بازی خطرناک ماکرون روز جدید

بازی خطرناک ماکرون

روز جدید در ماه‌های اخیر، درخواست مکرون برای رأی‌دهندگان راست‌گرا آشکارا بر دو موضوع سنتی راست‌گرا متمرکز شده است: کنترل مهاجرت و تشدید سکولاریسم. این رویه می تواند پیروزی دیگری برای او به ارمغان بیاورد. اما ماکرون در حال انجام یک بازی خطرناک است. ماکرون چشم انداز سیاسی را تهدید خواهد کرد. نمایی که به طرز خطرناکی به سمت راست منحرف شده است.

دیدیه فاسن در نیویورک تایمز نوشت: در سال 2017، امانوئل مکرون یک کارمند بانک بود که در اولین کمپین ریاست جمهوری خود بسیار خوش شانس بود، رقیب او فرانسوا فیون، نامزد پیشتاز انتخابات، به اختلاس متهم شد.

در سال 2022، شانس به ماکرون تبدیل شد. ماکرون موقعیت خود را به عنوان رئیس اتحادیه اروپا و سخنگوی بحران اوکراین بهبود بخشیده است، حتی اگر تلاش هایش برای پایان دادن به حمله روسیه به اوکراین با شکست مواجه شود. همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری یکشنبه پیشی گرفته است، اما پیشتازی ماکرون شکننده و رو به کاهش است.

ماکرون در اولین مبارزات انتخاباتی خود استدلال کرد که این شعار «نه چپ و نه راست» است، شعاری که بسیاری را وسوسه می‌کند که از شکاف سیاسی قدیمی خسته شده‌اند. اما پس از انتخابات بود که مکرون معنای این شعار را روشن کرد. با کاهش مالیات برای ثروتمندان، کاهش دولت رفاه و فروپاشی دموکراسی، آقای مکرون به سمت راست منحرف شد و برخی از اعضای حزب خود را شوکه کرد.

در ماه‌های اخیر، درخواست مکرون برای رأی‌دهندگان راست‌گرا آشکارا بر دو موضوع سنتی راست‌گرا متمرکز شده است: کنترل مهاجرت و تشدید سکولاریسم. این رویه می تواند پیروزی دیگری برای او به ارمغان بیاورد. اما آقای مکرون بازی خطرناکی انجام می دهد. ماکرون چشم انداز سیاسی را تهدید خواهد کرد. نمایی که به طرز خطرناکی به سمت راست منحرف شده است.

اولین تصمیم ماکرون به عنوان رئیس جمهور لغو مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد ثابت بود که به نفع فرانسویان ثروتمند بود. گام بعدی کاهش مزایای مسکن برای فقرا و کاهش مستمری بازنشستگان بود. مکرون در اواسط اولین سال ریاست جمهوری خود به «رئیس جمهور ثروتمندان» تبدیل شد. بخش دیگر این معما اصلاح قانون کار بود که حقوق کارگران را محدود کرد، تشکل های نمایندگی را تضعیف کرد و مزایای بیکاری را کاهش داد.

با این حال، در طول اپیدمی تاج، مکرون چهره متفاوتی از خود نشان داد. در این مدت، دولت فرانسه شرکت‌ها را نجات داد و از اخراج گسترده کارکنان جلوگیری کرد. این اقدام، اگرچه به طور گسترده با دولت های سراسر اروپا هماهنگ شده است، اما بدون شک به نفع مکرون بوده است. با این حال، طبق نظرسنجی‌ها، دوره اول ماکرون بدون شک به افزایش نابرابری گرایش داشت.

همراه با این اقدامات، یک افول دموکراتیک نگران کننده وجود داشت. در جریان حرکت جلیقه زردها، 2495 معترض مجروح و 30 نفر بینایی خود را از دست دادند. رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد آسیب های ناشی از سلاح های مرگبار که در اکثر کشورهای اروپایی ممنوع است، گفت که صحبت در مورد سرکوب پلیس یا خشونت بر اساس قانون غیرقابل قبول است.

ترکیب نئولیبرالیسم و ​​اقتدارگرایی آقای مکرون باعث تعمیق نابرابری، کاهش دولت رفاه، تضعیف دموکراسی و افزایش بی اعتمادی به سیاست شده است. شاهد این امر افزایش بی سابقه رای ممتنع در انتخابات منطقه ای به ویژه در میان جوانان است.

دیدگاه ماکرون در حوزه تغییرات آب و هوایی است. در سال 2018، نیکلاس هولو، وزیر محیط زیست، برنامه بلندپروازانه ای را برای دستیابی به کربن خنثی تا سال 2050، مطابق با توافقنامه پاریس 2015، ترسیم کرد. یک سال بعد، آقای هولو استعفا داد زیرا مشخص شد که دولت به اهداف خود عمل نمی کند. یک سال بعد، مکرون کنوانسیون کاهش گرمایش زمین را امضا کرد و قول داد که به آن پایبند باشد. اما دولت نتوانست آن را اجرا کند.

با این حال، بارزترین نشانه تمایلات سیاسی آقای مکرون، کنترل مهاجرت و تصویب قانون دین (به طور ضمنی اسلام) است.

در رابطه با مهاجرت، آقای مکرون تندروتر شده است. در پنج سال گذشته، گروه‌های حقوق بشر سرکوب بی‌سابقه مهاجران و پناهندگان در مرز ایتالیا، در کمپ‌های غیررسمی اطراف پاریس و مهم‌تر از همه، در جنگل‌های کاله را محکوم کرده‌اند.

در سال 2021، ماکرون با اکثریت پارلمان لایحه ای را علیه ادعای “جدایی طلبی” مسلمانان خود تصویب کرد که به عنوان تهدیدی برای ارزش های جمهوری تلقی می شود. این قانون که توسط گروه های مذهبی به عنوان حمله به آزادی های مدنی مورد انتقاد قرار گرفت، به دولت اجازه داد تا چندین NGO را منحل کند.

بیگانه هراسی و اسلام هراسی در سیاست‌های مکرون ممکن است برای نامزدی که حوزه انتخابیه‌اش عمدتاً از رای دهندگان طبقه متوسط ​​و بالا و بازنشستگان تشکیل می‌شود که مهاجرت و سکولاریسم برایشان اولویت پایینی دارد، عجیب باشد.

مکرون در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2017 خود را به عنوان معمار سیاست و سنگری در برابر راست افراطی معرفی کرد. اما اکنون به نظر می رسد که او چیزی کاملاً متفاوت در ذهن دارد. امروز ماکرون یک سیاستمدار سنتی راست افراطی است. این میراث نگران‌کننده‌ای برای رئیس‌جمهور خواهد بود که وعده داده است فرانسه را به روش خود بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید