بازی های همبستگی کشورهای اسلامی; اولین حضور تیم ملی والیبال بانوان/مردان با امید به چهارمین قهرمانی


ساعت: 12:10
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887620

رگه طلایی والیبال ایران در بازی های کشورهای اسلامی

تیم ملی والیبال بانوان ایران در سال 2022 اولین حضور خود را در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی برگزار می‌کند و تیم والیبال مردان برای چهارمین قهرمانی ایران به مصاف رقبای مسلمان خود می‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی و به منظور نمایش توانمندی های ورزشکاران مسلمان جهان، برگزاری بازی های کشورهای اسلامی شکل گرفت. تنها 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی واجد شرایط شرکت در این بازی ها هستند.

اولین دوره این بازی ها در سال 2005 در عربستان و دومین دوره قرار بود در سال 2009 در ایران برگزار شود که به دلیل برخی مسائل لغو شد. در سال 2013، اندونزی میزبان سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بود و آذربایجان میزبان چهارمین دوره این بازی ها در سال 2017 بود.

پنجمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی از 18 تا 27 مردادماه در شهر قونیه ترکیه برگزار می شود و تیم ملی والیبال بانوان ایران برای اولین بار در این مسابقات شرکت می کند و تیم ملی مردان ایران نیز به عنوان چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور را هدف قرار خواهد داد. در چهارمین حضور ایران

قرار بود این بازی ها در سال 2021 برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا یک سال به تعویق افتاد اما لوگوی بازی ها مانند قونیه 2021 باقی ماند.

44 کشور در فهرست مدال آوران

بازی های همبستگی دولت اسلامی تا کنون در 28 رشته ورزشی پیگیری شده است و تاکنون 44 کشور در رشته های مختلف ورزشی روی سکو قرار گرفته اند.

ترکیه با کسب 305 مدال شامل 95 مدال طلا، 100 مدال نقره و 110 مدال برنز در صدر فهرست مدال آوران این بازی ها قرار دارد.

ایران نیز با 90 مدال طلا، 80 مدال نقره و 56 مدال برنز در مجموع 226 مدال در رده دوم قرار دارد.

کشورهای آذربایجان با 201 مدال (53 طلا، 63 نقره و 85 برنز)، مصر با 146 مدال (46 طلا، 51 نقره و 49 برنز) و اندونزی با 166 مدال (43 طلا، 64 نقره و 59 برنز) سوم تا موقعیت های پنجم قرار دارند

شاگردان کمپبل در اولین آزمون رسمی

تیم ملی والیبال بانوان ایران با هدایت الساندرا کامدلی در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کرد که اولین چک رسمی الا از زمان هدایت تیم ملی ایران به حساب می آید.

والیبال محبوب ترین ورزش خانوادگی در ایران است و به ویژه در بین دختران محبوبیت دارد. از طرفی ظرفیت والیبال بانوان ایران بسیار خوب است و دست کمی از بسیاری از کشورهای آسیایی و جهان ندارد و حتی بازیکنان ایرانی از نظر بدنی بهتر از بسیاری از کشورها مانند ژاپن، چین و کره جنوبی در قاره آسیا هستند.

والیبال تنها رشته ای در ایران است که کمپ بانوان خاص خود را دارد و این نشان دهنده اهمیت و نگاه فدراسیون به والیبال بانوان است.

راهبرد فدراسیون والیبال برای رشد و شکوفایی والیبال کشور، نگاه جنسیتی نیست، بلکه توجه ویژه به والیبال بانوان است. همان نگاهی که 15 سال پیش برای رشد و توسعه والیبال مردان وجود داشت.

فدراسیون در نظر دارد با برنامه ریزی بهتر، رفع نقاط ضعف، ایجاد امکانات مناسب تر و ایجاد زمینه برای توسعه والیبال بانوان کشور، شرایطی را برای رسیدن والیبال بانوان به هدف تعیین شده (چهار تیم برتر آسیا) ایجاد کند.

در این راستا تیم ملی بانوان با مساعدت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک برای اولین بار در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی به منظور کسب تجربه شرکت می کند.

در رقابت های والیبال بانوان بازی های همبستگی کشورهای اسلامی، دانش آموختگان الساندرا کامدلی سرمربی تیم ملی بانوان در گروه A با ازبکستان، اندونزی و ترکیه همگروه هستند.

در گروه B بانوان والیبالیست های افغانستان، سنگال، کامرون و آذربایجان به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

تیم ملی بانوان ایران صبح روز دوشنبه ۱۹ مردادماه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) راهی استانبول شد تا اردوی پنج روزه را در آن شهر برگزار کند و سپس در مسابقات والیبال بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه شرکت کند.

مائده برهانی، مهسا صبری، نگار کیانی، پوران زارع، الهه پورصالح، شبنم علیخانی، محدثه محشتگی، تهمینه درغازانی، زهرا کریمی، زهرا مغانی، فاطمه امینی، ریحانه کریمی، آیتک سلامت و مهسا کده 14 بازیکن تیم ملی ایران زنان به ترکیه هستند.

سیدیکا اسلامی به عنوان سرپرست، الساندرا کامدلی (سرمربی)، فاطمه رشیدی و مهسا آراسته (مربی)، زینب گیوه (مربی بدنساز) و محمد مخدومی به عنوان آنالیزور تیم ملی والیبال بانوان را همراهی می کنند.

فارغ التحصیلان جزید منتظر چهارمین قهرمانی هستند

والیبال ایران 3 مدال طلا در بازی همبستگی کشورهای اسلامی را در کارنامه خود دارد و شاگردان عظیم جزیده سرمربی تیم ب در آستانه کسب چهارمین طلای والیبال ایران در این رقابت ها قرار دارند.

در این بازی ها هشت تیم والیبال مردان حضور دارند که مسابقات مرحله مقدماتی خود را در دو گروه پیگیری خواهند کرد.

سودان، آذربایجان، مراکش و کامرون در گروه A قرار دارند و تیم ب والیبال ایران در گروه B با پاکستان، ترکیه و قطر رقابت خواهد کرد.

شهروز همایونفرمانش (کاپیتان)، علی رمضانی، فاضل پژومان، پوریا یلی، بردیا سعادت، آرمان رحمانی، احسان دانش دوست، علی حاجی پور، اسماعیل مصافیر، مهراب ملکیسرخی، آمیرزا سرلک، محمد ولی زاده، ابوالفضل قلی پور و اسماعیل طالبی بازیکنان این تیم هستند. رقابت.

مصطفی هرکانی به عنوان سرپرست، عظیم جزیده (سرمربی)، کامبیز یعقوبی (مربی)، وحید صادقی و احمد فتاح (کمک مربی) و امین علی اکبری به عنوان آنالیزور تیم ملی ب را در بازی های کشورهای اسلامی همراهی می کنند.

رگه طلایی والیبال ایران در بازی های همبستگی

اولین بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در سال 2005 به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد و هشت کشور در مسابقات والیبال مردان در این بازی ها شرکت کردند.

تیم ملی والیبال ایران با هدایت پارک کی وون در اولین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی به مقام قهرمانی دست یافت.

در این دوره تیم ایران در مرحله مقدماتی تیم های پاکستان، عراق و فلسطین را شکست داد و در مرحله دوم تیم ملی ایران تیم های عربستان، آذربایجان و ترکمنستان را شکست داد.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله نیمه نهایی الجزایر را شکست داد و با غلبه بر مصر در دیدار پایانی به مقام قهرمانی دست یافت. در نهایت تیم های ملی والیبال ایران، مصر، الجزایر، عربستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، مراکش و ترکمنستان در این رقابت ها مقام های اول تا هشتم را کسب کردند.

پیمان اکبری، محمد ترکاشوند، فرهاد ظریف، رامین بابایی، امیرحسینی، محمد شریفات، محمد منصوری، علیرضا نادی، مهران زارع، امیرحسین مگری، ​​بهنام محمودی و مهدی بازرگارد بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در این دور از بازی های همبستگی مسابقات والیبال کشورهای اسلامی بودند.

در سال 2009، ایران میزبان دومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بود که به دلیل اختلال در برخی کشورهای عربی برگزار نشد.

سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در سال 2013 در اندونزی برگزار شد و تیم ب والیبال ایران با هدایت زنده یاد حسین مانداری به مقام قهرمانی دست یافت.

تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی این رقابت ها با شکست کشورهای ترکیه، کامرون، قطر و کویت راهی مرحله نیمه نهایی شد.

تیم ب ایران در مرحله نیمه نهایی موفق شد اندونزی را شکست دهد و در دیدار پایانی مصر را شکست دهد و برای دومین بار به مدال طلا و عنوان قهرمانی این رقابت ها دست یابد.

بهزاد حیدری، حسین حسن پور، محمدحسن صنوبری، مصطفی شریفات، محمدرضا حسینی، مطبی کولی زاد، علی سجادی، میتبی یوسفی، علیرضا جلالی، رضا صفایی، فرهاد پیروت پور و محمد طاهر وادی بازیکنان تیم ملی ایران در این رقابت ها بودند.

در چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی، تیم جوانان به نمایندگی از والیبال ایران در این مسابقات شرکت کرد و بهروز عطایی سرپرستی این تیم را بر عهده داشت.

مرحله گروهی مسابقات والیبال این دوره از بازی ها با حضور 10 کشور در دو گروه زیر پیگیری شد:

گروه اول: آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان و افغانستان

گروه دوم: ایران، قطر، الجزایر، عربستان سعودی و مراکش

تیم ایران در مرحله مقدماتی عربستان، قطر، مراکش و الجزایر را با موفقیت شکست داد و به عنوان تیم برتر راهی مرحله نیمه نهایی شد.

پس از دور مقدماتی مردان، تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. از گروه دوم ایران و الجزایر به عنوان تیم های اول و دوم گروه راهی مرحله نیمه نهایی شدند.

تیم والیبال جوانان ایران با غلبه بر ترکیه در مرحله نیمه نهایی فینالیست شد و تیم آذربایجان با شکست الجزایر به دیدار فینال راه یافت تا شاگردان عطایی میزبان این بازی ها باشند.

در دیدار پایانی مسابقات والیبال مردان چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی، تیم جوانان آذربایجان میزبان این بازی ها را شکست داد و با 6 پیروزی متوالی به مقام قهرمانی دست یافت.

جواد کریمی سوچلمی، علی رمضانی، امیرحسین اسفندیار، اسماعیل مسافر، اکبر ولایی، میربابک موسوی گریگری، علی اصغر مجدار، طیب عینی ثمرین، توحید صمدی، اسماعیل طالبی، بیژن براتی ترگی، رسول اگچه لی، محمود یئیلی، پوریا و پوریا 14 تیم تیم ملی جوانان در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید