بازگشت به عصر جدید جشن

بازگشت به عصر جدید جشن

دولت با 11 ماه تاخیر با اجرای نیمی از بودجه 1401 موافقت کرد. این هم به صورت آزمایشی در استان هرمزگان

با گذشت تقریباً 11 ماه از «تکلیف قانونی بودجه 1401» برای ارائه فهرست الکترونیکی کالاها و دولت به بهانه های مختلف از جمله آماده نبودن زیرساخت ها و… به این تکلیف قانونی عمل نکرده و اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: 10 گروه کالا در این طرح گنجانده شده است. کاتالوگ الکترونیکی شد و از این پس (شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم مرغ، ماکارونی، شکر و شکر) در این طرح گنجانده شده است. سلطان مرتضوی بیان کرد: اجرای طرح لاگ الکترونیکی محموله از روز چهارشنبه 7 دی ماه به صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شد. وی با اشاره به امکان انتخاب این طرح تصریح کرد: قیمت پایه فاکتور الکترونیکی 1400 شهریور است و مابه التفاوت آن به صورت یارانه به مردم پرداخت می شود همچنین در صورت افزایش قیمت کالا، اقدامات جبرانی ارائه شده است. ما این طرح آزمایشی را ارزیابی خواهیم کرد و در صورت تمایل به سرعت آن را در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد. همچنین مردم و داوطلبان می توانند از این تسهیلات برای واریز یارانه نقدی تقریباً یک ماه زودتر از موعد مقرر به حساب مردم استفاده کنند.

به تعداد مورد نیاز از این 10 مورد خریداری کنید. از آنجایی که مردم تمایلی به خرید کالا ندارند، می توانند در پایان کار و بیستم هر ماه یارانه نقدی دریافت کنند.

البته آقای مرتضوی استفاده از کالابرگ را «اختیاری» خواند، اما در ماده قانونی که مجلس در بودجه لحاظ کرد؛ خبری از مرجعیت نبود و دولت موظف شد کالای اساسی را با قیمت شهریور 1400 تهیه کند. نکته ای که بارها رئیس سازمان برنامه و بودجه با آن مخالفت کرد. طی چند هفته اخیر شایعات زیادی مبنی بر استعفای مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه به گوش می رسد و شاید عقب نشینی این دولت از موضع قبلی خود در تامین کالاهای اساسی با قیمت شهریور ماه گذشته نیز به این شایعات دامن بزند.

نیاز ماهانه 28 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح کاتالوگ الکترونیک

همانطور که وزارت اقتصاد در آذرماه امسال اعلام کرد؛ تامین مالی طرح کالاهای الکترونیکی بر اساس همین سامانه پرداخت یارانه و با هزینه تقریبی 28 هزار میلیارد تومان در ماه خواهد بود و تاخیر در اجرای این طرح نیز به دلیل وجود زیرساخت های لازم برای آن است. اجرا در تمامی شهرها و روستاهای کشور.

البته باید در استان هرمزگان اجرا شود و با تکمیل این فاز و استفاده از این ظرفیت در ابتدای طرح مردم، بارنامه الکترونیکی در سراسر کشور اجرا می شود.

جزئیات این طرح مشخص نیست

آلبرت باگوزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره اجرای طرح الکترونیک کالابرگ به «اعتماد» گفت: جزئیات این طرح هنوز به طور کامل از سوی مسئولان توضیح داده نشده و نحوه اجرای آن نیز نامشخص است. معلوم نیست کدام فروشگاه ها این اقلام را حمل می کنند و آیا مردم با مراجعه به هر فروشگاهی می توانند این 10 کالای ضروری را تهیه کنند. یا پنیر و… اما برند آنها ذکر نشده و مشخص نیست دولت چه مدل محصولی را مد نظر دارد. این کارشناس اقتصادی گفت: البته مدت هاست که بحث صورتحساب های الکترونیکی مطرح شده اما به مرحله اجرا نرسیده است و بعد از افزایش قیمت شاهد بودیم که دولت ها در اجرای این طرح کوتاهی کردند و نتوانستند کاهش دهند. قیمت اجناس به سفارش . با توجه به اینکه اراده ای برای کنترل قیمت ها وجود ندارد، ثابت نگه داشتن قیمت ها غیرممکن است.

دولت به دنبال برنامه ریزی بلندمدت برای کالاهای یارانه ای است

وی با اشاره به مبلغ ناچیزی که برای یارانه در نظر گرفته شده بود، گفت: مردم با وجود افزایش قیمت ها عملاً قادر به خرید کالا با این مبلغ نبودند و به همین دلیل دولت این مبلغ را به 300 هزار تومان رساند. امروز صحبت از الکترونیکی شدن کالاهاست که می تواند برنامه هایی را روی بستر این کارت خوان ها نیز ارائه کند. مثلاً مقدار و کنترل خرید و قیمت برای او مشخص شود. اما این موضوع نشان می دهد که دولت به دنبال برنامه ریزی بلندمدت برای اعطای یارانه و کالاهای یارانه ای است که کمی نگران کننده است.
بوگوزیان درباره تورم پیش رو نیز خاطرنشان کرد: باید منتظر افزایش قیمت کالاها باشیم و دولت تنها از طریق سامانه های الکترونیکی می تواند میزان یارانه دریافتی مردم را افزایش دهد و این موضوع برای آینده کشور نویدبخش نیست. به نظر می رسد او برای اجرای این نقشه باید هزینه زیادی بپردازد. البته امید این بود که دولت دیگر این یارانه را به صورت نقدی پرداخت نکند و پرداخت ها به صورت کالایی باشد تا مردم از آن کالاها استفاده کنند و از این پس دولت تسویه حساب مالی با مغازه داران داشته باشد و یارانه را حذف کند. به طور کلی ریالی و یا اینکه حداقل ها باید برای رفاه جامعه حفظ شود.

دولت باید به دنبال درآمد و نظارت بر قیمت ها باشد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تفاوت قیمت کالاها گفت: این اختلاف قیمت کالاهای یارانه ای و آزاد مشکلاتی را در بازار ایجاد می کند و ابهاماتی ایجاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود سیگنال تورمی بودجه 1402، ارائه کوپن الکترونیکی راهکار مناسبی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر است، افزود: افرادی که مسئول برنامه ریزی این امور در دولت و مردم هستند. که برای ارزیابی مسائل پرداخت بودجه در مجلس حضور دارند، بهتر می توانند تشخیص دهند که بودجه سال آینده تورمی است یا خیر، اما دولت باید به دنبال درآمد و نظارت بر قیمت ها باشد و با نگاهی به تورم موجود و میزان اشتغال و معیشت مردم، برنامه ریزی کند.

کالابرگ بر پرداخت های نقدی اولویت دارد

عزت الله یوسفیان ملا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که بهتر است یارانه ها به صورت پولی و کالایی ارائه نشود، چرا که توزیع نقدینگی به خانوارها با توجه به تورم صورت نمی گیرد. خیلی زیاد نیست، اما مجموع این رقم برای دولت بسیار بالاست که در نهایت منجر به افزایش تورم در کشور می شود، در حالی که توزیع و تزریق کالاهای اساسی توسط دولت باعث تقویت بازارها و اگر نگوییم ارزانتر شده است. ، حداقل قیمت ها را ثابت نگه می دارد.

در ادامه یوسفیان به «اعتماد» گفت: اگر توزیع کالاهایی که نیاز عمومی است و در سبد غذایی جامعه گنجانده شده است افزایش یابد، قطعا تا زمانی که پول بیشتری تزریق نشود، قیمت این کالاها افزایش چندانی نخواهد داشت. تورم در اقتصاد جامعه باید نظارت داشته باشد البته این موضوع به نوع استقبال مردم هم بستگی دارد که چه مسیری را انتخاب می کنند.

کالا باید مورد نیاز مردم باشد تا در بازار به فروش نرسد

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این گونه کالاها باید مرغوب و مورد نیاز مردم باشد و به گونه ای توزیع شود که خانوارها تمایل به استفاده از آن داشته باشند و نیازی به فروش مجدد در بازار نداشته باشند و آنها را تبدیل به آن کنند. پول نقد یوسفیان با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی و جایگزینی آن با ارز 28500 تومانی برای تامین کالاهای اساسی، خاطرنشان کرد: حذف ارز 4200 تومانی نباید با این سرعت انجام می شد زیرا باعث شوک قیمتی شد. در بازارها و قطعاً مشکلاتی در بازار وجود داشت که این بار می‌خواهند کالاهای اساسی را مجدداً با تعداد بیشتری وارد بازار کنند، اما امروز نیز جبران این اشتباه می‌تواند در بازار مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید