با آگاهی از تله های ذهنی استرس را از بین ببرید


ساعت: 21:16
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881240

استرس اصطلاحی است که برای توصیف پاسخ به نشانه ای نامشخص و ممکن است در نهایت به یک احساس خاص تبدیل شود استفاده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اگر از اضطراب و افسردگی رنج می برید، احتمالاً افکار ناخواسته، مزاحم و تکراری را تجربه خواهید کرد که ریشه در خشم، گناه، شرم، نگرانی، عقده حقارت، رنجش یا پشیمانی دارند. هرچه بیشتر سعی کنید این افکار را کنترل کنید، به نظر می رسد که آنها بیشتر از کنترل شما خارج می شوند. پس چگونه می توانید از این «تله ذهنی» خود ویرانگر رها شوید و آرامش پایدار را تجربه کنید؟ همه ما می دانیم که قرار گرفتن در زیر یوغ این افکار منفی چقدر طاقت فرسا است. ما اغلب احساس می کنیم که کنترلی بر آنها نداریم. ممکن است فکر کنیم که باید آنها را به طور کامل حذف کنیم، یا ممکن است فکر کنیم باید به همه آنها پاسخ دهیم، با آنها درگیر شویم و فورا از شر آنها خلاص شویم. در زیر به روش های درمان استرس می پردازیم.

ما نمی توانیم این افکار را بی پاسخ و ناتمام رها کنیم، اما هر چه بیشتر سعی کنیم از شر این سروصدای آزاردهنده در ذهن خود خلاص شویم، این افکار بیشتر برمی گردند تا آرامش ما را مسدود کنند. متوجه خواهید شد که هر چه بیشتر سعی کنید افکار خود را سرکوب کنید، آنها بلندتر بر سر شما فریاد خواهند زد.
خوشبختانه راه دیگری وجود دارد. ماهیت افکار منفی تکراری به گونه‌ای است که ما اغلب فکر می‌کنیم که نمی‌توانیم عدم اطمینان را بپذیریم، باید مطمئن باشیم که تقریباً همه چیز را تحت کنترل داریم، ما تمایل داریم روی تهدید و توانایی خود برای حل مشکلات واقعی تمرکز کنیم، البته اگر آن‌ها واقعا وجود دارند، بیایید آنها را دست کم بگیریم.
عدم قطعیت یک توهم است بدانید که فقط به این دلیل که برخی چیزها خارج از کنترل ما هستند به این معنی نیست که دنیا در حال فروپاشی است. ما می‌توانیم برای مشکلات واقعی راه‌حل‌هایی پیدا کنیم، اما نمی‌توانیم راه‌حل‌هایی برای مشکلاتی که وجود خارجی ندارند، پیدا کنیم.
اختلالات عاطفی اغلب در اثر تجارب ناخوشایند یا بسیار استرس زا در زندگی ایجاد می شود. این اتفاقات گاهی آنقدر مهم هستند که وارد دوره هایی از درد و رنج روانی می شویم که ماه ها طول می کشد. در این مدت، ذهن ما تمایل دارد یک موضوع را بارها و بارها تکرار کند. ما نمی توانیم از فکر کردن به این تجربه منفی دست برداریم. به دلیل این حادثه ناگوار، ما دائماً در چرخه های بی پایان تأمل ذهنی گرفتار می شویم. ما از نظر ذهنی با این اتفاق، علل و پیامدهای آن بر خود و آینده مشغول می شویم. وقتی این اتفاق می افتد، تفکر منفی تکراری منبع سوختی می شود که درد و رنج عاطفی ما را تسریع می کند.



اضطراب چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

استرس اصطلاحی است که برای توصیف پاسخ به نشانه ای نامشخص و ممکن است در نهایت به یک احساس خاص تبدیل شود استفاده می شود. در زبان علمی، عاطفه اصطلاحی جامع است که شامل عواطف، احساسات، انگیزه های انگیزشی و خلق و خوی می شود. در زبان روزمره، اصطلاحات عاطفه، عواطف و احساسات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.
افرادی که از استرس رنج می برند، که یکی از رایج ترین مشکلات سلامت روان در عصر ما به شمار می رود، اغلب قادر به تشخیص احساسات، پذیرش و تحمل هیجانات منفی، حمایت از خود در هنگام رنج بردن از احساسات منفی مانند استرس و تغییر موثر احساسات نیستند. وقتی استرس داشته باشند با مشکلاتی مواجه می شوند.
توجه به دو نکته در درمان و مدیریت استرس بسیار مهم است. اولاً، ناتوانی در تنظیم مؤثر هیجانات، خطرات جدی را برای سلامت روان افراد به همراه دارد و ثانیاً، افزایش مهارت های تنظیم مؤثر هیجان، روشی امیدوارکننده برای تقویت یا بازیابی سلامت روان افراد در نظر گرفته می شود. تنظیم هیجان در مرحله اول از طریق مشاهده روزانه امکان پذیر است.
نظارت روزانه توسط ما در دو مرحله انجام می شود.

مرحله اول: برای شناسایی آغازگرها (محرک ها).

مرحله دوم: شناسایی تأثیر عاطفی رویدادهای روزمره بر خودمان.



قدرت شفابخش نوشتن رسا در مدیریت استرس

آیا نوشتن در مورد یک رویداد دلخراش یا دردناک می تواند تأثیر درمانی در درمان استرس داشته باشد؟
در طول قرن گذشته، محققان سعی کرده اند به روش های مختلف به این سوال پاسخ دهند. روان درمانی و دارودرمانی به میلیون ها نفر کمک کرده است. تحقیقات نشان می دهد که تکنیک های آرام سازی (از جمله یوگا و مدیتیشن) نیز موثر هستند. ورزش و عادات غذایی سالم نیز می تواند کمک کننده باشد. اما، متاسفانه، گاهی اوقات هیچ یک از این تکنیک ها کار نمی کند. می توان گفت برخی از راهکارهای فوق گاهی برای برخی افراد مفید است. در واقع، هیچ تکنیک (تضمین شده) مشخصی وجود ندارد.



تعداد فزاینده ای از تحقیقات بر روی نوشتن رسا به عنوان راهی برای کاهش استرس تمرکز می کنند. نتایج اولین مطالعه نشان می دهد که نوشتن وقایع دلخراش به مدت سه تا چهار روز، حداقل به مدت بیست دقیقه در روز، می تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در سلامت جسمی و روانی افراد شود. نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که حتی یک روز نوشتن در مورد آن می تواند فوایدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.
نوشتن در مورد موضوعات دردناک – یا آنچه که تحقیقات اغلب نوشتن رسا می نامند – می تواند تأثیر مثبتی بر عادات خواب افراد، عملکرد کاری و روابط با دیگران داشته باشد. در واقع، وقتی رویدادهای آسیب زا را در قالب کلمات بیان می کنیم، معمولا کمتر به اصل رویداد دردناکی که ما را ناراحت می کند، توجه می کنیم.
تجربه یک تجربه آسیب زا بدون شک از بسیاری جهات برای افراد ناخوشایند است، اما کسانی که یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده اند و آن را مخفی نگه داشته اند، وضعیت بسیار بدتری داشته اند. ما متوجه شدیم کسانی که در مورد حادثه دلخراش خود با کسی صحبت نمی‌کنند، بیشتر از کسانی که این کار را می‌کنند، بیمار می‌شوند. نوشتن ابزاری برای بیان درست احساسات سرکوب شده است.
نوشتن رسا به گونه ای است که مجبور نیستید هنگام نوشتن افکار خود را متوقف کرده و فیلتر کنید. با نوشتن و انتقال اطلاعات احساسی ناخوشایند بر روی کاغذ، با ظرفیت سازی جدید، اقدام درمانی موثری برای سلامت روان خود انجام می دهید. به دنبال اساسی ترین افکار و احساسات در مورد رویدادهای آسیب زا در زندگی خود باشید. مهم این است که متوقف نشوید. اکثر مردم تجربیات آسیب زا ندارند، اما شما درگیری های بزرگ یا رویدادهای استرس زا داشته اید که می توانید درباره آنها بنویسید.
تقریباً هر نوع تجربه آسیب زا برای سلامتی شما مضر است، اما مخفی نگه داشتن آن احتمال ابتلا به مشکلات فیزیکی را افزایش می دهد. از آنجایی که احساسات ابراز نشده از نظر سلامت عمومی برای ما مضر است، نمی توان از مهارت های نوشتاری و تأثیر آن در ارتقای سلامت روان چشم پوشی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید