بازتاب گسترده ای از طرح دولت برای فروش اموال مازاد

بازتاب گسترده ای از طرح دولت برای فروش اموال مازاد

یک روز پس از انتشار جزییات مصوبه بهره وری دولت در رسانه ها، بسیاری از چهره های اقتصادی و سیاسی و کاربران فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند. برخی از نوع نظارت و کنترل بر تصمیمات هیات گزینش این مصوبه انتقاد می کنند و برخی دیگر به عدم شفافیت و محرمانه بودن عملکرد کمیته انتصابات می پردازند.

به عنوان مثال، محمد طبیبیان، اقتصاددان ایرانی در کانال تلگرامی خود با انتقاد از این مصوبه نوشت: «گروهی از اموال دولتی را می توان تعیین، انتخاب و ارزش گذاری کرد و به هر شخص یا مؤسسه ای که صلاح بدانند، تحویل داد و از هر نوع تعقیب مصون هستند. .” نام این روش جدید چیست؟ بخش خصوصی واقعی که هیچ منبعی ندارد یا دست خود را از دست داده است. اگر امکانات عمومی به کمیسیون واگذار شود، بدون شک رانت است. نهادهای دولتی و خصوصی که می خواهند باشند. خریداران به دلیل اتلاف طولانی مدت امکاناتی ندارند. اگر می خواهند منابع بیشتری را برای اطلاع رسانی به مردم اختصاص دهند. این به معنای شفاف سازی است.” پرسید: آخرش چه می شود؟ و پاسخ داد: “یا قسط می خرند به این امید که در آینده از سود پرداخت کنند یا از فروش قطعات و اوراق قرضه که احتمالا بعداً پرداخت نمی شود.” یا از منابع بانکی استفاده می کنند. با قدرت سیاسی و بانک‌هایی که راضی نباشند، بانک مرکزی نقدینگی ایجاد می‌کند و بالای تورمی که از بودجه سال آینده محقق می‌شود، تورم دریافت می‌شود. آیا نباید مبنای قانونی داشته باشد؟ آیا تضمینی وجود دارد که گروهی از مدیران سیاسی مباهات کنند که از تعقیب معاف هستند و نسل‌های آینده پاسخگوی از دست دادن، انتقال و انتقال ثروت عمومی توسط خود و مشارکت‌کنندگان و ذینفعان نخواهند بود؟ حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سه دوره مجلس نیز در توئیتی نوشت: «در زندگی کاری‌ام بارها بوده که حتی از شنیدن برخی تصمیمات اقتصادی هراس داشته‌ام. انجام شده توسط مسئولین و آسیب های وارده در غیاب با درک مکانیسم و ​​پیامدهای تصمیمات، جامعه متوجه می شود، لرزیدم. تصمیم اخیر «ایجاد دارایی دولت» در راس این موارد است. دولت در لایحه بودجه سال آینده، تامین 108 هزار میلیارد تومان منابع از محل فروش و تولید دارایی های دولتی را در نظر گرفته بود که با توجه به روند تولید دارایی های دولتی در سال های اخیر، هشدار مرکز تحقیقات مبنی بر برآورد بیش از حد در این زمینه را در پی داشت. اما در آذرماه امسال سران دولت طی مصوبه ای به هیئتی 7 نفره متشکل از نمایندگان نهادهای مرتبط و به ریاست رئیس جمهور اختیارات ویژه ای دادند و علاوه بر مواردی مانند شناسایی و تعیین تکلیف کامل اموال غیرمنقول به دولت ظرف یک سال و تعیین قیمت پایه یا تسلیم قطعی دارایی های مربوط، تعلیق اجرای قوانین مغایر با این مصوبه به مدت دو سال، مصونیت اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل از هرگونه پیگرد قانونی در نظر گرفته شده است

عدم تولید ثروت از طریق مالکیت دولتی

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی معتقد است: بحث بهره وری دارایی در دنیا نیز مطرح است و تجربه جهانی در این زمینه دارد. زیرا اموال و دارایی های دولت فقط برای نسل فعلی نیست و این دارایی ها نه تنها برای نسل فعلی مهم است. اما این یک مشکل بین نسلی محسوب می شود و برای نسل های آینده نیز هست. این کارشناس اقتصادی همچنین به «اعتماد» گفت: استفاده نکردن یا عدم بهره برداری از این املاک و عدم تولید ثروت از املاک مشکل ساز است، بنابراین اگر اموالی در اختیار دولت است باید تلاش شود تا از آنها استفاده شود. این خواص به بهترین شکل ممکن – بهترین راه برای خلق ثروت.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: موضوعی که امروز مطرح شد ربطی به این دولت ندارد و در دولت های گذشته مطرح شد و سابقه این موضوع به دولت قبل برمی گردد. شناسایی دارایی ها و دارایی های دولت برای بهره وری اشتباه نیست، اما باید تلاش کرد تا این دارایی ها با بهره وری و تولید ثروت همراه شود.

کاهش مخارج دولت نوعی تولید ثروت است

وی افزود: این ثروت آفرینی می تواند نگاه مادی و پولی داشته باشد یا نگاه و رویکرد غیر پولی و ناملموس داشته باشد مثلاً زمین غیرقابل استفاده را به مجتمع تجاری تبدیل کند که رویکرد مادی و پولی به ثروت است. ایجاد که در مجموع باعث رضایت مردم و شهروندان و کاهش هزینه های دولت می شود. این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در آلمان بیشتر نهادهایی که در توسعه زیرساخت های ورزش همگانی دخیل هستند شرکت های بیمه خصوصی هستند. این شرکت های بیمه خصوصی بررسی کرده اند که اگر فضای ورزش همگانی گسترش یابد و مردم به ورزش همگانی تشویق شوند، سلامت شهروندان بهبود می یابد و حتی سلامت شهروندان بهبود می یابد، بیماری ها بهبود می یابد، هزینه های بیمه کاهش می یابد. و بیمه های خصوصی زیرساخت های ورزش عمومی را بر اساس منافع خود توسعه خواهند داد.

نگرانی ها در مورد روش تولید است

وی با بیان اینکه اصل بهره وری مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: بهره وری نوعی ثروت آفرینی است البته نه تنها با رویکرد فوری مالی و مادی، بلکه بهره وری با رویکرد آینده و ارتقای سلامت شهروندان از جمله این موارد است. همانطور که ایجاد فضای سبز و توسعه زیرساخت نیز منطقی است. شقاقی شهری گفت: آنچه باعث تردید و نگرانی می شود نحوه تولید دارایی های دولتی و نگاه دولت به شیوه تولید و محل مصرف ناشی از تولید است، اما نگرانی از آنجا شروع می شود که در حال فروش اموال دولتی هستند. نام محصول و منابع حاصل از فروش آن صرف هزینه های جاری و حقوق دولت.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: اگر اموال دولتی را بفروشند و به توسعه زیرساخت ها و کاهش فرسودگی زیرساخت ها کمک کنند، باز هم کار درستی است، اما اگر اموال دولتی را بفروشند و صرف هزینه های جاری کنند، واقعاً دلیل است. برای نگرانی و مشابه این سوال است. اینکه یک نفر زمین یا فرش یا دارایی دارد که می تواند پول خود را در رستوران خرج کند، اما اگر آن شخص زمین خود را به ساختمان یا شرکت تولیدی تبدیل کند یا خانه ای را بازسازی کند، آن دارایی بهتر شده است.

شفافیت در کار هیئت نمایندگی مهم است

شقاقی شهری تصریح کرد: موضوع بعدی این است که کمیته واگذاری دارایی های دولت باید با شفافیت وارد عمل شود و قطعا برای این اقدام نیاز به قانون داریم و در جریان واگذاری شرکت ها قانون اصل 44 در مجلس و کمیسیون واگذاری تصویب شد. بر اساس این قانون تشکیل شد و این کمیسیون شرکت ها را واگذار کرد. وی افزود: نگرانی دوم در این بخش وجود دارد و آن این است که اگر این کمیسیون 7 نفره تولیدی که این وظیفه را برعهده گرفته است، اگر واقعاً در تولید و فروش اموال اشتباه شده است، چه کسی مسئول است و چه نهادهایی می توانند کنترل و شفافیت ارائه این کمیسیون چه خواهد بود، این موارد امروز در بلاتکلیفی است. این کارشناس اقتصادی گفت: ساختار قانونی و پاسخگویی در عملکرد فرآیند بهره وری موضوع مهمی است و به نظر می رسد اگر نهادینه سازی و ساختارسازی و شیوه قانونی کار به خوبی پذیرفته شود، بهره وری به خوبی پذیرفته می شود، اما در در صورتی که با ضعف ساختار، نهاد و مسئولیت پذیری، قیمت ها افزایش می یابد.

بزرگی بیش از حد عملکرد را خراب می کند

وی تصریح کرد: در این ساختارسازی و نهادینه سازی نیاز به آسیب شناسی داریم زیرا نباید افراط و تفریط صورت گیرد، یعنی تا این که در هیئت اصل 44 شاهد بودیم که آنقدر دخالت ها و نظارت ها صورت گرفت که این کمیته با وحشت زیاد اقداماتی را انجام داد.

شگاکی شهری ادامه داد: از سوی دیگر شفافیت و نحوه نظارت نیز باید به گونه ای باشد که در آینده شاهد زیان و آسیب به سرمایه های ملی نباشیم. این طراحی ساختار و نهادسازی و الزامات شغلی بسیار مهم است و نباید در این زمینه زیاده روی کرد. از نظر تولید دارایی، کارهای زیادی در کشور در حال انجام است که در بخش ساختاردهی و نهادسازی با ابهامات زیادی مواجه است و از نظر حقوقی، نحوه نظارت و حوزه تولید نیز با مشکل مواجه است. .

روشن کردن

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی نیز درباره طرح تولید دارایی دولت می گوید: تولید دارایی دولت بسیار خوب است اما شکل اجرای آن مهم است و دغدغه ما همین است. یک حساب شفاف از فروش ملک به مردم ایران بدهید. به عنوان مثال وزارت دفاع در تهران دارای تعداد زیادی ملک مازاد است. همه استان ها در اطراف وزارت کشور مهمانسرا دارند که باید فروخته شود و اگر فردی به ماموریت رفت باید به هتل برود و هزینه آن را دولت پرداخت کند. وی با اشاره به اینکه اکنون بیم آن می رود که این ملک به بخش خصولتی فروخته شود، می گوید: یکی از دلایلی که خصوصی سازی در ایران اشتباه بود، فروش بخش خصولتی بود. به عنوان مثال بزرگترین نیروگاه کشور در دولت احمدی نژاد به بنیاد شهید فروخته شد و بنیاد شهید نیز آن را به بانک دی فروخت که بودجه بنیاد شهید از سوی دولت تامین می شود. خوب چه کسی بهتر از بنیاد شهید نیروگاه را اداره می کند؟! اسمی که خصوصی سازی نیست منابع کشور را می سوزاند.

استفاده از وجوه عملکرد (REIT).

پیمان مولوی، یکی از اعضای انجمن اقتصاددانان ایران در این خصوص به اعتماد گفت: اگر دولت می خواهد اموال خود را مولد کند، باید کل این سازوکار را در قالب صندوق های REIT و این املاک در بورس عرضه کند. با بالاترین هزینه به علاقه مندان فروخته می شود، البته این موضوع باید شفاف و قابل دسترس و در معرض دید عموم باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر اینکه از این طریق حراج ها و تشریفات کنار گذاشته نمی شود، اما اینکه چقدر این اقدام درست است، به نظر من اصلا درست نیست و به نظر می رسد همین موضوع نیز وجود داشته باشد. در خصوصی‌سازی‌ها در اقتصاد ایران اتفاق افتاد، اما اقتصاد بسته ماند و رها نشد، دوباره اتفاق خواهد افتاد.

دولت برای تامین مخارجش اموالش را فروخت

وی افزود: امروز رتبه آزادی اقتصادی ایران به 159 کاهش یافته است و به احتمال بسیار زیاد در سال آینده به 160 خواهیم رسید و جزو 10 کشور آخر جدول خواهیم بود زیرا زمانی که درآمد نفتی نباشد کسری بودجه کشور جبران می شود. . وی خاطرنشان کرد: این اتفاق به این معناست که دولت برای تامین درآمد هر لحظه اموال خود را به فروش می رساند و این اموال از بخش دولتی به بخش خصوصی می رود، اما متاسفانه بخش خصوصی یا بخش خصوصی نیز فاقد این است. توانایی مدیریت این ویژگی ها نمی کنند و در نهایت دولت به جایی می رسد که فاقد دارایی است و اقتصاد منفعت طلبی حاکم می شود و ما به دولتی ضعیف تبدیل می شویم که کارایی لازم را ندارد و اکثر کارشناسان از این مشکل هراس دارند. مولوی افزود: این تصمیم مشابه تصمیمی است که در خصوصی سازی گرفته شد و به نام خصوصی سازی شاهد انتقال شرکت ها از بخش دولتی به بخش خصوصی بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید