بارقه امیدی در دل مرزنشینان سیستان با اجرای طرح «رزاق» / مرز؛ فرصتی بی نظیر برای توسعه و کار


زمان: 09:00
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843856

طرحی که اقتصاد و اشتغال منطقه را متحول کند.

پس از سال ها انتظار برای تصویب طرح رزاق در شمال سیستان و بلوچستان، سیر امید در دل مرزنشینان تنگه احد درخشید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، تداوم خشکسالی های شمال سیستان و بلوچستان طی چند دهه گذشته علاوه بر آسیب های فراوان به بخش های کشاورزی، دامداری و دامپروری موجب از بین رفتن شغل در این بخش شده است. . .

بعد از کشاورزی و ماهیگیری، دامداری تا قبل از خشکسالی مهمترین منبع درآمد مردم سیستان بود اما اکنون این منبع درآمد کاهش یافته و تنها فرصت کار در این منطقه مرزنشینی است.

بهره گیری از گزینه مرزی می تواند از مهاجرت جمعیت زیادی به این منطقه جلوگیری کند و گشایش بازارچه های مرزی قطعا امکان استفاده مرزنشینان را از این فرصت فراهم می کند.

امروزه بازارچه های مرزی نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال مولد، توسعه کسب و کار، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، تثبیت جمعیت و در نهایت بستر مناسب برای ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی ایفا می کنند.

با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور است و مشکل بیکاری یکی از معضلات جدی آن است، با باز شدن بازارچه ها و گذرگاه های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی در مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزنشینان موجب خواهد شد. رونق پیدا کند و مردم کوچ کنند و از این سرزمین و بروز پدیده ناگوار حاشیه نشینی نیز جلوگیری شود.

هیرمند از جمله شهرهایی است که با نزدیک بودن به مرز مشترک ایران و افغانستان می‌تواند با گسترش تجارت چمدانی و یا مبادله قانونی کالا از طریق بازارچه‌های مرزی به امرار معاش در منطقه کمک کند، اما این به دلیل قفل بودن است. دروازه بازارها جواب عکس داد.

وام دهنده بودن یک مشکل جدی است

احمد واحدی وزیر کشور در کمیسیون امنیت ملی و کارگروه ویژه با حضور نماینده مردم سیستان در مجلس گفت: یکی از مشکلات جدی ما کمبود اعتبار برای مرز است.

وی افزود: مرز با سیستان و حفظ جمعیت این منطقه یکی از دغدغه های جدی است و به دنبال رفع این مشکل و اجرای طرح رازک در این نقطه از مرز هستیم.

محدودیت فرصت یا تهدید؟

حبیب الله دهمرده نماینده مردم شمال سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بازگشایی مرزها در شمال استان گفت: مرز تهدید نیست، فرصت است. مرزها را باید به عنوان یک فرصت دید.

وی با بیان اینکه با استفاده از گزینه مرزی می توان بسیاری از مشکلات کشور در زمینه تحریم و … را حل کرد، افزود: مرز سیستان در طول تاریخ یک فرصت بوده است به طوری که ایرانیان زیادی به سیستان آمدند و از فرصت برای کالا استفاده کردند. از سیستان وارد شده و به سایر نقاط کشور و بالعکس برده می شد و بسیاری از کالاهای تولید داخل به کشورهای دیگر از آن سوی مرز با سیستان صادر می شد.

دهمرده با اشاره به اینکه ولی فقیه سیستان تنگه احد در ایران است، بر پیگیری و بازگشایی بازارچه های مرزی در شمال سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: پیشگیری از مهاجرت مردم از این منطقه، بازارچه های مرزی فرصت مناسبی برای ایجاد بازارچه های مرزی است. اشتغال و جلوگیری از مهاجرت مردم از این منطقه که نیازمند تلاش مضاعف مسئولان است.


74ffdf7f 5cc0 46b6 9275 ef68f49ab565 خبر خاکستری

طرح رزاق در منطقه سیستان تصویب شد

محمد سرگزی دیگر نماینده مردم شمال سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز از تسریع در روند تصویب و اجرای طرح رازک و بازدید وزیر کشور این منطقه که با بررسی معیشتی و اقتصادی همراه بود، گفت: وضعیت مردم مطرح و رصد شد و به همین منظور جلسه ای با معاونت امنیتی وزارت کشور تشکیل شد که در آن تاکید شد مردم در اسرع وقت از ظرفیت مرزها و اجرای طرح رازک بهره مند شوند.

وی افزود: پس از این جلسه کارگروه ویژه در مرز تشکیل شد و معاون امنیتی وزیر کشور اعلام کرد که اجرای طرح رزاق در سیستان به تصویب رسیده و پروژه رزاق با بررسی شرایط لازم به زودی در سیستان آغاز می شود. و اجرا از قرارگاه قدس.”

اتحاد و همدلی راه برون رفت از مشکلات

میثم برازنده سرپرست فرمانداری هیرمند از اجرای طرح سیزک ویژه منطقه سیستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در سیستان اجرا می شود، مصوب شده و قرار است به زودی این طرح در سیستان اجرا شود. بررسی شرایط لازم و اجرای آن توسط مسئولین.

وی افزود: اتحاد و همدلی، نگاه ویژه دولت به سیستان و جفای نمایندگان سیستان در مجلس شورای اسلامی قطعا در تصویب این مهم موثر خواهد بود و باید به حفظ و تقویت این وحدت ادامه دهیم تا به نفع مردم باشد. مردم. “بیایید تلاش کنیم.

در پی بازدیدهای اخیر اعضای کمیسیون امنیت ملی و کارگروه ویژه این موضوع که به دستور وزیر کشور و طی روزهای اخیر در سیستان حضور داشتند، طرح رزاق در سیستان به تصویب نهایی رسید. مرز.

سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد بازارچه فعال را در بین استان های مرزی کشور دارد که دو بازار آن در مجاورت مرز مشترک با افغانستان و پنج بازار دیگر نزدیک به مرزهای مشترک ایران و پاکستان قرار دارند که گواه روشنی بر این امر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید