بارش برف و باران در 27 استان/ هشدار کولاک و آبگرفتگی جاده ها

بارش برف و باران در 27 استان/ هشدار کولاک و آبگرفتگی جاده ها

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی و تقویت آن، از بارش برف و باران تا روز پنجشنبه در 27 استان کشور خبر داد و نسبت به کولاک و سیلاب در جاده ها هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های سینوپتیک پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق استان‌های فارس و بوشهر، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و فردا سه شنبه علاوه بر این مناطق در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد بارش برف و باران و در استان های جنوبی رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه علاوه بر مناطق یاد شده، دامنه بارندگی ها استان های ساحلی دریای خزر را نیز شامل می شود. روز جمعه در استان های واقع در شمال کشور و دامنه های زاگرس مرکزی بارندگی خواهیم داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز و فردا در نیمه شمالی کشور افزایش نسبی دما و از چهارشنبه تا جمعه در بیشتر مناطق کشور 4 تا 8 درجه کاهش محسوس خواهد داشت.

طی 3 روز آینده وزش باد در اکثر مناطق کشور احساس می شود که در سه روز آینده خلیج فارس و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

شرح سیستم اول: تأثیر سیستم بارشی

مهلت : پنجشنبه 20/11/1301

نوع خطر: باران، در مناطق دارای اقلیم گرم، باران و رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق مرتفع و سردسیر، بارش برف و احتمال کولاک، مه، کاهش دید.

حوزه اثر:

دوشنبه 17/11/1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، شمال بوشهر، لرستان، اردبیل و کرمانشاه.

سه شنبه 18/11/1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، تهران، البرز، مرکزی، قزوین، همدان، خراسان جنوبی، خراسان جنوبی رضوی، بوشهر، نیمه شمالی کرمان، فارس، لرستان و کردستان.

چهارشنبه 1401/11/19: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، قم، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان و همدان

پنجشنبه 20.11.1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کرمانشاه.

اثر خطر: لغزندگی جاده ها، کولاک برف در جاده های کوهستانی، احتمال مسدود شدن راه های روستایی به دلیل بارش برف یا باران شدید، احتمال روان آب، احتمال آبگرفتگی جاده ها، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و آبگرفتگی معابر به محدوده محدود بین شهری و درون شهری. – شهری، اختلال در فعالیت های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و آسیب به صنعت کشاورزی، وقوع بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید، احتیاط کنید و ترجیحاً از فعالیت های کوهنوردی و جابجایی عشایر خودداری کنید، مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق را مدیریت کنید، در هنگام تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، نظافت و نظافت در مسیرها توقف نکنید و مراقب باشید. معابر و معابر داخل شهر پاکسازی دهانه پل ها و انجام سایر اقدامات برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، خودداری از هرگونه فعالیت کشاورزی و تردد ماشین آلات در زمین های کشاورزی، پرهیز از چرای دام در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، جداسازی و انتقال کندوها به مناطق امن.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: سه شنبه 1401/11/18

مهلت : قبل از ظهر روز پنجشنبه 20/11/1401

نوع خطر: وزش باد شدید در مناطق مستعد گرد و غبار

حوزه اثر:

سه شنبه 18/11/1401: ایلام، کرمانشاه، اصفهان، یزد، شمال شرق فارس و کرمان.

چهارشنبه 19/11/1401: نیمه شرقی اصفهان، کرمان، یزد، شمال شرق فارس، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه 20/11/1401: سیستان و بلوچستان.
اثر ریسک: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.
توصیه: مراقب ترافیک باشید، از بالا رفتن از ارتفاعات خودداری کنید، توقف نکنید و ماشین خود را در اطراف درختان پوسیده و ساختمان های نیمه کاره پارک کنید، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها، مراقب فعالیت های کوهنوردی در کویر باشید.

شرح سیستم سوم: نفوذ توده های هوای سرد

زمان شروع: اواخر روز سه شنبه 18/11/1401

مهلت : پنجشنبه 20/11/1301

نوع خطر: کاهش قابل توجه دما

حوزه اثر:

سه شنبه 18/11/1401: شمال غرب

چهارشنبه 19/11/1401: مناطق شمال غرب و غرب و دامنه ها و ارتفاعات البرز، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

پنجشنبه 1401/11/20: شمال غرب و غرب، شمال شرق، شرق، مرکز، البرز، گیلان، مازندران، گلستان

اثر ریسک: افزایش مصرف و اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز، یخ و لغزندگی جاده ها، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.
توصیه: مدیریت و حفظ منابع انرژی، احتیاط در مسافرت، حفاظت و پوشش لوله های آب، استفاده از ضد یخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی و احتیاط در حمل و نقل نهال.

توضیحات سیستم: تقویت سیستم باران

زمان شروع: دوشنبه 17/11/1301

مهلت : سه شنبه 18/11/1301

نوع خطر: بارش برف یا باران، ظهور مه، کاهش دید، بارش برف شدید، ریزش بهمن و کولاک در مناطق دارای آب و هوای گرم، رعد و برق و وزش باد شدید.

حوزه اثر:

دوشنبه 17/11/1401: نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، شمال فارس، ایلام، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان و کوگیلویه و بویراحمد.

سه شنبه 18/11/1401: نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، نیمه شمالی فارس، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، ایلام و نواحی جنوبی و غربی اصفهان.

اثر خطر: انسداد راه های روستایی و اختلال در راه ها در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه های استان های واقع در رشته کوه زاگرس، رواناب، طغیان مسیل ها، افزایش سطح آب رودخانه ها، طغیان معابر، اختلال در ارتباطات بین شهری و داخلی – سفرهای شهری، اختلال در فعالیت های عمرانی، رعد و برق، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، ریزش بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: آمادگی دستگاه های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی جاده ها، پرهیز از سفرهای برون شهری، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق، توقف نکردن و تردد در حاشیه رودخانه ها. و قنوات، پاکسازی قنات ها و آبراهه های داخلی شهری، پاکسازی دهانه پل ها، انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل آسیب های احتمالی از جمله نمک پاشی توسط شهرداری ها، راهداری ها و دستگاه های امدادی و مدیریت صحیح سازمان آبفا و فاضلاب و سایر دستگاه های اجرایی مسئول.

توضیحات سیستم: وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1401/11/17

مهلت : ظهر سه شنبه 18/11/1401

نوع خطر: وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در ساحل و 1.5 تا 2.5 متر در فراساحل.

منطقه عملیاتی: مناطق غربی و مرکزی خلیج فارس

اثر خطر: آسیب به شناورهای سبک، تفریحی و احتمالاً نیمه سنگین، مزاحمت برای ورود و خروج کشتی ها به بنادر، پاره شدن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس ها و آسیب احتمالی به تجهیزات دریایی.

توصیه: پرهیز از فعالیت های تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت حرکت شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق های ماهیگیری و تفریحی، اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب، جمع آوری تورهای ماهیگیری و محدودیت فعالیت های دریایی در ساحل و دور از ساحل.

دیدگاهتان را بنویسید