بازی خطرناک آمریکا با عربستان و ایران

بازی خطرناک آمریکا با عربستان و ایران

روز جدید روزنامه الریاض مرتبط با دولت عربستان در مقاله خود نوشت: دولت بایدن باید ثابت کند که منافعش در کشورهای عربی به شرایط و به دلیل نیازش به منابع نفتی بستگی ندارد. علاوه بر این، او باید با عمل و نه گفتار نشان دهد که همچنان به امنیت خلیج فارس پایبند است.

در حالی که ریاض در جریان سفر آتی جو بایدن به ریاض تصمیمات جدیدی در مورد مشارکت قابل اعتماد با واشنگتن خواهد گرفت، نشست اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی در دوحه تردید مقامات سعودی را تقویت کرد. توافقی که به گفته سعودی‌ها مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در درازمدت نمی‌شود و مانع از حمایت مالی تهران از آنچه تروریسم و ​​سایر فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده می‌شود، نمی‌شود.

برای ایالات متحده این سوال مطرح است که چگونه می تواند به رهبر کشورهای عربی سنی اطمینان دهد که متعهد به مهار ایران شیعی و دستیابی به راه حل هسته ای است. خطر در اینجا این است که شکست در احیای توافق هسته‌ای به ترس بیشتر مقامات سعودی مبنی بر کنار گذاشتن اتکای شدیدشان به واشنگتن برای امنیت منطقه دامن می‌زند.

بایدن با یک سناریوی پیچیده و غیرعادی مواجه است و باید از وعده انتخاباتی خود برای مجازات عاملان قتل جمال خاشقجی چشم پوشی کند.

تحریم‌های بی‌سابقه واشنگتن و متحدانش، همراه با زرادخانه نظامی که به اوکراین فرستاده‌اند، هنوز نتوانسته است جلوی تجاوز روسیه را بگیرد. تحریم بخش نفت روسیه قیمت جهانی نفت را افزایش داد و به مسکو اجازه داد تا از فروش نفت درآمد بیشتری کسب کند.

از سوی دیگر، مصرف کنندگان نفت در ایالات متحده باید هزینه های بیشتری را متحمل شوند. این فشار تورمی ایجاد می کند و فدرال رزرو را مجبور می کند تا نرخ های بهره را افزایش دهد که به نوبه خود رکود اقتصادی احتمالی آینده در ایالات متحده را تهدید می کند.

جای تعجب نیست که بایدن امیدوار است عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس را متقاعد کند که تولید نفت را به امید کاهش قیمت ها افزایش دهند. با این حال، کینگ در دیدار آتی خود با بایدن جسورتر به نظر می رسد.

روزنامه الریاض مرتبط با دولت عربستان در مقاله خود نوشت: دولت بایدن باید ثابت کند که منافعش در کشورهای عربی به شرایط و به دلیل نیازش به منابع نفتی بستگی ندارد. علاوه بر این، او باید با عمل و نه گفتار نشان دهد که همچنان به امنیت خلیج فارس پایبند است.

به این ترتیب، تعهد بایدن به احیای توافق هسته‌ای نه تنها از نظر محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشکل‌ساز است، بلکه تلاش‌های او برای احیای روابط با ریاض را نیز تهدید می‌کند، روابطی که اهمیت فزاینده‌ای برای منافع استراتژیک ایالات متحده پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید