید عملکرد این شورا و شهردار تهران را زیر سوال برد، اما به دلیل شرایط خاص کشور، فعالان سیاسی به عملکرد شهرداری تهران رسیدگی نمی کنند. و شورای شهر ششم سوال درباره اجرای شورای ششم جدی است. مهم ترین سوال درباره شفافیت است، آیا شورای ششم و شهردار فعلی سازوکارهای شفاف سازی را در خصوص عملکرد مالی شهرداری تهران ترویج کرده اند؟ یا اینکه در مقایسه با شورای قبلی موفق به این کار نشدند. امروز مشاهده می شود که با وجود وحدت شورای شهر و شهرداری، انتقادهایی از بطن شورای شهر نسبت به عملکرد مدیران شهری در ابعاد مختلف وجود دارد. شورای پنجم عملاً دست خود را در زمینه فروش شهری بست، اما بر ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری تمرکز کرد و در این زمینه تا حدودی موفق بود. آیا شورای ششم در این زمینه قدمی برداشته است؟ تا چه اندازه در این شورا از فروش شهری ممانعت به عمل آمده و چقدر بر شفافیت تاکید شده است؟ تا چه اندازه برای ایجاد درآمد پایدار تلاش شده است؟ به نظر می رسد نسبت به گذشته کم کاری وجود دارد اما در مواردی که شهرداری و شورای شهرداری ذکر کرده اند تسریع نشده است.

چرا مشکلات شهر تهران تا الان حل نشده و چه شد که تهران با این همه مشکل مواجه شد؟

تهران 700 کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 10 میلیون نفر در طول روز در آن کار می کنند. مشکل آب و کمبود کیفیت آب در برخی مناطق یک چالش است. سال هاست که معضل آلودگی هوا در فصل سرما جدی است و این باد است که بر آلودگی هوای تهران حاکم است. ترافیک تهران گاهی آنقدر جدی می شود که با وجود دخالت برخی نهادها بر روان مردم تاثیر می گذارد. این در حالی است که لندن 10 میلیون نفر جمعیت دارد، اما ساختمان های بلند کمتری دارد. از دهه 1970 تاکنون به دلیل مهاجرت به این شهر با بحران های زیادی مواجه شده است. تراکم جمعیت، صنعت و تراکم بحران در پایتخت وجود دارد. ما یک درصد زمین دنیا را داریم اما در تهران چند ده برابر مشکل داریم. اگر می توانستیم به روستاها رسیدگی کنیم، مطمئناً جمعیت در تهران اینقدر افزایش نمی یافت. اگر این صنعت در سراسر کشور توزیع می شد، برای کار، ترافیک، آلودگی، فقر و ده ها مشکل دیگر در تهران با این همه فشار جمعیت مواجه نمی شدیم. 40 درصد دانشگاه ها و دانشجویان کشور در تهران هستند. ۴۰ درصد صنعت کشور و بر این اساس ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی در تهران است. ما خودمان همه اینها را در تهران متمرکز کرده ایم. در نتیجه، تهران به جایی رسیده است که عملاً نمی‌توان به درستی و شاید در کوتاه‌مدت به چالش‌های خود پاسخ داد.

آیا نمی توان برای کاهش بحران هایی مانند ترافیک و آلودگی به گونه ای برنامه ریزی کرد که حداقل شرایط بهبود یابد؟

مطمئنا اگر حکمرانی علمی باشد، چالش ها و بحران ها حل شود، تحریم ها برداشته شود، شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم تهران خواهیم بود. 25 میلیون خودرو در کشور تردد می کنند که حدود 8 میلیون آن در تهران تردد می کنند. یک چهارم بنزین کشور در تهران می سوزد. روزانه 20 میلیون بنزین در تهران تولید می شود. 4 میلیون واحد مسکونی در تهران وجود دارد که سهم قابل توجهی از یک میلیارد متر مکعب گاز مصرفی روزانه در ایران را می سوزانند. امروز رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که فقط چند درصد اگر اشتباه نکنم 38 درصد سوخت در حد استاندارد تولید می شود. آیا فکر می‌کنید زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، کیفیت سوخت بهبود یابد و نیروگاه‌ها گازوئیل نسوزند و سرمایه‌گذاران تشویق شوند که در مترو سرمایه‌گذاری کنند، شرایطی به وجود می‌آید و دولت دست باز دارد تا به تعهدات خود برای بهبود کیفیت کمک کند. سیستم حمل و نقل عمومی و پرداخت هزینه توسعه مترو و نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی، در چنین شرایطی قطعاً وضعیت زندگی در تهران و کلانشهرهای دیگر بهبود می یابد. همچنین شاهد بودیم که کیفیت بنزین در دولت روحانی افزایش یافت و در آن زمان تهران به یکباره برای مدتی از شهرهای آلوده تهران خارج شد.

در دوره پنجم به چه سمتی حرکت کردید؟ آیا تلاشی برای کاهش شدت مشکلات و چالش های تهران صورت گرفته است؟

اعضای شورای شهر در دوره پنجم سعی کردند مطالبات شهروندان تهرانی را پیگیری کنند. شعار شورای پنجم تهران شهر برای همه بود. یعنی همه شهروندان تهرانی از شمال شهری تا جنوب شهری باید از امکانات رفاهی تهران برخوردار شوند. به نظر می رسد شعار تهران از دستور کار شورای ششم و شهردار تهران خارج شده است. آنها شعار جهان اسلام را انتخاب کردند. یک شعار مناسب امروز باید هزینه کردهای شورای شهر و شهرداری تهران بررسی شود. نگاهی به بنرهای نصب شده در خیابان های تهران نشان می دهد که آنها در واقع بنرهای خیابانی را بر اساس دیدگاه جناحی خود تعریف می کنند.

آیا شورای ششم نتوانست شفافیتی را در بحث گسترش نگاه شورای پنجم ایجاد کند؟

یکی از اعضای شورای ششم بستگان خود را به عنوان مدیر دفتر منصوب کرد، این اقدام نشان می دهد که آنها عملا برخی از قوانین مصوب شورای قبل را زیر پا گذاشته اند و بر این اساس اجازه حضور افراد نزدیک به اعضای شورای شهر را نداده اند. از آن زمان تاکنون، رهبری شهر را در موضع گیری نادیده گرفته اند. اساساً فرض کنیم چنین قاعده ای وجود نداشته است. اگر در شورای شهر از رفیق استفاده نمی کردند بهتر نیست؟ با این حال، غرفه ها آنجا هستند. اما در آن 4 سالی که اصلاح طلبان در شورای شهر بودند، تریبون سراسری به جز شبکه پنج در اختیار اصلاح طلبان نبود. در حال حاضر اعضای شورای شهر و مدیران شهری از این شبکه رادیویی به شبکه رادیویی دیگر نقل مکان می کنند و می توانند مرتباً کار خود را تبلیغ کنند. البته از اقبال شورای ششم بود که سامانه شفافیت هک شد. در حالی که باید به جای رها کردن کار، در این زمینه اقداماتی انجام دهند. در شورای پنجم به طور مرتب جلسات شفاف سازی برگزار می کردیم به طوری که هر بار بخشی از کار شهرداری از نظر اجرایی و مالی شفاف می شود اما امروز خبری از این جلسات هست؟

در شورای پنجم شاهد اقداماتی در ساخت مترو و بعضاً خرید چند اتوبوس بودیم، آیا روشی که به نفع شهر بود در این شورا ادامه داشته است؟

در دوره شوراي پنجم، چند ايستگاه مترو افتتاح شد و آقاي حناچي توانست تعدادي اتوبوس براي تهران خريداري كند و قراردادهاي مناسبي با خودروسازان براي ساخت اتوبوس ببندد، اما در حال حاضر چيز زيادي وجود ندارد. خبر ساخت مترو و بقیه ایستگاه ها و تلاش برای ورود اتوبوس ها اینطور نیست که حناچی با خودروسازان قرارداد بسته باشد. حداقل راه را برای خرید اتوبوس هایی که حناچی قرارداد امضا کرده بود هموار کرد. تعدادی از اتوبوس هایی که وارد سیستم حمل و نقل عمومی شده اند، همان اتوبوس هایی هستند که حناچی با آنها قرارداد بسته و متاسفانه خیلی لطف ندارند و این را اعلام نمی کنند. یعنی شورای ششم ده ها ملک و میلیاردها تومان پول از شورای پنجم می دهد. آنها به این چیزها احترام نمی گذارند و همیشه اعلام می کنند که بدهکار مانده اند، حتی نمی خواهند اعلام کنند که بخش قابل توجهی از بدهی های شهرداری تهران مربوط به دوران حاکمیت آقای قالیباف در شهرداری تهران است. بدهی شهرداری تهران در شورای پنجم کم بود و در مقاطعی روند کاهش بدهی متوقف می شد.

آیا شعارها و اقدامات مناسب شهر تهران است؟

شهر تهران بسیار پیچیده و پر از مشکلات است و اقداماتی که انجام داده اند یا آنچه در دستور کار دارند قابل چشم پوشی نیست، اما برخی از شعارهایی که می دهند عملیاتی نیست. مردان شعار می دادند که معتادان را می برند. در جریان اعلام این شعار، دلسوزان اعلام کردند که شعاری ندهید که محقق نشود. این شعارها مانند شعار 4 میلیونی که دولت داد ولی عملی نشد، به بدن خودشان بی اعتمادی کرد و امروز برخی از مردمی که در این دولت امیدوار بودند خانه دار شوند، ناامید شده اند. البته آقای زاکانی اعلام کرد که قصد ساخت 300 هزار واحد مسکونی را دارد اما واقعیت این است که شهرداری تهران سازنده مسکن نیست. نهادها باید شرایط ساخت مسکن را فراهم کنند، شهرداری باید موانع را برطرف کند، مجوز ساخت مسکن را سریعتر صادر کند و در این زمینه سامانه ایجاد کند. نه اینکه شهرداری تهران مسکن بسازد. شهرداری تهران به محض اینکه توانست موانع ساخت مترو را برطرف کند بزرگترین خدمت را انجام داد، ساخت مسکن بر عهده شهرداری تهران نیست. شهرداری تهران هیچ اقدامی نکند و بار انصراف از وظایف روزمره خود را به دوش بکشد. ساخت خانه آقای زاکانی; مترو بساز

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید